Tips: spela på TV utan CC med Android TV + Chromium browser + valfri kontroll

Diskussion i 'Google Stadia (Stängdes 18/1/2023)' startad av milky81, 4 jan 2020.

  1. milky81

    milky81 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 jan 2010
    Inlägg:
    2 048
    Mottagna gillanden:
    1 349
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Google Pixel 6a

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Google Pixel 6a
    Platta:
    Xiaomi Mi Pad 5
    ROM:
    Stock
    Jag fick ett buddypass av trevliga @andersbrandt@andersbrandt och testade på datorn men kände att jag ville även prova på min TV. Googlade lite och hittade den här tråden på Reddit:

    View: https://www.reddit.com/r/Stadia/comments/ehhow3/nvidia_shield_works_using_a_chromiumstadia_apk/


    Så för att använda Stadia på en Android TV med spelkontroll: kortfattat så kör man igång en modifierad Chromium browser i desktopläge för att lura Stadia att man är på en dator. Sedan kan man spela med valfri kontroll som stöds av den modifierade browsern. Själv använder jag PS4 dualshock men jag har läst att Xbox kontroller ska fungera. Anledning till modifierad browser är att handkontroll inte stöds annars.

    Att tänka på som alltid när man tankar ner och sideloadar en APK-fil är ju säkerhetsrisken. I detta fall loggar man in med sitt riktiga Googlekonto i en nedladdad APK vilket egentligen inte är så lysande. Men jag kör two factor authentication och byter lösenord då och då så för egen del så känner jag att det är OK.

    Min setup
    LG KD-65AF8
    Nvidia shield 2019
    PS4 DS via bluetooth
    Blåtandstangetnbord, användes vid login

    Lite korta intryck
    Det fungerar fint utan lagg och kontrollen går bra att använda. Det är lite fördröjningar på kontrollen vilket märks hyffsat i Destiny2 men känns inte alls av Tomb Raider. Man kan inte använda kontrollen för allt så ska man exempelvis byta spel får man använda annat sätt som i mitt fall "mousepad" på min mobil som styr min Nvidia Shield. Men det är ju en workaround så det är lite sådana smågrejjer man kan förvänta sig.

    Tyvärr stöds ju bara upplösningen 1080p via "dator" så det blir inget 4k-spelande tyvärr.

    Jag hoppas att man framöver släpper Stadiakontrollen till försäljning + att man börjar stöda Chromecast builtin 4k.
     
    Last edited: 4 jan 2020
    Leo83 gillar detta.
  2. milky81

    milky81 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 jan 2010
    Inlägg:
    2 048
    Mottagna gillanden:
    1 349
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Google Pixel 6a

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Google Pixel 6a
    Platta:
    Xiaomi Mi Pad 5
    ROM:
    Stock
    Jag har nu testat på mobilen med samma metod och det fungerar bra där med. Testade med en Mocute handkontroll via blåtand och min Huawei P30 Pro.

    Tycker att det responsen i kontrollerna var rappare och bättre i detta fallet. Kan ha att göra med förbättringarna i Android 10 för just blåtand.

    IMG_20200105_100119.jpg
     
    Albin N7 gillar detta.