Tips: så man inte blir lurad

Discussion in 'Köpråd och fyndtips' started by Enka, Dec 3, 2013.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Enka

Enka Youth Droid Medlem

MINA ENHETER

Funderar stark på att köpa min nästa mobil på blocket / tradera.
    Har ni någon tips på hur man ska göra för att blir blåst.

Är kvitto alltid en garanti att mobilen funka efter några månader?
    Tänker inte på hårdvara fel utan att mobilen anmäls stulen och blir låst efter ett tag.

Tips: Inte betalar i förskott är smart nog att inte göra.

Fler tips?

(Vet inte om detta ska lägga på Köpråd delen. Mod kan väl flytta om det är fel.)

2. bananfjong

bananfjong Youth Droid Medlem

MINA ENHETER

Se till att ta personuppgifter av säljaren och verifiera att dem stämmer. Att hämta upp varan hemma hos säljaren om möjligt är också ett tips. Inte särskilt stor chans att personen släpper in dig om h*n tänkt blåsa dig sen, vore dumt isåntfall!

3. Zooklubba

Zooklubba Android Medlem

MINA ENHETER

Jämför IMEI på kvitto, i telefonen och lådan (om lådan kommer med). Är det inte samma så ska det finnas en korrekt anledning med ett papper på att service har gjorts och det är därför den fått nytt IMEI som ett exempel.

Sedan har vi gamla klassikern om det låter för bra...

4. AKERSKUUUG

AKERSKUUUG Adult Droid Hedersmedlem

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S6

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S6
    Telefon 2:
    HTC One M8
    Telefon 3:
    Apple iPhone 6 Plus
    Platta:
    Google Nexus 7 (2013)
    Att ta personuppgifter är ingen dum idé, men att propsa på att köp skall ske hemma hos säljaren tror jag gör att man också kan missa en del affärer med ärliga säljare.

Jag har aldrig sålt, köpt eller bytt något som varit stulet eller i annat skick än det som beskrivits för motparten, men jag försöker alltid undvika att göra affär hemma - av den enkla anledningen att jag inte vill bjuda in främlingar i mitt hem. Förstår att detta på många vis är löjligt, men de flesta brukar gå med på att mötas på allmän plats. :)

Det är dock absolut värt att fråga om köparen kan tänka sig att mötas hemma hos sig, och går de med på detta så lär det vara mindre sannolikt att de försöker dra köparen vid näsan, precis som du säger.

Att jämföra IMEI, som Zooklubba säger, är bland de viktigare och enklare åtgärderna man kan ta för att säkerställa att det inte är något fuffens på gång.

5. bananfjong

bananfjong Youth Droid Medlem

MINA ENHETER

Ja det har du rätt i, menade såklart inte att man skulle kräva att göra affären hemma hos säljaren. Är själv tveksam om jag skulle vilja släppa in en främling i mitt hem. Men om säljaren skulle gå med på det skulle jag iaf känna mig något lugnare. :)

6. Vicious

Vicious Youth Droid Medlem

Telefon:
    Honor 8

MINA ENHETER

Telefon:
    Honor 8
    Förutom det andra redan skrivit: skriv ett köpeskontrakt med säljaren. Där kan man också skriva in eventuella överenskommelser mellan säljare och köpare som t.ex. ångerrätt.
    Man kan även be att få se id-handling så du vet att det säljaren skriver under med stämmer. Självklart bör ju du även visa säljaren din id-handling så säljaren kan känna sig lite säkrare. Detta kanske inte är jätteviktigt vid köp och försäljning av mobiltelefoner men av största vikt vid köp/försäljning av t.ex. bilar.

7. Zooklubba

Zooklubba Android Medlem

MINA ENHETER

Jag hade definitivt bangat att någon ska komma hem till mig. Tillit går åt båda hållen. Känns på tok för konstigt om en köpare skulle propsa att få komma hem till mig.

Sent from my C6903 using Tapatalk

8. Enka

Enka Youth Droid Medlem

MINA ENHETER

Även med kvitto och allt, skulle en illvillig person kunna spärra telefonen efter dom har sålt den?
    Vad ska man göra om det skulle hända?

9. Zooklubba

Zooklubba Android Medlem

MINA ENHETER

Anmäl personen för falsk tillvitelse. Lekmannaord: för falsk polisanmälan då operatörerna kräver en polisrapport för att spärra imei.

Då kan det vara smidigt med något som visat att köpet genomförts.

Att polisanmäla en stöld kan ju i princip vem som helst göra. Sedan lite Photoshop. Oroar man sig om det finns det andra ting att lägga energi på.

Sent from my C6903 using Tapatalk

10. Jizzler

Jizzler Youth Droid Medlem

MINA ENHETER

Absolut, det är bara att behålla en kopia av det kvitto som köparen av telefonen fick. Sen kan man glatt med detta i hand trava in hos farbror polisen och beklaga sig över stölden. Ett litet tillägg i hemförsäkringen och violá - en ny telefon kommer snart hem i brevlådan och proceduren kan börja om på nytt. Ytterligare ett par nya lakan lagom till jul!

Vidrigt, men så fungerar det :ehm:

Thread Status:
Not open for further replies.