Tips på smartklocka!

Diskussion i 'Köpråd och fyndtips' startad av bycikir, 21 jun 2016.

Taggar:
  1. bycikir

bycikir Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    3

MINA ENHETER

Hej!
    Jag är på jakt efter en smartklocka, har i dagsläget en Samsung Galaxy s7 och den främsta anledningen jag vill ha en klocka är för att kunna hålla reda på notiser, så som samtal, messenger, kalender, sms etc.

Den klocka som har mest fallit mig i smaken är Samsung Galaxy Gear S2 Classic/premium. Då det fortfarande ser ut som en riktig klocka, men som jag har fattat det så är Tizen OS väldigt begränsat med appar, men kommer den fortfarande att kunna synka med min mobil och uppfylla notiser när jag får meddelanden?

Har ni några andra tips på klockor som skulle passa mig? Prisklass spelar ingen roll, är mest ute efter design och funktionalitet.

Med vänliga hälsningar.

2. bernard

bernard Droidmin Moderator

Mottagna gillanden:
    47 302
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 9 Pro+iPhone 13 mini

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Ja, Gear-klockorna kommer visa dig notiser, inkommande samtal osv. Det är bara det att stödet för tredjepartsappar är magert.

Det är väl "the usual supsects" egentligen. Förmodar att det handlar om en klocka du kommer ha till vardags och inget som kanske följer med på löprundan eller dylikt (...och därmed bör ha GPS)?

Moto 360 v2 tycker jag själv är rätt trevlig och den kommer dessutom tidigt få stöd för Android Wear 2.0. Det är en stor uppdatering som gör att du kan köra fristående appar på klockan (i tidigare Android Wear-versioner är det i princip widgets man kört). Även Huawei Watch verkar få Android Wear 2.0 inom en snar framtid.

En stor fördel med Samsungs Gear-klockor är den roterbara ramen som man kan använda för att navigera runt i UI:t med. Tycker att det är väldigt smidigt.

Här är en lista på de populäraste klockorna: http://www.prisjakt.nu/kategori.php?k=1808&ref=192

bycikir gillar detta.
  3. bycikir

bycikir Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    3

MINA ENHETER

Hej och tack för ditt svar!

Det stämmer mycket bra, tanken är att ha klockan på jobbet och även till vardags helt enkelt. Är inte beroende av GPS funktion etc. Vet dessvärre inte något om några användbara tredjepartsapplikationer som jag direkt skulle sakna. Än så länge verkar det som jag skulle bli nöjd med de appar som Tizen OS erbjuder :)

Du vet inte något om en ny Samung klocka på ingång?

4. bernard

Mottagna gillanden:
    47 302
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Jo, Gear 3 släpps förmodligen i augusti eller september ryktas det. Om inte Samsung utvecklat en egen plattform bygger den nog på Qualcomms nya "Snapdragon Wear": https://www.qualcomm.com/products/snapdragon/processors/snapdragon-wear

Om man inte har bråttom kan det vara läge att invänta IFA-mässan som äger rum i början av september.

5. Cupid

Cupid Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    35

MINA ENHETER

Nu har det gått 5 månader sedan det pratades klockor i denna tråden sist, tänkte jag skulle höra med Er vad Ni anser och tycker. Vad har Ni köpt, ska köpa eller väntar på att köpa?
    Ska man köpa en klocka nu eller vänta? Det kommer ju alltid något nytt.
    Huawei Watch, Moto 360 2gen, Samsung Gear 3 eller Asus Zenwatch 3. För och nackdelar? Någon annan pågång? Har en Galaxy Gear första versionen, men den är urful sen fungerar den inte ihop med min Oneplus 3.
    Vad tänker Ni angående dagens klockor? Hur göra?

6. chraist

chraist Replicant Moderator

Mottagna gillanden:
    8 961
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 7

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 7
    Telefon 2:
    Google Pixel XL
    Telefon 3:
    Apple iphone 15
    Flyttar tråden till avdelningen köpråd.

Själv slog jag till på en Huawei Watch nu i helgen som jag snällt väntar på. Anledningen jag valde den framför moto 360 (2nd gen) var just designen. Helt rund skärm och den bästa skärmen just nu bland klockorna. Nackdelen är att den saknar adaptivt ljus på skärmen vilket moton har. Samtidigt är den garanterad uppdateringen till Android Wear 2 vilket är ett stort plus.

Zenwatch 3 var jag själv intresserad av men priset var aningen högt jämför med de bägge andra som gick för under 2000:- i helgen.

Cupid och bernard gillar detta.
  7. bernard

Mottagna gillanden:
    47 302
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Den vassaste klockan i mitt tycke, just nu, är Gear S3. Sett till batteritid, funktionalitet och design samt pris.

Appstödet är lite bättre än i somras, men det är fortfarande rätt magert i jämförelse med Android Wear.

En bonus är dock att Tizen/Gear S3 inom kort kommer få Spotify-stöd med offlinespellistor. Detta kommer i Wear 2.0 också, men Wear 2.0 dröjer en bit in på nästa år.

Vill man ha en Wear-klocka och samtidigt klarar sig utan GPS tycker jag att Zenwatch 3 är mycket fin. Vet dock inte om den är så särskilt prisvärd i Sverige.

Cupid, chraist och Travolta gillar detta.
  8. Cupid

Cupid Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    35

MINA ENHETER

Försöker bestämma mig om jag ska köpa en Huawei Watch eller Gear S3 Classic, men det är inte lätt.
    Har kollat på otaligt många videor om klockorna men det blev bara ännu svårare.
    Från början var jag inställd på en Zenwatch 3 men av någon anledning är jag inte det längre.

Är Gear S3 värd 1500:- mer än en Huawei Watch. För i utseendet tycker jag inte det skiljer dem så mycket, förutom den roterbara ringen som verkar vara en vettig grej.
    Är gorilla glass sr+ aningen sämre än safirglas? Är det överhuvudtaget märkbart?

App-stödet var mer magert till tizen än wear sa Ni, men hur mycket? Vad finns inte till den som man kan tänkas ha användning av?
    När jag köpte min första Gear v700, så fanns det ju ingenting från början innan man bytte till custom rom.
    Sen var ju gear-manager värdelöst i början, man kunde bara ha klockan till Galaxy telefoner mer eller mindre. Sen när de släppte Gear-manager så man skulle kunna ha dem till alla android, så försvann stödet i det för den första Gear-klockan.

Bernard, du verkar ju insatt. Vad gjorde att du valde en Gear S3 Classic framför Huawei Watch?
    Fördelar och nackdelar på dessa två klockor, samt tizen vs wear.
    När väl wear 2.0 kommer lär det då bli mycket bättre än tizen, eller försöker de hänga på med så de kommer med uppgraderingar?
    Jag är vilse, hjälp mig!

9. bernard

Mottagna gillanden:
    47 302
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Det är verkligen mycket svårt att bestämma sig. Det som avgjorde för mig i Gear S3s favör:

• Trådlös snabbladdning (Efter att ha använt Smartwatch 3 sedan premiären har jag lovat mig själv att aldrig använda en klocka med sladd eller pinnar igen...)
    • AMOLED+always on utan att batteriet tar slut på 24h.
    • Exynos 7270 (14nm) vs antika Snapdragon 400/Wear 2100 (28nm - vatusan?)
    • Osäkerheten kring när Android Wear 2.0 faktiskt kommer ut.
    • Offline-stöd för Spotify (viktigast för mig personligen, kommer använda klockan på löprundan)
    • Roterbar ram för enkel navigering i UI.t - mycket bekvämt (ingen Wear-klocka har motsvarande)

Om det hade funnits en klocka med motsvarande specifikationer med stöd för Wear 2.0 hade jag hellre hoppat på det tåget, men det verkar ligga långt fram som det ser ut just nu. Snapdragon Wear 2100 verkar endast vara en marginell förbättring av Snapdragon 400. Jag ser inte riktigt hur de skall matcha batteritiden i Gear S3 med det chippet.

En helt gigantisk megatabbe Samsung gjort med Gear S3 är dock lagringsutrymmet på 4GB. Det blir inte många spellistor :) Vet att de har ont om plats, men åtminstone 8GB hade varit på gränsen till minimum för en enhet som är tänkt att fungera "oberoende" av telefonen. Men visst går det att leva med. I princip alla klockor sitter fortfarande på 4GB idag. Första generationen förstod jag eftersom de främst fungerade som en "widgetskärm" för telefonen, men nu när klockorna börjar bli oberoende är det rätt trist.

Huawei Watch är fortfarande en kompetent klocka, men åldern märks ju. Det är en generation dem emellan.

Last edited: 3 dec 2016
    Cupid gillar detta.
  10. Piloten

Piloten Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    5
    Vill du ha en mobil på handleden eller en klocka?

För mig är pebble de bästa jag någonsin har upplevt. Fattar ej varför jag inte har provat de tidigare

11. bernard

Mottagna gillanden:
    47 302
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Pebble är kalasfin, men argumentet är urdåligt (pun intended :D).

Varför inte ha det bästa av alla världar på handleden? Finns ingen som helst mening i att begränsa funktionalitet/användningsområde om tekniken inte innebär att man behöver kompromissa.

Men nu handlar ju tråden om Gear S3, så det är kanske bäst att vi styr rodret åt den kursen :)

Cupid gillar detta.
  12. Cupid

Cupid Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    35

MINA ENHETER

Tack för det svaret!
    Det var nog vad jag behövde höra för att motivera mig själv att köpa den dyrare klockan.
    Ska man bara få tummen ur att beställa den också så man får hörsnäckorna på köpet, och möjligen leta efter några vettiga metallband också.

13. Mrhoyt

Mrhoyt Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1 334
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro
    Många pratar pebble har aldrig kollat in dom, hur väll synkar dom med android, fungerar det att styra musik använda maps mail etc...

Förmodar att dom inte kör wear?

Och Gear fungerar dom med något annat än samsung?

14. MGustafsson

MGustafsson Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    10
    Gear blir begränsade med annat än Samsung

15. wmb

wmb Android Veteran Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    2 623
    Operatör:
    Halebop

MINA ENHETER

Operatör:
    Halebop
    Jag som faktiskt inte kan något i ämnet, hur menar du?

16. Zoobo

Zoobo Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    167
    Operatör:
    Telavox
    Telefon:
    iPhone 13PM

MINA ENHETER

Operatör:
    Telavox
    Telefon:
    iPhone 13PM
    Du måste ha en samsung telefon för att nyttja klockan fullt ut.

17. wmb

wmb Android Veteran Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    2 623
    Operatör:
    Halebop

MINA ENHETER

Operatör:
    Halebop
    Jo det förstod jag av inlägget jag citerade [emoji6]

Tänkte mer på hur stor begränsningen är

18. Zoobo

Zoobo Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    167
    Operatör:
    Telavox
    Telefon:
    iPhone 13PM

MINA ENHETER

Operatör:
    Telavox
    Telefon:
    iPhone 13PM
    Skulle påstå att den är värdelös utan en samsung telefon, så var det i 2an jag hade tidigare tillsammans med en lg g4

wmb gillar detta.
  19. MGustafsson

MGustafsson Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    10
    Typ såhär

wmb gillar detta.