Titthålskamera/dörröga med wifi och Android-app?

Diskussion i 'Smartprylar och det smarta hemmet' startad av N6290, 26 jul 2018.

  1. N6290

    N6290 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 sept 2012
    Inlägg:
    3 391
    Mottagna gillanden:
    1 740

    MINA ENHETER

    När jag söker efter titthålskamera/dörröga på Google så dyker det upp massor av alternativ, men nästan alla kommer med en tillhörande display. Det är inte vad jag är ute efter. Jag vill ha en titthålskamera som ansluts till mitt wifi-nätverk, och som har en tillhörande Android-app för att visa vad som finns utanför min dörr. (Någon display ska alltså inte följa med).

    Det måste väl existera, och finnas till ett ganska billigt pris? Allra helst 500-600 kr, om det skulle finnas.
    Har ni tips på något sådant?

    Det bästa vore att kameran är rörelseaktiverad och har förmåga att spela in, så kan man se personer som plingar på när jag inte är hemma (oklart hur kameran ska särskilja personer som plingar på från de som enbart passerar min dörr, kanske blir det i så fall nödvändigt att spela in alla grannar som passerar. Kanske inte bästa idén. Nåväl, detta var bara en tanke, ni behöver inte påpeka för mig vad kameraövervakningslagen säger).

    Tar tacksamt emot tips. Någon som använder en sådan lösning idag och kan berätta hur ni fixat det?

    Batteridriven kamera eller strömsladd? Vet inte vad som är bäst - båda alternativen kan funka.


    TILLÄGG:
    Just det, kameran ska sitta på INSIDAN av dörren, inte på utsidan. VIKTIGT!
    Och ringklocka ska helst inte ingå.
     
    Last edited: 26 jul 2018
  2. Droid82

    Droid82 Guest

    Hur ser det ut med juridiken om man sätter in en sådan i en lägenhetsdörr och den då alltså aktivt filmar ett område där andra boende rör sig? Det bör väl vara tveksamt? Själv skulle jag inte sätta in det oavsett om det är lagligt eller ej men jag är lite nyfiken på vad lagen säger. Har man hus med tomt så låter det som en kanongrej i alla fall. :)
     
    Last edited by a moderator: 31 jul 2018
  3. N6290

    N6290 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 sept 2012
    Inlägg:
    3 391
    Mottagna gillanden:
    1 740

    MINA ENHETER

    Skulle tro att det inte är tillåtet utan tillstånd från länsstyrelsen. Om kameran aktiveras på något sätt, t.ex. endast börjar filma när någon plingat på hos mig, eller endast ger en notifikation så att jag själv får öppna appen när någon rör sig framför kameran (utan inspelning), så föreställer jag mig att det kan vara tillåtet. Inte säker dock.

    Kan ju säga såhär, min tanke är inte att spela in mina grannar.

    Saluförs något av det slag som jag tänker mig tro?
    Har hos en bekant sett en kamera med en liten display på baksidan, dvs du monterar kameran i ditt dörröga på insidan av dörren och det sitter en display precis bredvid som du aktiverar när du annars skulle ha satt ögat mot dörrögat för att kolla ut.
    Skillnaden mot det jag tänker på är att mobilen/en app ska användas istället för en display.

    Om förmågan till inspelning saknas så kanske det inte krävs tillstånd för kameraövervakning, någon som vet? Annars skulle ju prylen jag nämnde ovan kräva tillstånd också vilket känns orimligt.
     
    Droid82 gillar detta.
  4. emerge

    emerge Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 jul 2017
    Inlägg:
    427
    Mottagna gillanden:
    360
    Operatör:
    Alla
    Telefon:
    Telepati

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Alla
    Telefon:
    Telepati
    Ett trapphus är inte en allmän plats. Kameraövervakningslagen gäller bara på allmän plats. Således inget olagligt med en kamera i titthålet.
     
    Magic gillar detta.
  5. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 765
    Mottagna gillanden:
    44 765
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Med reservationen att man förmodligen inte får spela in 24/7 tror jag. Den får endast filma när någon rör sig vid dörren om jag uppfattat det korrekt:


    https://www.expowera.se/juridik/kameraovervakning/kameror-i-egen-bostad-och-tradgard
     
    Droid82 gillar detta.
  6. N6290

    N6290 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 sept 2012
    Inlägg:
    3 391
    Mottagna gillanden:
    1 740

    MINA ENHETER

    Tack för era svar!

    Jag hittade detta:
    Vill du sätta upp en övervakningskamera hemma? Så här säger lagen
    Däremot får du faktiskt rikta en titthålskamera mot trapphuset i ett lägenhetshus, men då gäller det att du håller dig till Datainspektionens ganska snäva regler. Myndigheten anser att en titthålskamera i ett lägenhetshus bara får vara aktiv i samband med att någon ringer på dörren (och max 30 sekunder därefter), och att den då ”i princip” bara filmar den person som ringer på dörren. En konstant filmande titthålskamera utrustad med vidvinkellins är med andra ord inte ok, enligt Datainspektionen.

    En rörelseaktiverad kamera skulle kunna vara okej, antar jag, eller en kamera som endast startar när jag anvisar det genom att starta appen. Undrar om just dessa saker är prövade. Situationen Datainspektionen beskriver är ju något annorlunda än mitt tänkta användningsområde. Men min avsikt är inte att missbruka detta som sagt så lär inte få myndigheterna efter mig i första taget, varför jag gärna tar emot tips oavsett hur det strikt lagliga ser ut.


    När jag sökte vidare verkar det också som att regelverket ändras 1 augusti 2018 (imorgon), då en ny kamerabevakningslag börjar gälla (som tillsammans med GDPR kommer reglera frågan om kameraövervakning i framtiden). Den nya kamerabevakningslagen verkar ställa betydligt färre krav än vad som gäller idag, och kravet på tillstånd slopas helt för en rad verksamheter. Bland annat parkeringsgarage, banker, butiker m.m. är okej att kameraövervaka helt utan tillstånd, men man måste följa GDPR och t.ex. göra en intresseavvägning innan man börjar kameraövervaka om jag förstår det rätt (skönt för butiker, de slipper ha tillstånd numera). Privatpersoner behöver inte heller ansöka om tillstånd.
    Verksamheter som utför "uppgifter av allmänt intresse", t.ex. myndigheter, skolor, sjukvården, kollektivtrafiken m.m., behöver även i fortsättningen ha tillstånd för kameraövervakning.

    Behörig myndighet är numera Datainspektionen, som tar över ansvaret från länsstyrelserna den 1 augusti.

    Några citat om just privatpersoner:
    Kameraövervakningslagen (KöL) - Datainspektionen
    Privat verksamhet, som inte utför en uppgift av allmänt intresse, behöver inte längre tillstånd för att kamerabevaka. Befintliga tillstånd och anmälningar kommer att upphöra att gälla. Dataskyddsförordningens regler är tillräckliga för att garantera att behandlingen av personuppgifter inte kränker enskildas personliga integritet. Ni behöver alltså inte tillstånd men ni måste i stället se till att ni uppfyller kraven i dataskyddsförordningen.
    Dataskyddsförordningen innebär bland annat att ni som ska kamerabevaka måste veta varför ni kamerabevakar och måste kunna koppla kamerabevakningen till en rättslig grund i dataskyddsförordningen. Den vanligaste rättsliga grunden för privata verksamheter kommer att vara intresseavvägning. Det betyder att ni ska väga era egna behov och intressen mot det intrång i människors personliga integritet som kamerabevakningen innebär. Ni måste göra den bedömningen innan ni inleder kamerabevakningen. Kom ihåg att ni också måste ha ett så kallat berättigat intresse för att få kamerabevaka. Det kan till exempel vara att förebygga och utreda brott. Om länsstyrelsen tidigare har gett ett kameratillstånd så talar det för att den intresseavvägning som gjordes då kommer att stå sig även om tillståndet har upphört.
    [...]
    När det gäller privatpersoners kameror kan de ibland vara undantagna från reglerna i dataskyddsförordningen och den nya kamerabevakningslagen. I så fall behöver du som privatperson inte ta hänsyn till reglerna. Lagen gäller helt enkelt inte. Detta förutsätter dock att

    • kameran inte filmar en plats dit allmänheten har tillträde
    • du kamerabevakar i egenskap av privatperson
    • bevakningen bedrivs som ett led i en verksamhet av rent privat natur eller som har samband med ditt hushåll
    För att kunna bedöma om bevakningen är en verksamhet av rent privat natur är platsen och avsikten med övervakningen centrala faktorer. Kamerabevakning inne i en privatbostad som bedrivs av den som bor där bör normalt anses vara en verksamhet av rent privat natur. Även övervakning av andra privata byggnader än privatbostäder, till exempel garage, förråd, sjöbodar och viss tomtmark som bedrivs av innehavaren, omfattas av undantaget under förutsättning att byggnaderna inte används i näringsverksamhet. Detsamma gäller privatägda bilar och båtar så länge kameran endast fångar insidan av fordonet. Men om du som privatperson har för avsikt att sprida övervakningsmaterialet till en vidare krets, exempelvis på internet, omfattas kameran av reglerna i kamerabevakningslagen.

    I dag är det vanligt förekommande att kameror i en privatbostad är kopplade till en larmcentral (hemlarm). Även sådana kameror faller utanför dataskyddsförordningen under förutsättning att privatundantaget är tillämpligt.



    Min ursprungliga fråga kvarstår, finns det verkligen ingen utrustning som gör det jag vill? ;-)
    Har sökt massor, men det är alltid något som saknas eller är felaktigt... Alltför ofta följer det med en egen display eller så installeras kameran på utsidan av dörren (vilket jag inte vill) eller så är det en ringklocka som används för att aktivera kameran istället för rörelseaktivering..

     
    bernard och Droid82 gillar detta.
  7. Stanem

    Stanem Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 jul 2016
    Inlägg:
    508
    Mottagna gillanden:
    528
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Iphone 12 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Iphone 12 Pro Max
    Telefon 2:
    Iphone 8
    Telefon 3:
    Samsung S6
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab 5e
    Platta 2:
    Ipad Mini Retina
    Tror att det blir svårt att få ihop på låg budget om man inte bygger själv... man kan köpa en DVR för en ganska liten peng, dock 4ch men då kan man ju koppla till fler kameror. Titthålskamera finns att köpa för rimlig peng t.ex denna. Annars finns färdiga system men oftast rusar priset mot $150 vilket ju är utanför budget:en.. lycka till :)
     
    Last edited: 31 jul 2018
  8. Zooklubba

    Zooklubba Android Medlem

    Blev medlem:
    10 jul 2010
    Inlägg:
    6 394
    Mottagna gillanden:
    2 134

    MINA ENHETER

    Fast även med GDPR lär det inte vara okej med rörelseaktivering utan du måste köra på när någon trycker på ringklockan.

    Juristerna på jobb har använt övervakningskameror plus extra information (tex att Kalle alltid röker vid dörren 11.05 på vardagar) som personuppgift.

    Står ju ganska klart och tydligt att den bara får filma personen som faktiskt ringer och inte andra. Med rörelseaktivering lär du filma fler personer, även om du bor högst upp i änden så lär du tex fånga städare och ev brevbärare om du fortfarande har postinkast så då skiter det sig. Tvivlar på att det inte går att köra på berättigat intresse.

    Samtidigt är det otroligt många hemsidor som kör på intresse trots att det inte tycks passa enligt jurister men det är väl lite OT och tiden får utvisa vem som har rätt.
     
  9. N6290

    N6290 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 sept 2012
    Inlägg:
    3 391
    Mottagna gillanden:
    1 740

    MINA ENHETER

    Tack för er input.

    Stanem, jag såg att du - innan du redigerade ditt inlägg - tipsade om denna:
    Smart Video Door Phone Visual Recording Wireless WiFi Security DoorBell Sales Online black - Tomtop

    Den var ju otroligt billig, fri frakt också, jag blev lite häpen över priset.
    Problemet är, som du kanske insåg eftersom du tog bort länken från ditt inlägg, att denna sitter på utsidan av dörren. Jag vill ju ha på insidan av dörren. Annars var det ganska nära. Undrar om samma tillverkare har fler varianter.
     
    michael.f8 och bernard gillar detta.
  10. michael.f8

    michael.f8 Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 sept 2014
    Inlägg:
    83
    Mottagna gillanden:
    45

    MINA ENHETER

    Ingen som hittas någon liknande för insidan av dörren?
     
  11. JonHolstein

    JonHolstein Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 mar 2016
    Inlägg:
    5
    Mottagna gillanden:
    2
    *Bump*
    Söker samma sak.
    Vill inte heller egentligen ha elektroniken på utsidan.
    Dumt om det inte finns, för att ha en skärm på insidan hjälper ju inte mycket... annat än att den utanför inte om den innanför ser efter vem som står utanför. Jag vill kunna se från vilket rum som helst, vem det är.

    Ibland så vaknar jag dessutom och trycker mig höra ett eftereko i huvudet av att någon skulle ha ringt på dörren. Då hade jag snabbt velat kunna spela tillbaka och se om det bara var inbillning, vilket jag tror att det är ibland, men inte alltid.

    Bäst hade ju varit om man kunnat spela in med hjälp av rörelsedetektor och att man fick avisering på mobilen om något spelats in. Sen hade det ju kunnat fungera med att det raderades efter en viss tidsintervall (typ 24h). Jag skulle inte behövt spara någon form av bevis på att någon ringt på. Utan vill bara veta om någon gjort det. Om mobilen inte är online för tillfället då kunna se i efterhand med viss fördröjning. Problemet med postnord är ju att dom inte kommer förbi överhuvudtaget, så där skulle man ju ändå inte få något bevis.
     
    N6290 och bernard gillar detta.
  12. JonHolstein

    JonHolstein Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 mar 2016
    Inlägg:
    5
    Mottagna gillanden:
    2

    Problemet där är ju också att den skickas från Kina, så det tillkommer ju diverse avgifter via posten. Ändå inte så dyr.
    Men inte så bra med något som sitter på utsidan som innehåller både batterier (el-cigg varianten) och eventuellt minneskort (visserligen liten kapacitet så inte så dyrt). Man kan då bli bestulen på innehåll, på hela kameran, eller drabbas av skadegörelse. Saker som jag inte har någon aning om det skulle drabba mig... Har ju aldrig haft något sådant på utsidan av dörren... så vem vet vad som skulle hända om jag hade det.
    Kanske skulle kunna tänka mig att ge den ett försök. Priset är överkomligt, men det skulle ju ändå vara en besvikelse om man drabbas, av något ovan, då det ju hade kunnat vara en lösning, men det i så fall visar sig att det inte är det.

    (För dom som är utsatta för trakasserier fungera den ju troligtvis inte alls, då det är allt för lätt att undanröja bevisen för den som utsätter).
     
  13. Stanem

    Stanem Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 jul 2016
    Inlägg:
    508
    Mottagna gillanden:
    528
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Iphone 12 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Iphone 12 Pro Max
    Telefon 2:
    Iphone 8
    Telefon 3:
    Samsung S6
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab 5e
    Platta 2:
    Ipad Mini Retina
  14. JonHolstein

    JonHolstein Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 mar 2016
    Inlägg:
    5
    Mottagna gillanden:
    2
    Om jag förstått den rätt så är den inte kopplad via Wifi. Man kan alltså inte se på mobilen.
    Och då tror jag det finns dom som filmer genom titthålet till och med som har liknande funktionalitet. Även om dom kanske eventuellt inte är helt lagliga, med tanke på rättigheter att filma med rörelsedetektor.
     
  15. Stanem

    Stanem Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 jul 2016
    Inlägg:
    508
    Mottagna gillanden:
    528
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Iphone 12 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Iphone 12 Pro Max
    Telefon 2:
    Iphone 8
    Telefon 3:
    Samsung S6
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab 5e
    Platta 2:
    Ipad Mini Retina
  16. jnsson

    jnsson Operatörsnörd Moderator

    Blev medlem:
    9 jun 2011
    Inlägg:
    28 371
    Mottagna gillanden:
    17 848
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Motorola Moto G54 5G

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Motorola Moto G54 5G
    Telefon 3:
    Google Pixel
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Stanem gillar detta.
  17. Zooklubba

    Zooklubba Android Medlem

    Blev medlem:
    10 jul 2010
    Inlägg:
    6 394
    Mottagna gillanden:
    2 134

    MINA ENHETER

    Om vi pratar om en lägenhet/trappuppgång så är det inte lagligt att köra på en rörelseaktiverad. Den måste aktiveras av att människan (och enbart filma människan) ringer på.
     
  18. JonHolstein

    JonHolstein Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 mar 2016
    Inlägg:
    5
    Mottagna gillanden:
    2
  19. Kiddy

    Kiddy Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 maj 2010
    Inlägg:
    1 150
    Mottagna gillanden:
    392

    MINA ENHETER

    Är det någon som har tips på en smart dörröga som är uppkopplad mot WiFi och har en app?

    Skulle vilja se vem som står utanför dörren via en app. Appen får gärna notifierad att någon är utanför också.

    Det ska inte kosta mer än 5-700kr och inga lösningar där enheten sitter utanför dörren.
     
  20. pitrus-

    pitrus- Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 sept 2011
    Inlägg:
    1 011
    Mottagna gillanden:
    762
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    OnePlus Two

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    OnePlus Two
    ROM:
    Cyanogenmod 13
    Kan nog bli väldigt svårt att komma undan så pass billigt för det du är ute efter. Bättre begagnat är nog mer ett krav än att hitta något nytt för det priset som är kraftfullt nog för att kunna koda video och skicka iväg över wifi. Rent krasst så går det att lösa med en Raspberry Pi Zero med kameramodul anslutet till ett titthålsdörrsöga men då har du inget UV-ljus för att se i mörker och ingen färdig app-lösning. Rent teoreriskt så skulle man kunna använda en gammal telefon med typ en babymonitor-app i för att se video från andra telefonens kamera. [emoji16]
     
    katho, Kiddy och bernard gillar detta.