Titanium Backup (ej PRO), får man med allt?

Discussion in 'Applikationer' started by mördarbjörnen, Oct 19, 2011.

1. mördarbjörnen

mördarbjörnen Infant Droid Medlem

MINA ENHETER

Jag har funderat på att flasha min ZTE Blade (2.1) till 2.3.x och då tänkte jag att det är bäst att göra en backup innan.

Programmet som jag då blivit tipsad om att använda är Titanium Backup.

Där finns ett val som kallas "BK alla appar + sys data", vilket verkar vara det mest omfattande. 'appar' antar jag är apparna och ens sparade inställningar där, men vad exakt innefattar sys data, är det t.ex.:

• kontakter sparade @ telefonen
    • smshistorik
    • samtalshistorik
    • homescreens, hur apps/widgets är arrangerade där osv.

Jag vill, om möjligt, i princip ha det så att man inte saknar något man tidigare hade när man flashat in den nya ROMen

Sen har jag för mig att jag läst att man bör låta bli att backupa vissa saker ur sys data när man ska flasha in en nyare rom pga inkompatibilitetsproblem, kan det stämma?

2. TpS

TpS Adult Droid Medlem

MINA ENHETER

Allt sparas i din backup ja, men inställningar osv (dvs sys-data) är igen höjdare att återställa då det troligen kommer ställa till problem när du byter Android-version, precis som du skrev.
    smshistoriken brukar däremot fungera bra att återställa.
    Kontakterna är det ju smidigare om du lägger så att dom syncas med google, då blir det aldrig ett problem då du snabbt och smidigt syncar tillbaka dom i din telefon när du är klar med uppgraderingen.

mördarbjörnen likes this.
  3. mördarbjörnen

mördarbjörnen Infant Droid Medlem

MINA ENHETER

Okej, så ditt tips är då att bara köra "BK alla anv.appar" via Titanium Backup, och synka kontakterna via google?

Vet du vad man kan göra för att få med sms- och samtalshistorik?

Och tack för hjälpen!

4. TpS

TpS Adult Droid Medlem

MINA ENHETER

Brukar alltid köra backup på både sys-data och anv.appar mest för att safea om telefonen kraschar totalt m.m. Går ju alltså fint att återställa då om kör samma version som innan.

sms-historiken har jag importerat i andra versioner utan problem, men samtalshistoriken har jag inte fått till.

5. Nerre

Nerre Professional Droid Medlem

Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Xperia Z1 compact

MINA ENHETER

Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Xperia Z1 compact
    Övrigt:
    Smartwatch 3
    Det är ingen skillnad på Pro och gratisversionen på vad den backar upp, men om jag inte minns fel så kräver gratisversionen tre "klick" för varje återställning. Du måste alltså återställa en grej i taget (inte så himla roligt).

6. pete

pete Adult Droid Medlem

MINA ENHETER

Standard när man bara kör en batch backup app+sys och sedan återställer igen efter omflashning så hänger inte sms/kontakter/samtalshistorik med (iaf inte för mig med stock sms samt aosp dialer).

Köpte nyligen TB (lätt värt det då det är lite av en plåga att behöver konfirmera varenda app som ska återställas med gratisversionen plus lite mer funktioner, samt han som utvecklare verkligen förtjänar det), frågade just om det här med sms/logs/kontakter i samband med köpet:

For quickly backing up your sms and contacts/call logs you can assign them to a custom label and then create a schedule (or a widget) that backs up everything in that label.

In the future we might add specific ways of backing up the most important system data, because that's indeed a slightly weaker point of TB.

Har inte kikat nå mer på det då jag inte flashat om sedan dess, men om du inte får det att funka med TB eller är osäker på om du fick backup på det kan du köra appsen i TB sedan installera mybackup root (gratis) och använda den för logs/sms/kontakter, fungerar finfint.

Du kan även göra en nandroid backup (som gör en exakt kopia av ditt nuvarande operativ, likt, som vissa gör, en windows-klon av sin installation) i clockwordmod, som du kan gå tillbaks till om det skulle skita sig av någon anledning.

Den sista punkten angående homescreens är jag inte helt hundra på hur det är med andra launchers, men med lpp så är jag tämligen säker på att du blir tvungen att lägga upp widgets igen, andra inställningar går dock bra att spara.

7. Nerre

Nerre Professional Droid Medlem

Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Xperia Z1 compact

MINA ENHETER

Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Xperia Z1 compact
    Övrigt:
    Smartwatch 3
    Ja, det där med Widgets är lite skumt, efter återställning av backup ligger de kvar på hemskärmarna men fungerar inte... Så man måste "länka om dem" så att säga. Det är troligen nån slags ID som går förlorat.

8. djohansson

djohansson Teen Droid Medlem

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Nexus 5X

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Nexus 5X
    Telefon 2:
    iPhone SE
    Platta:
    Lenovo Tab4 10
    Så betalversionen är bara enklare att använda, men båda tar backup på appar och sms m.m.?

9. TpS

TpS Adult Droid Medlem

MINA ENHETER

Ja precis.

10. mickej79

mickej79 Senior Droid Medlem

Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Samsung galaxy s22 ultra

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Samsung galaxy s22 ultra
    Kan man med TitaniumBackup göra en fil som man kan flasha i clockwordmod ? Jag menar när jag bytter rom så måste jag gå ut på market för o hämta TitaniumBackup och återställa på det sättet men skulle vara smart om man kunde göra det från clockwordmod istället?
    Skulle det funka om du förstår vad jag menar?

11. mickej79

mickej79 Senior Droid Medlem

Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Samsung galaxy s22 ultra

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Samsung galaxy s22 ultra
    Någon som kan hjälpa mig och svara på det?

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk

12. pete

pete Adult Droid Medlem

MINA ENHETER

Inte såvitt jag vet, men prova att maila utvecklaren, han är riktigt hjälpsam samt även snabb att svara på frågor.

wiki: Android Sverige | Swedroid

support -at- titaniumtrack.com