Tips på reserv-kontantkort? + fråga om amerikanskt e-sim

Diskussion i 'Allmänna diskussioner' startad av N6290, 17 aug 2025 kl 23:01.

1. N6290

N6290 Android Apprentice Medlem

Mottagna gillanden:
    2 049

MINA ENHETER

Frågor likt denna brukar dyka upp då och då i forumet, men det är enklast att skapa en egen tråd för min specifika frågeställning tänker jag.

Jag har Halebop (Telia) som huvudoperatör. Jag skulle vilja ha ett reserv-kontantkort, helst e-sim, från någon av de andra operatörerna (Tele2, Telenor, Tre). Syftet är att ladda på en så liten laddning som möjligt och ha det giltigt så länge som möjligt, men vid behov kunna ladda på med surf eller liknande för att använda det skarpt. Detta t.ex. om jag skulle vistas i naturen på en plats där jag vill maximera möjligheten att få täckning hos någon svensk operatör, eller om något skulle hända med mitt huvudnummer och jag tillfälligt behöver använda ett annat nummer, eller vid driftstörning hos telia.
    Vilken operatörs kontantkort skulle ni rekommendera för detta syfte? Alltså Tele2, Telenor, Tre eller deras varumärken/virtuella operatörer.

Sen undrar jag om någon använder ett amerikanskt e-sim här i Sverige, med ett amerikanskt nummer, som gör det möjligt att att ta emot sms här i Sverige via roaming? En förutsättning vore att det går att aktivera e-simet här i Sverige utan att man behöver vara på plats i USA vid registreringen. Syftet är att jag vill skriva upp mig på vissa sms-tjänster som bara skickas till amerikanska nummer. Får kosta en liten slant, bara det inte är för dyrt.

2. jnsson

jnsson Operatörsnörd Moderator

Mottagna gillanden:
    20 494
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Nokia G42 5G

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Nokia G42 5G
    Telefon 2:
    Pixel 3a
    Telefon 3:
    Google Pixel
    ROM:
    Lineage OS 21
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Normalt sett hade jag rekommenderat Halebop, men då du redan nu använder det så är nog antingen Tele2 eller Telenors nät att rekommendera då Tres täckning sett till hela landet är betydligt mindre än våra andra stora operatörer. För eSIM så har Comviq det, Telenor verkar förbereda för eSIM.

6150 och Nicole gillar detta.