Tips på router för bryggning av Thompson TG 789vn.?

Diskussion i 'Off Topic' startad av Concha, 9 feb 2013.

1. Concha

Concha Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    32

MINA ENHETER

Då Telias Thompson TG789vn (-shit) inte räcker till för familjehemmets alla uppkopplingar så är jag i behov av att brygga routern och ansluta en egen router.
    Dock vill ha lite tips på en vettig router som fungerar.
    Idag har vi 3 st laptops, 6 st smartphones, 2 st XBox 360 och 1 st surfplatta som ansluter via wifi , oftast samtidigt vilket medför att vissa tappar förbindelse mot internet medans trafiken inom hemmanätet fungerar. Ska tillägga att 2 enheter kopplas med nätverkskabel också för en stabil anslutning, ett biosystem och en mediaspelare.. Antalet enheter kommer att öka (!?) och med strulet som förekommer nu så måste denna lösningen till.
    Vad har jag för krav.?

1) En stabil router. :)
    2) Gärna 2,4 samt 5 Ghz stöd, då detta mer och mer förekommer på nya wifi enheter och förbättrat prestandan.
    3) Bra räckvidd. Idag är Thompson routern rätt centralt placerad och täcker rätt bra inomhus, men har problem att täcka utanför huset, främst mot gårdssidan. Men har även små problem med täckningen vid de yttre kortsidorna på ovanvåningen.
    4) 300 Mbits Wifi uppkoppl... gärna snabbare... skyfflar mycket filer internt :)
    5) Liggande modell, då den ska placeras i ett litet skåp där en stående inte får plats.
    6) Möjlighet till mobiluppkoppling dvs USBdongel ej nödvändig.
    7) Prislappen är mindre viktigt, punkt 1 är viktigare...:)
    8) Dlna stöd...
    9) Trevligt med en app för kontroll av routern
    Alternativ som jag har kollat på:
    Netgear N600 (WNDR3800)
    D-Link DIR-857 (Hittills mest troliga köpet..)
    * ASUS RT-N66U aka "Dark Knight" - tack för tipset plun..
    Jag är öppen för fler förslag..

Last edited: 9 feb 2013
  2. plun

plun Android Medlem

Mottagna gillanden:
    520

MINA ENHETER

3. Reconnnn

Reconnnn Professional Droid Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    263

MINA ENHETER

Har gjort samma sak som plun. Har också en N66U men med tomato som firmware. Fungerar jättebra. Lyckades trycka in allt i nätverksskåpet i lägenheten även om det var lite trångt.

4. plun

plun Android Medlem

Mottagna gillanden:
    520

MINA ENHETER

Hur bökigt är Tomato-firmwaret att lägga på ? De guider jag läst "summariskt" inkl varningar för brickningar gör att jag väntar....:P

Sen ligger Merlins firmware mycket nära stock fast med ett antal bra förbättringar.

Jag har en 4G anslutning och Dovado Tiny-routern pallade inte med trycket när det blir för många WiFi-pryttlar, funkar utmärkt i bryggat läge och "The Dark Knight" som router...:teeth:

5. Concha

Concha Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    32

MINA ENHETER

Hur fungerar Asusen med stock-mjukvaran? Tillräckligt för att man inte ska köra in något annat, eller?

Och ni kör båda med en bryggad Thompson TG789vn eller?
    Något som man måste tänka på där vid anslutning, förutom att säga till Telia att brygga skiten.?

6. Reconnnn

Mottagna gillanden:
    263

MINA ENHETER

Var ett tag sen jag la in det så mins inte riktigt hur man gjorde men har för mig att det var väldigt enkelt. Vet inte om det är bättre än något annat men stabilt har det varit iallafall. Inte behövt starta om den någon gång.

7. plun

plun Android Medlem

Mottagna gillanden:
    520

MINA ENHETER

Jo jag hatar ordet "skiten" för oftas är det SBS, "Skit bakom spakarna". :P

Hur man bryggar "skiten" borde framgå om man läser manualen ! ;)

ASUS stock funkar utmärkt men jag har valt Merlins firmware för det innehåller att antal förbättringar.

8. foppson

foppson Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    13

MINA ENHETER

När det gäller Technicolor/Thomson så är det tyvärr inte SBS som är boven i de flesta fall, jag har haft en TG585v7 (tror jag) den byttes ut en gång men hamnade i skrubben, "rate å dynga ha aldri nånsin funger" är ett lokalt uttryck som funkar bra. Normala användare (en dator och en tv-box samt eventuell smartphone) verkar de orka. Vet fler som inte får sina TGxxx att palla. Själv så rotade jag rätt på ett rent modem och skaffade en Netgear WNR3500L v1 som jag körde in dd-wrt på. Förbluffande stabil.
    Asus N56 och N66 verkar populära men även där finns vissa trubbel med bl a BBB om jag inte minns fel, kolla på sweclockers...

9. plun

plun Android Medlem

Mottagna gillanden:
    520

MINA ENHETER

Ok... jo jag googlade lite och visst finns det en "skitfaktor" hos den här :P

Men tycker fortfarande inte om begreppet "skiten".....

Den här tråden innehåller massor om det här inkl några som verkligen vet hur saker och ting funkar.

http://forums.modem-help.co.uk/viewtopic.php?t=9243&postdays=0&postorder=asc&start=0

På sidan 4 har du en snubbe som gör det ovanliga och kontaktar Telia

Plus mer om du läser.

Angående routrar så köper jag aldrig eller rekommenderar en router som är nyare än 6 månader eftersom det tar tid att fixa alla buggar som det alltid finns med firmware, rt-n66u har då funnits lite över ett år och de flesta buggarna är nog borta, jag har iaf inget som jag stör mig på.

10. Concha

Concha Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    32

MINA ENHETER

Anledningen till att jag använt det ordet (skit)är för att Telia efter 7-8 samtalet, gav mig besked på att jag hade för många enheter som behövde nätåtkomst samtidigt därav min problematik.

11. plun

plun Android Medlem

Mottagna gillanden:
    520

MINA ENHETER

Jo men nu tror jag inte snubben jag citerade tidigare ljuger..... någon från Telias support (som vet något) måste dock ändra routern till bryggat läge.

För snubben verkar det ha tagit en halvtimme innan ändringen var klar om du läser i länken jag postade.

12. Reconnnn

Mottagna gillanden:
    263

MINA ENHETER

Jag har gjort det. Allt du behöver göra är att kontakta Telia och be dem göra bryggningen. Tar inte mer än 30 min när du väll kommit fram.

Dem kommer först uppdatera routern sen bryggar dem port 4.

13. henca

henca Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    207

MINA ENHETER

Jag har två st wifi-repeaters:

1 st NetGear WN2000RPTv2
    1 st Zyxel WAP3205 v2

Dessutom har jag inskaffat ett par Zyxel PLA4201 powerline Ethernet Adapter.

NetGear-repeatern var min första repeater som jag hoppades skulle räcka för att jag skulle kunna få wifi ned till mitt garage. Den funkar halvbra, i dess bruksanvisning står det att man bör välja ett annat nätverksnamn på det nätverk som repeatern presenterar än det nätverk som det själv koppar sig till. Dock tycker jag då att lite av vitsen med en repeater då går förlorad, jag vill ju kunna gå omkring med laptop och mobil och få dem att automatiskt välja bäst repeater utan att behöva byta nätverk.

Mot bättre vetande har jag därför konfigurerat Netgear-repeatern till att använda samma nätverksnamn som mitt ordinarie nätverk. Kanske är det därför den strular lite för mig. På något vis slår den ibland på en intern dhcp-server i stället för att skicka klienter vidare till min ordinarie dhcp-server. Dess interna dhcp-server ger inte klienterna någon gateway-adress eller DNS-server så klienterna kommer inte ut på nätet. Om däremot klienten befinner sig vid min ordinarie router när de slås på kan de behålla sin IP-adress och sedan surfa vidare via Netgear-repeatern. Felet är irriterande, men repeatern kom med senaste firmware så jag har inget hopp om någon bugfix. I inställningarna har jag naturligtvis valt att netgear-repeatern inte skall köra någon dhcp-server.

Zyxel-repeatern köpte jag då Netgear-repeatern hade svårt att nå ned till garaget. Jag hoppades att dess externa antenner skulle ge bättre räckvidd, men det visade sig att bägge repeatrarna gav ganska precis samma räckvidd. Visserligen kan man ersätta någon av de externa antennerna med en riktantenn som ger bättre räckvidd, men en riktantenn kostar ungefär lika mycket som en repeater. Den mest irriterande buggen som jag stött på med Zyxel-repeatern är att den har lite problem att hantera nätverk som har ett mellanslag i namnet. För övrigt fungerar den ganska bra, den har också en omkopplare som gör att man kan ställa om den till att fungera som accesspunkt och det är så jag kör den nu.

Powerline ethernet-adaptrarna använder jag för att ansluta Zyxel burken i accesspunktläge till trådburet nätverk. På så vis har mitt trådlösa nätverk två accesspunkter och en repeater. Powerline-mojängerna räckte inte ned till garaget från huset så accespunkterna och repeatern befinner sig i olika delar av huset och tillsammans ger de hyffsad täckning i det halvt nedgrävda garaget.

Med mina erfarenheter kan jag inte tipsa om någon repeater som jag tycker är bra, men jag kan tipsa om powerline-ethernet-adapters som funkar bra och går att använda i kombination med accesspunkt.

m v h Henrik

14. Concha

Concha Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    32

MINA ENHETER

plun och Reconnnn!..

Är RT-N66U så pass "smart" att den känner av vad för WLAN standard resp enhet har och optimerar förbindelsen?
    Jag menar att om jag har en enhet som max stödjer 54 Mbit, så sänker den då wifihastigheten till 54 Mbits och låter dem snabbare enheterna bli drabbade?

15. plun

plun Android Medlem

Mottagna gillanden:
    520

MINA ENHETER

Alla mina "pryttlar" bara sköter sig automagiskt.... 14 st just nu :teeth:

Stabil -270 (ASUS är lka stabil)

Merlins bygge
    http://forums.smallnetbuilder.com/showthread.php?t=9924

16. Concha

Concha Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    32

MINA ENHETER

Det känns bra... Jag tror rätt bestämt att jag ska satsa på Asusen...
    Frågan är bara ska man vara lite kall och invänta att AC-modellen får lite mer tid på nacken så att man "framtidssäkrar" lite också..?

17. plun

plun Android Medlem

Mottagna gillanden:
    520

MINA ENHETER

Jo den körs med samma firmware och jag tyckte inte det var värt den stora prisskillnaden plus att jag inte har hårdvara som kan nyttja den extrema hastigheten.

18. Concha

Concha Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    32

MINA ENHETER

Men man kommer väl förmodligen att ha det... så småningom... :)

19. plun

plun Android Medlem

Mottagna gillanden:
    520

MINA ENHETER

Jo det går ju faktiskt att hitta monsterroutern lite billigare just nu....

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1291082

Men alla de stora ligger över 2000:- och det tyckte inte jag det var värt.