Fråga: Tips på "Unboxing-besiktning" av HOX

Diskussion i 'One X - Allmänt' startad av t68, 27 jun 2012.

  1. t68

    t68 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 jan 2010
    Inlägg:
    420
    Mottagna gillanden:
    15

    MINA ENHETER

    Hejsan!

    Efter en del beslutsvånda blev det till sist en HOX i födelsedagspresent till 16 åringen (som av någon outgrundlig anledning börjat muttra om att hennes gamla Wildfire är seg och har dålig skärm :-) ).

    Kikade förstås på S3:an, HOS o en dela andra lurar. Men då hon är designintresserad så tror jag HOX:en går hem. Klart snyggast!

    Men till min fråga: har inte kunnat missa att det varit en del problem med modellen. Så jag skulle gärna ta emot samlade tips på vad som är viktigt att kolla när vi packar upp luren så att vi vet att den är ok.

    Vet att det mesta finns beskrivet i trådarna här. Men jag är en lat jävel ;-) och hoppas få hjälp med detta på ett o samma ställe.

    Tack på förhand!
     
  2. plun

    plun Android Medlem

    Blev medlem:
    18 okt 2009
    Inlägg:
    5 631
    Mottagna gillanden:
    520

    MINA ENHETER

    Jo....

    1. Uppdatera luren till senaste mjukvaruversion, 1.29

    2. Gör en "hård omstart" när luren bootat om och stabiliserat sig någon minut eller två.

    En "hård omstart" gör man genom att hålla nere Power-knappen i cirkus 10 sekunder, en nedräkning startar på skärmen.

    3. Hur lat man än är så kan det vara värt att kolla lite i HTCs manualer

    http://www.htc.com/se/help/htc-one-x/


    4. Kolla sedan hur listen tätar mot glaset, du ser direkt om det glipar.


    5. Om det meckas/experimenteras/trial&error, en massa med luren så gör en till "Hård omstart".....
     
    Last edited: 27 jun 2012
  3. -WR-

    -WR- Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 mar 2010
    Inlägg:
    1 081
    Mottagna gillanden:
    117

    MINA ENHETER

    Det i särklass enklaste är ju att bara se att allt sitter som det ska. Eftersom telefonen i stort består av två delar, skärm och plasthölje, så tar det inte många sekunder att bekräfta ifall bygget är korrekt. Jag kan nästan garantera dig att det inte kommer vara några fel, trots vad folk har skrivit.

    Nästa steg är att sätta på telefonen och se att skärmen återger rätt bild. alltså inga distorsioner, gula fläckar eller läckande ljus från springorna runt skärmen.

    Sist men inte minst så är användningen av den det som avgör om det är nåt fel. Exempelvis att kolla om wifi fungerar som det ska, och inte drabbats av den kända hårdvarufelet som vissa enheter har.

    HOX är en ganska stor telefon, och jag personligen skulle även rekommendera HOS.
     
  4. -WR-

    -WR- Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 mar 2010
    Inlägg:
    1 081
    Mottagna gillanden:
    117

    MINA ENHETER

    ...plus allt som Plun skriver. :)
     
  5. Gimp

    Gimp Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 apr 2012
    Inlägg:
    20
    Mottagna gillanden:
    6

    MINA ENHETER

    Du har 2 alternativ:
    1. Läs alla trådar på detta forum och DOA direkt.
    2. Anta att din dotter fått en högkvalitativ produkt i sin hand och låt henne hitta ev. problem efterhand.
    Tror hon kommer bli väldigt nöjd med ditt val.
     
  6. plun

    plun Android Medlem

    Blev medlem:
    18 okt 2009
    Inlägg:
    5 631
    Mottagna gillanden:
    520

    MINA ENHETER

    Nej det vet man inte eftersom man via mjukvara fixat fel i skärmen.

    En lur MÅSTE uppdateras till senaste version.
     
  7. t68

    t68 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 jan 2010
    Inlägg:
    420
    Mottagna gillanden:
    15

    MINA ENHETER

    Oj vad snabbt man fick bra svar! Tack alla!

    Tror det blir en kanonpresent. Dock har dottern lite tidigare signalerat skepticism mot stora telefoner. Men jag tror det beror på att hon egentligen aldrig använt en ny lur med stor bra skärm.

    ...och nuförtin, om man vill ha en ny telefon med lite prestanda, bra skärm och kamera så verkar det svårt att hitta några mindre än +4 tummare.

    Nåväl, har fått löfte av den synnerligen trevliga säljaren (...är de inte alltid det när de ska kränga?) att få byta direkt om hon kollar på den i förpackningen o kräks på storleken :-).
     
  8. plun

    plun Android Medlem

    Blev medlem:
    18 okt 2009
    Inlägg:
    5 631
    Mottagna gillanden:
    520

    MINA ENHETER

    Jo men om du enbart kollar förpackningen så det du kan se är om det är en slarvigt monterad skärm...... mycket enkelt att se !

    Sen MÅSTE du gå igenom det jag skrev ! Annars riskerar man en "junk-lur" !
     
  9. t68

    t68 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 jan 2010
    Inlägg:
    420
    Mottagna gillanden:
    15

    MINA ENHETER

    Jo helt klart ska vi packa upp den o testa. Men det första "testet" får bli om hon trivs med storleken. Och det var för det vi fick löfte om att få kastbyta modell på affären om vi inte grejar för mycket med telefonen (låter skyddsplast vara kvar o inte river sönder förpackningen osv)

    Sen gäller förstås allt annat om DOA, garantier mm om vi behåller den o börjar använda den.
     
  10. plun

    plun Android Medlem

    Blev medlem:
    18 okt 2009
    Inlägg:
    5 631
    Mottagna gillanden:
    520

    MINA ENHETER

    Jo men nu är det så "bökigt" att om hon tycker om storleken så måste du gå igenom uppdateringen av luren.

    Ingen mening att hon börjar installera eller använda luren föränn uppdateringen/arna är gjorda plus en hård omstart.
     
  11. b-george

    b-george Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 maj 2010
    Inlägg:
    278
    Mottagna gillanden:
    53

    MINA ENHETER

  12. t68

    t68 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 jan 2010
    Inlägg:
    420
    Mottagna gillanden:
    15

    MINA ENHETER

    Hox:en blev en hit som födelsedagspresent. Dottern blev väldigt glad för den! Kompisarna är klart imponerade (o det är också lite viktigt i den åldern ;-)) Har kollat igenom den enligt era tips här och de på xda. Allt verkar ok.

    Tack för hjälpen!

    Sent with my fumbly thums from my ol' trusty HTC Desire. Still kickin' (sort of)
     
  13. Cubalibre

    Cubalibre Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 apr 2012
    Inlägg:
    133
    Mottagna gillanden:
    11

    MINA ENHETER

    Det var ingen dålig present! Själv brukar jag få 300:- i ett kuvert, 100 ifrån min mor, 100 från min far och 100 ifrån min bror.
     
  14. t68

    t68 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 jan 2010
    Inlägg:
    420
    Mottagna gillanden:
    15

    MINA ENHETER

    @cubalibre Ja, nästan på gränsen till att skämma bort, i know. Men det är hon värd :-). Sen är det den smartphone hon ska ha ett bra tag framöver och genom hela gymnasiet. Tycker det är viktigt att hon har en bra lur under den tiden.

    Sent with my fumbly thums from my ol' trusty HTC Desire. Still kickin' (sort of)