tjäna pengar på Androidapputveckling

Diskussion i 'Frågor, support och diskussion' startad av Dajv, 12 februari 2014.

1. Dajv

Dajv Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    11
    Telefon:
    Nexus 5X

MINA ENHETER

Telefon:
    Nexus 5X
    ROM:
    Stock
    Telefon 2:
    Xperia Z1 Compact
    Telefon 3:
    Xperia Z3 Compact
    (Vet inte om detta är rätt del av forumet för diskussionen)

Jag bara undrar hur det går för folk att tjäna pengar på apputveckling till Android. Tycker ofta man läser om iOS-appar som drar in pengar och blir väldigt populära men har inte samma genombrott på Androidmarknaden även om appen finns till båda systemem. Folk verkar helt enkelt mer villiga att betala pengar för iOS-appar jämfört med Androidappar.

Hur upplever ni som faktiskt sitter och utvecklar appar?

2. e7andy

e7andy Professional Droid Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    835
    Telefon:
    Huawei P10 Plus

MINA ENHETER

Telefon:
    Huawei P10 Plus
    Telefon 2:
    Nexus 5
    Telefon 3:
    ADP1
    Övrigt:
    LG G Watch R, ChromeCast
    Jag tänker att det gäller att hitta en modell som fungerar för just den app man gör med den målgrupp man har. Om man hittar rätt modell så tror jag inte att det är några problem att tjäna pengar.
    Dock är användare ovilliga att betala för sig rent generellt. Jag tror det är en generationsfråga.
    På iOS var det väl så att många appar kostade pengar redan från början vilket gjorde att det var normalfallet. På Play Store så körde man oftare gratis från början vilket skapade en gratiskultur.

Jag tror att man ska fundera och kolla på de appar som man själv är villig att betala för. Vad har de som inte de andra har? Varför vill jag betala för just den appen och inte en annan app?

Jag har en app ute och den har en gratisversion med begränsad funktionalitet och en fullversion som kostar pengar.
    Den modellen tror jag på. Låt användarna få en användbar app som faktiskt fungerar, men har vissa begränsningar. De som har behovet av fler funktioner köper helt enkelt appen.
    Det gäller bara att hitta rätt balans på begränsningarna så att gratisappen inte haltar för mycket.

En annan variant är gratisversion med reklam och fullversion utan reklam. Fungerar nog bäst på spel. Reklamen ska vara lagom irriterande så att man till slut tröttar och köper appen.

Båda varianterna ovan ger användbara gratisappar, men om man betalar så får man en mer angenäm upplevelse.

In-app purchase tror jag inte alls på förutom för att köpa addons i spel. Angry Birds har lyckats ganska bra där. De power ups man kan köpa ligger ovanpå originalspelet och om man inte vill köpa dem så behöver man inte det.
    Jag blir misstänksam så fort jag ser en app med in-app purchase och väljer hellre en annan app.

En modell som jag själv betalar för är den som LastPass och Xmarks kör, dvs. ett premiumabonnemang för att man ska kunna köra tjänsten på mobilen. Även Spotify kör så.

3. kallt_kaffe

kallt_kaffe Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1.685
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Xiaomi Mi Note 10

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Xiaomi Mi Note 10
    Precis som e7andy skriver så förväntas det mesta vara gratis på Android. Historiskt så gick det inte att köpa appar i många länder, det tog flera år innan vi i Sverige faktiskt kunde köpa Android appar utan att köra diverse hack på våra rootade enheter för att lura Market (som det hette på den tiden).

Gör man dock en app som fyller ett behov och som fungerar bra så är folk villiga att betala. Jag säljer en app för 16:- + moms som i skrivandets stund sålts i över 37000 exemplar och tittar jag på recensionerna är det aldrig något som gnäller över priset utan snarare tvärtom att de påpekar att det är väl investerade pengar.

I mitt fall har jag en demo version som fungerar exakt som betalversionen men slumpvis skriver ut ett meddelande om att det är en demoversion. Detta för att de 15 minuter som Google tillåter för återköp inte räcker till för de flesta när de skall avgöra om appen är något för dem.

När det gäller enklare spel tror jag dock på idén med en begränsad gratisversion, alternativ en reklamfinansierad verision, och en betal version utan begränsningar eller reklam.

Då jag har barn så har jag utvecklat en allergi mot In-App-Purchase samt alla dessa barn-spel med reklam och som kräver ett halt dussin rättigheter. Hellre betalar jag för en tia eller två för mer välgjorda spel fria från reklam och in-app-purchase. (Det finns en bra site som heter pappas appar som jag brukar leta speltips på).

Jag har inte testat att göra någon app med reklam men skulle gärna vilja höra från någon med erfarenhet av det som har lite siffror på vad det ger att t.ex. ha en AdMob-banner i ett spel. Typ någon siffra på inkomst/dag i förhållande till antalet nerladdningar.