Tips: Tele2 och MMI-koder

Diskussion i 'Tele2 & Comviq' startad av Joche, 9 maj 2010.

1. Joche

Joche Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    24
    Operatör:
    Telenor, Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S23 Ultra

MINA ENHETER

Operatör:
    Telenor, Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S23 Ultra
    Telefon 2:
    iPhone 12
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab S9+
    Hej,
    Eftersom jag inte hittade någon information om det nånstans på nätet, tänkte jag att jag skulle posta det här då nån kanske kan ha glädje av det.

Jag har en HTC Desire som jobbmobil. Där har vi Tele2s företagsabbonemang med deras tjänst Mobila Växeln. För att använda tjänsterna i Mobila Växeln, exempelvis logga in och ut ur passninsställen eller göra hänvisningar (lunch, gått för dagen, tjänsteärende) så används så kallade MMI-koder. Dessa är i formatet *23*2*1500#*. Dessa koder går inte att skicka med HTC Desire eftersom Android följer standard väldigt hårt och just de här koderna går aningen utanför standarden.

Vid kontakt med Tele2 hade de ingen aning förutom "det ska gå". Jag kontakta därför HTC direkt och fick snabbt en lösning på problemet.
    Koderna matas in med ett extra plustecken direkt efter de inledande tecknen, exvis *+23*2*1200#* eller *#+23#*.

Detta löser problemet och MMI-koderna fungerar som de ska.

2. Tantfarbror

Tantfarbror Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Otroligt bra att du belyser detta. Vi sålde SE X10 till en kund och det funkar inte alls med den luren och Tele2s Mobila Växel. DOCK fungerar din lösning på Hero t ex, Tele2 säger till kunden att vi säljer varor som vi vet att de inte fungerar till kunden och hänvisar till att vi har ett dokument från Tele2 som säger vilka telefoner som inte fungerar. Självklart desperata lögner från Tele2 vars "exkluderingslista" innehåller telefoner nästan uteslutande från förra årtusendet.

SE har självklart ingen aning om något. Vi ska avvakta och se om det funkar på Samsung Galaxy S som kommer nästa vecka, annars lär det bli HTC för hela slanten.

STORT tack för informationen dock, trevlig läsning :).

3. stefan71

stefan71 Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Stort tack! Hade stor hjälp av infon.

4. HereisJohnny

HereisJohnny Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Hej Joche!
    Du verkar vara kunnig inom detta område med mmi, kan du hjälpa mig med en sak?
    Jag har en Sony Ericsson Xperia x10 mini telefon och när jag försöker ringa någon så står det ''samtalet avbröts'' eller ''ogiltig mmi-kod''. jag förstår inte vad som menas och hur fixar jag detta? Internet på mobilen funkar perfekt, fast jag kan varken ringa eller smsa..

Tack snälla!

5. uncoloured

uncoloured Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    16

MINA ENHETER

Hej! För er med mobila växlar vill jag tipsa om mitt nya projekt Hello Operator för att hantera bl.a. hänvisningar. Läs mer här!

6. daxwise

daxwise Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    127
    Operatör:
    T2
    Telefon:
    S21 Ultra

MINA ENHETER

Operatör:
    T2
    Telefon:
    S21 Ultra
    Telefon 2:
    S10+
    Telefon 3:
    S8
    Platta:
    ipad2 wifi
    Övrigt:
    Chromecast i två rum
    Jag är inte ansluten till någon företagsväxel utan har min telefon privat, och har vid flera tillfällen fått dessa felmeddelanden.
    Jag har googlat lite men blir inte klokare för det.

Det jag upptäckt är att om jag ändrar i telefonnumret och tar bort +4670xxxx och istället ringer 070xxxx så fungerar det.