Gör en liknande tråd som vi har borta på SGS III forumet.
Detta är bara en Tips & Trix tråd här gäller bara tips, om ni har frågor så finns Snabba frågor, Snabba svar tråden.
Jag kommer försöka hålla tråden uppdaterad med nya tips som kommer in, men kolla gärna genom tråden för olika tips
Glöm inte Tacka om något hjälpte dig i listan nedanför.
Update: 2013-05-06
TIPS:
- För olika ROMS, Kernels, Recovery, Rootning så kolla in min Samlings tråd som ligger i andra delen av SGS IV forumet.
- Just nu för Rootning är det CF-Auto ROOT från Chainfire som gäller, funkar för våran Baseband Version: I9505XXUAMDE.
För er som vill ROOTa med OS X (Mac) så finns Heimdall, men om det funkar till SGS IV ännu vågar jag inte svara på.
- För Recovery har det inte kommit ut någon version ännu som fungerar för I9505.
- Listar även att Bootloader verkar inte vara låst för I9505, bara att vi har en nyare kernel än I9500, men om ni kan flasha med ODIN så är inte Bootloadern låst.
- Om du tycker skärmen är för mörk så stäng av AUTO i Screen Brightness.
OBS! Detta minskar batteritiden och ger större risk för inbränning i skärmen.
SGS IV AUTO Brightness funkar mycket bättre än vad SGS II och IIIan har gjort. Sensor verkar känna av omgivning mycket bättre.
Sen så kommer skärmen vara i mellan 20-30% starkare med AUTO igång, så vid utomhus bruk är det rekommderat att ha AUTO igång för den dra igång skärmen till nästan MAX brightness, men kommer även dra ner den vid för hög värme och risk för inbränning.
Men om du tycker det är för mörkt vid inomhus bruk är det bättre att stänga av AUTO ett tag.
- Tips för er som ska skaffa MHL adapter till SGS IV, så går det skicka ut Ljud och Bild samtidigt, med Samsungs MHL-HDMI adapter. Den laddar även samtidigt utan extra kabeln. Bevis!
- Bättre surround ljud i uppspelning genom HDMI.
Inställningar -> Tillbehör -> Ljudutgång -> ändra till Surround
- Mina tips till bättre batteritid, Installera Better Battery Stats, för att få en mer tydligare information om vad som drar batteri.
Denna även upptäcker wakelocks som kan göra så din telefon fastnar i ett max läge och batteriet bara försvinner för dig.
Om du vill så kan du installare någon Tasker app för att stänga av din Mobil data och aktivera den ca 10min för att låta allt synka sig varje timma ex, (Jag kör ej detta själv men sett att många har fått bra resultat med det).
I Samsung TouchWiz finns det ett läge kallat, Power Saving Mode.
Detta gör så CPU begränsas, ställer ner din brightness på skärmen, och stänger av haptic feedback.
Har faktiskt aldrig testat detta själv men borde fungera för Skärm och CPU är det som drar mest ström.
Sen finns det massa andra saker, byta ROM, byta kernel, avinstallera appar som syncar ofta mm
Det finns många guide för detta som ni får kolla runt på, finns förmodligen här i forumet och även borta hos XDA.
- Om du vill ändra lystiden på BACK och MENU knappen. (OBS! Lägger detta för att många utomstående säger att detta inte funkar)
Inställningar -> Min enhet -> Display -> Belysningstid
- Går att ställa in så Volym Knapparna blir en dedikerad Inspelnings/Ta kort knapp i Kameran.
Kamera -> Inställningar -> Inställningar -> Volym Knappen -> Välj Kameraknappen
- Guide på hur du tar bort ROOT och även UNbrickar din telefon.
TRIX:
Secret Codes för SGS IV:
Ta Bort/Frysa Blotware/Apps:
Aktivera Utvecklare Altenativ:
WI-FI Tappar anslutning fast ansluten:
Göra TouchWiz snabbare:
Överdrivna färger : (Tolking av vad man tycker själv)
Starta i Felsäkert läge: (Tips Tack till sansiro)
Starta Recovery/Download läge:
Temporär Fix för lagg vid HEM: (Tips tack till Vildmark)