Tips & Trix för att snabba upp sin Wildfire?

Discussion in 'Wildfire' started by ptrw, Dec 8, 2010.

1. ptrw

ptrw Infant Droid Medlem

MINA ENHETER

Hej!

Har haft min Wildfire någon månad nu och är i det stora hela väldigt nöjd! Mycket telefon för pengarna.

Dock upplever jag den som seg emellanåt, exempelvis när man läser/skriver sms, lyssnar på musik, växlar mellan program osv. Kör med Launcher Pro annars i princip helt original.

Har ni några bra tips & trix hur man kan snabba upp sin Wildfire?

2. dennis729

dennis729 Infant Droid Medlem

MINA ENHETER

Det undrar jag med , men jag min segar ibland när jag smsar . Men annars klockren :D

3. Madeli

Madeli Professional Droid Medlem

MINA ENHETER

Jag tror ni kommer uppleva en stor förändring när 2.2 kommer... Nu använder jag inte wildfire, men froyo är mycket snabbare än eclair :)

(Är i detta forumet för att jag har köpt Wildfire till mina barn... ifall någon undrar ;))

4. Infinitum

Infinitum Youth Droid Medlem

MINA ENHETER

Fyra steg till en snabbare Wildfire​

Root, Custom ROM, SetCPU och Inställningar

Börja med att roota din Wildfire, en mer detaljerad steg-för-steg och hjälp hittar du hos XDA-Developers.com.

När du är färdig med det så har du två val, att antigen installera Openfire eller Wildpuzzle.

(Vad fan är Openfire och Wildpuzzle?)
    ROMs.
    (Vad fan är ett ROM?)
    Operativsystem.
    (Hur fan menar du?)
    Tänk dig att du köper en ny bärbar dator från ex. SIBA. I den här lapten finns Windows Vista installerat, jävligt seg och jobbig. Vad gör du? Du formaterar och installerar Windows 7 istället. Varför? För att bärbara datorn flyter på snabbare!

Wildpuzzle kommer med HTC Sense, och Openfire gör inte det. Här handlar det lite om vad du är beredd att ge upp. Väljer du Wildpuzzle så får du alla apps som du fick när du först köpte mobilen. Väljer du Openfire så är många av HTC appsen borta, de flesta utbytta mot äldre/fulare apps. Kan tillägga att Kameran inte funkar på Openfire romen förtillfället.

Installera ROM Manager från Market. Ladda hem romen du vill ha från XDA-Developers forumet och placera den i SD-kortet. Välj sedan 'Installera ROM från SD-kortet'. Glöm inte att säkerhetskopiera.

Nu är det dags att ta de anabola pillerna. In på market och hämta hem SetCPU.

SetCPU Inställningar:
    Max: 768Mhz
    Min: 245Mhz
    ondemand
    [X] Set on Boot

Profiler:
    Temp >~38 celcius.
    Max: 518Mhz
    Priority: 80

Screen Off
    Max: 352Mhz
    Priority: 70

Battery < 30%
    Max: 518Mhz
    Priority: 60

Ondemand på allihopa!

Sista steget är att välja rätt inställningar i både LauncherPro och telefonen.

Skärm > Ljusstyrka > Bocka av Automatisk ljusstyrka och välj istället 80-90%
    Skärm > Animering > Inga fönsteranimeringar visas
    Konton & synkning > Bocka av Auto-synk

Undvik många homescreens och onödiga widgets. Nu har du både en snabb telefon men också en som håller sig i över 24h utan laddning.

Last edited: Dec 8, 2010
  5. Madeli

MINA ENHETER

ja men absolut... men nu kanske inte alla vill roota ;)

6. Infinitum

MINA ENHETER

Varför vill du inte roota? Du vet att rooten försvinner när du installera en ROM utan root? Skulle du av någon anledning ångra dig så kan du alltid installera den vanliga HTC Buzz 2.1 Romen som finns på HTC hemsida. Telefonen blir precis som när du köpte den.

Tror inte ens det är möjligt att få telefonen att bli snabbare utan root faktiskt.

7. Madeli

MINA ENHETER

Tror du missförstod mig lite där. Jag har rootat! Men jag vet att det finns många icke så tekniskt lagda människor som inte vågar ge sig på att roota :)

8. RilleN89

RilleN89 Youth Droid Medlem

MINA ENHETER

Finns väll ingen direkt anledning att roota nu när froyo snart är här.
    Är dock sugen på att köra wildpuzzle. Men väntar ett tag efter 2.2 släppts så man får se om det änns blir aktuellt :)

9. Kaangaas

Kaangaas Kid Droid Medlem

MINA ENHETER

Bara av ren nyfikenhet och för att det kan vara bra att veta, vart på htc hemsida kan man hitta orginal romen? Jag har aldrig lyckats :P

10. Hickin

Hickin Youth Droid Medlem

MINA ENHETER

Tjejen har Wildfire och hon kan lätt utan problem ha sin telefon i 3 dagar (upp till en vecka hävdar hon) utan ladda den. 24 timmar på en sådan telefon är ju inte ens skoj... Jag hade vanliga Desire och den höll max 3 dagar, vanligtvis 1.5 - 2 dagar utan ladda. Vad jag menar är att mindre än 24 timmar med Wildfire är är inte rätt någonstans PLUS med de inställningar du har.

Last edited: Dec 12, 2010
  11. Infinitum

MINA ENHETER

Skriv om den sista meningen, har seriöst ingen aning om vad du menar där. Sedan får du nog läsa om det du citerade. Det står över 24 timmar, inte under 24 timmar.

12. Emil.H

Emil.H Kid Droid Medlem

MINA ENHETER

Om man följer Infinitums råd, hur går det då med garantin?!
    Går det återställa allt till original ifall man behöver skicka in telen?

13. Devablo

Devablo Teen Droid Medlem

MINA ENHETER

Program som gör den snabbare:

Några program som gör den snabbare? (Förlåt om detta inte passar in, skriv det i såfall så raderar jag detta.) Jag har tre appar som jag tycker telefonen blir snabbare med:

Dolphin Browser
    Egentligen blir inte telefonen snabbare, men att surfa går lite snabbare i alla fall.

No Lock
    Som det låter, när man trycker på den så visas ingen "Låst skärm". Finns även widget så man kan skifta bland "Lock on" och "Lock off".

Launcher Pro
    Home Launcher som är väldigt snabb (tycker jag i alla fall).
    Desutom riktigt snygg. Använder själv dock ADW Launcher EX, men den är inte lika snabb tror jag ;)