Tips på surroundljud?

Diskussion i 'Off Topic' startad av TazZy, 12 okt 2011.

1. TazZy

TazZy Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    188

MINA ENHETER

Tjo. Tänkt inskaffa mig ett stycke surroundljud till TV'n (Panasonic G20) för filmtittning. Helst 5.1 i budgetnivå, behöver inget värstings för 5k men något under/runt 4 som kan rekommenderas skulle uppskattas!

Tack på förhand :)

Ps. Om en liknande tråd finns, länka please och my bad. :P

Pss. Om jag kollar på film på tv'n via datorn (hdmi mellan) kommer surroundljudet då fungera?

Sent from my HTC Sensation Z710e using Tapatalk

Last edited: 12 okt 2011
  2. Dirk Diggler

Dirk Diggler Android Medlem

Mottagna gillanden:
    523

MINA ENHETER

Om du inte vill betala mer än 4k så antar jag att det handlar om ett redan färdigt system med blurayspelare?

I min erfarenhet är de två bästa på detta Sony och Samsung. Det finns andra, billigare, alternativ men ljudet är det ganska stor skillnad på. Det är inte värt att spara 1500:- för att komma undan billigare när ljudet är sämre än skit.

Om jag själv skulle ha velat köpa något för max 4000:-, och inte redan hade antingen 5.1-högtalare eller förstärkare, skulle jag köpt något av dessa:

Sony 3D 5.1 Hemmabio BDVE-280 - Elgiganten

Yamaha 5.1 3D Hemmabiosystem YHT-249 (svart) - Elgiganten

Många gillar Yamaha även om jag aldrig fastnat för dem. Du får dock en hel förstärkare vilket ju gör att du kan koppla in en extra grej genom HDMI. Båda kommer fungera att koppa ifrån datorn så länge din dator klarar av det med ljudkort och kvalitet på filmen.

Ett pris som man tycker är vansinnigt bra är ju också detta:

http://www.elgiganten.se/product/lj...styckpris-5990-harman-kardon-canton-hogtalare

Tyvärr tycker jag väl inte att just den HK-stärkaren är något att ha. Alls. Jag skulle fortfarande utan tvekan valt någon av de övre!

TazZy gillar detta.
  3. TazZy

Mottagna gillanden:
    188

MINA ENHETER

Tack för ett grymt svar. Hade tänkt använda min ps3 som spelare, behöver jag då en förstärkare?

Sent from my HTC Sensation Z710e using Tapatalk

4. Dirk Diggler

Mottagna gillanden:
    523

MINA ENHETER

Ja det behöver du men du behöver ju då ingen blurayspelare i paketet. Du kan ju köra 3D-filmer ifrån din PS3:a om du vill.

Du kan ju med andra ord köpa dig en riktig förstärkare med tillhörande högtalare. T.ex. den som är länkad ovan :)

TazZy gillar detta.
  5. Dirk Diggler

Mottagna gillanden:
    523

MINA ENHETER

TazZy gillar detta.
  6. TazZy

Mottagna gillanden:
    188

MINA ENHETER

Okey man tackar igen för tipsen :D Men om jag köper en receiver och separat ljud, gör jag då följande för att få ihop allt?

HDMI från Ps3 -> Receivern
    HDMI från TVn -> Receivern
    HDMI från Datorn -> Receivern
    Ljud från surround -> Receivern
    ?

Vad jag ultimat vill ha är att jag kan ha tvn, ps3an och datorn alla inkopplade samtidigt för att enklare kunna tex kolla på något från datorn i tvn eller kolla på en blurayfilm via ps3an. Och vad du nyss skrev Dirk så måste jag ha en receiver för att kunna uppnå detta? Är ju logiskt med tanke på hur många hdmiuttag jag måste ha som en vanlig bluray inte har, men bättre att vara säker än osäker.

Om detta är ett "Ja" tänker jag satsa på en sådan setup. Tack på förhand ^^

Last edited: 12 okt 2011
  7. Dirk Diggler

Mottagna gillanden:
    523

MINA ENHETER

PS3, Datorn --- HDMI ---> Receiver

Receiver --- HDMI ---> TV

Du behöver alltså så många HDMI in som du vill kunna få ljud och bild ifrån. Har du tre som skall in (oftast en bluray, nåt tv-spel och en digitalbox t.ex.) så räcker OFTAST inte en färdig setup med bluray och allt. Då behöver du en förstärkare.

Problemet med om du köper ett färdigt kitt, som inte har så många HDMI, är ju att om du i framtiden vill utöka din teknikhög inte kan koppla in den maskinen då. Säg att du skall ha två datorer t.ex.

Tipset är att alltid lägga till lite pengar, i detta fall 800:-, för att byta ut bluray-spelaren (som du redan har i din PS3) mot fler in- och utgångar. Håller bäst i längden.

TazZy gillar detta.
  8. TazZy

Mottagna gillanden:
    188

MINA ENHETER

Ah I see :D Fan va tacksam jag är att du hjälpt mig :D Blir att köra på det där kittet för 4800, helt klart värt efter vad du lärt mig. ^^

Dirk Diggler gillar detta.
  9. Dirk Diggler

Mottagna gillanden:
    523

MINA ENHETER

Kul att kunna hjälpa till med nåt :)