Tips på verktyg INNAN implementation

Diskussion i 'Frågor, support och diskussion' startad av sica06, 18 feb 2015.

1. sica06

sica06 Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Hej!

Jag är i första faserna i att göra en ny app - min första. Jag har erfarenhet av att driva projekt sedan innan så jag försöker använda principer från det. Innan jag börjar koda skulle jag vilja ha en slags site map som visar hur de olika delarna i appen hänger samman, till exempel en sån här. Vad rekommenderar ni? Ska jag använda den jag länkar till eller finns det bättre principer och vilka program rekommenderar ni för att göra det?

2. Zooklubba

Zooklubba Android Medlem

Mottagna gillanden:
    2 199

MINA ENHETER

3. e7andy

e7andy Professional Droid Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    835
    Telefon:
    Huawei P10 Plus

MINA ENHETER

Telefon:
    Huawei P10 Plus
    Telefon 2:
    Nexus 5
    Telefon 3:
    ADP1
    Övrigt:
    LG G Watch R, ChromeCast
    Eftersom det är din första app så behöver du inte vara så ambitiös att välja rätt verktyg direkt. Börja med det du har och kan. Om man börjar snurra för mycket med speciella applikationer för att göra allt så är det lätt att bli fast där istället för att faktiskt implementera. Det är som att försöka skriva en bok och fastna på styckeformateringar och formatmallar.

Papper och penna är de bästa verktygen för mjukvaruutveckling.
    Jag använder ofta Google Drawing på Google Drive för att rita upp wireframes och flöden. Visst har det vissa begränsningar eftersom det inte specifikt är utformat för det, men du har det alltid med dig var du än är. Att det även går att dela med andra som samtidigt kan göra ändringar är ett stort plus.

Om du sen märker att du har större behov av att göra snygga wireframes och flöden så kan du grotta ner dig bland alla program som finns där ute.
    Microsoft Visio, LucidCharts, LibreOffice Draw, yEd Graph Editor...

När jag kollade runt lite snabbt så tycker jag LucidCharts verkar vara riktigt bra om man vill köra online, men det finns vissa begränsningar i gratisversionen.
    yEd Graph Editor ser ruskigt bra ut för desktop och är gratis.

4. sica06

sica06 Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Använder redan Balsamiq för wireframes. På sidan du länkade till ser det ut att vara den översta bilden - screen map - som jag letar efter (även om google ger bättre resultat på "site map" än "screen map").

@e7andy@e7andy
    Som jag nämnde ovan är det snarare Screen maps som jag söker mjukvara för att göra. Provade Gliffy och verkar funka ok. Gällande wireframes ska jag dock i fortsättningen ta en titt på Google Drawing och yEd Graph Editor. Tack!

Så, för Screen maps - vad använder ni? Och sen undrar jag en sak till: Brukar ni typ göra UML diagram också innan implementering? Tänker iallafall att man på något sätt innan definierar t ex poster i databaser.

5. e7andy

e7andy Professional Droid Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    835
    Telefon:
    Huawei P10 Plus

MINA ENHETER

Telefon:
    Huawei P10 Plus
    Telefon 2:
    Nexus 5
    Telefon 3:
    ADP1
    Övrigt:
    LG G Watch R, ChromeCast
    Screen maps har jag aldrig gjort. Däremot har vår grafiska designer gjort något som kan liknas vid screen maps. Han jobbar i Photoshop. Designdokumentet visar sedan alla olika skärmar och hur användaren flyttas mellan dem. Då blir det en kombination av screen map och detaljerad grafisk design.

Databasdiagram har jag försökt jobba med flera gånger, men det slutar alltid med att de blir oanvända eftersom i början av ett projekt så ändras databasen väldigt mycket och diagrammen uppdateras inte med ändringarna vilket gör dem felaktiga och oanvändbara.

Jag föredrar att iterera fram hela applikationen och databasen och testdriva fram det mesta och sen kontinuerligt refaktorera koden och databasen. Då slipper man slösa tid på oväsentligheter. Börja med en av de svåra nödvändiga funktionerna och implementera den. Då kommer mycket att komma på plats. Refaktorera. Ta nästa funktion. Refaktorera. osv.

Screen maps, databasdiagram och annan dokumentation tycker jag kan vara lämpligt att ta fram lite senare när man väl börjar se hur applikationen kommer att fungera och se ut.

6. sica06

sica06 Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

OK. Jag kör på detta, sugen på att börja koda hur som helst! :) Tack!