Tjäna pengar [på sina apps /mod]

Diskussion i 'Frågor, support och diskussion' startad av eak, 21 mar 2010.

1. eak

eak Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Någon här som tjänar några pengar på sina Android apps?
    Jag har börjat komma såpas långt med att lära mig java nu att jag i veckan kan börja ge mig in på att lära mig själva Android Java API.
    Då jag är arbetslös hade jag tänkt mig att Dra igång eget och uteckla appar för att dra in lite pengar.
    Jag har inte kollat upp det men det är google reklam i många apps istället för att dom kostar pengar. Har inte studerat in hur det fungerar med det men tjänar man några pengar värda namnet på dessa reklam länkar från google som dyker upp i apps? jag förutsätter att man bara får pengar då folk verkligen klickar länkarna. Ska man vädja sina användare att klicka reklam länkar då hur fngerar det? Era erfarenheter.

/Emil

2. Thiesen

Thiesen Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    26

MINA ENHETER

Hur ofta klickar du själv på reklam?? Eller du kanske till och med kör nån ad-blocker??? ;-)

3. Androidnisse

Androidnisse Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    10

MINA ENHETER

Kör med donate version som poppar upp un ruta typ var femte gång det startar och be folk donera om dom gillar det. :)

4. henca

henca Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    208

MINA ENHETER

Inte som jag känner till, men det finns säkert någon någonstans...

Jag har inte provat reklam-länkar i någon android-app, bara använt googles reklam-länkar på en websida. Efter något år har det ännu inte blivit ett endaste korvöre, men sidan har inte så många besökare. I Googles villkor har jag för mig att det står något om att man på sidan inte får uppmana besökare att klicka på reklam-länkarna.

Spontant tror jag att det är svårt att bli rik på att skriva android-applikationer, de flesta användarna är vana vid att få bra applikationer gratis. Hur ofta brukar du själv betala för en Android-applikation och hur mycket brukar du betala då?

Om man ändå skall försöka sig på att utveckla för Android kommersiellt så tror jag att man har störst chans om man kan bedriva arbetet ungefär så som gamla "webb-byråer" jobbade. D v s man vänder sig till något företag och erbjuder sig att mot betalning ta fram en android-applikation i stället för en hemsida som på något vis stärker företagets varumärke. Exempel på sådana applikationer skulle kunna vara Aftonbladets supernytt, Prisjakt-applikationen eller någon bank-applikation. Därmed inte sagt att dessa exempel tagits fram på detta vis av en fristående konsult mot ekonomisk ersättning.

m v h Henrik

5. heinrisch

heinrisch Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    12

MINA ENHETER

Jag tjänar pengar på mina appar men jag har också möjlighet att sälja dem. Jag studerar just nu och gör mitt exjobb så har bara tid att koda på kvällarna. Hade jag spenderat helttid på appar så tror jag nog att jag utan problem hade kommit upp i en vettig lön som går bra att leva på.

Vet också att det finns folk från detta forum som tjänar pengar genom reklam, typ AdMob.

6. droidgren

droidgren Senior Droid Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    153
    Telefon:
    Google Pixel 6 Pro

MINA ENHETER

Telefon:
    Google Pixel 6 Pro
    Om man precis har börjat med java tycker jag att man ska göra några gratisappar först, så att man får upp erfarenheten och en acceptabel kvalité på sina program. Sen kan man börja ta betalt. Detta kan du ju göra medan du väntar på att betalapps kommer till sverige.

Tyvärr finns det för många betalda program som inte ens är värt att installera gratis.

Last edited: 21 mar 2010
  7. UncleRedz

UncleRedz Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    5

MINA ENHETER

IDG hade en intressant artikell på det här ämnet för inte så länge sedan där de pratar med Illusion Labs som gjort iPint tillsammans med ett bryggeri.

http://www.idg.se/2.1085/1.299933/pa-troskeln-till-ett-svenskt-app-under

8. TheNano

TheNano Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

tag betalt som i artikeln ovan via paypal eller så om Google inte löser tjatet med svenska banker innan du är färdig, låt alla testa appen i två veckor eller så sedan ett vanligt pris.
    Börja med en Alfa eller beta version först. När du kör beta kan du ha den gratis och se om det blir mycket folk som använder det, Google låter dig se statistik över hur programmet används med mera... det ska inte vara svårt att köra på och när den blir succé börja tag betalt, trotts att vissa inte gillar det... men har man Beta eller Lite i namnet ska det inte vara några problem alls.

9. TheNano

TheNano Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Tänkte tilläga bara att jag har köpt ett tio tal appar via nätet eller i emulatorn, jag har donerat pengar till kanske lika många utvecklare ...så gör man något fint kan man känna pengar

10. LimpFish

LimpFish Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

11. kanske

kanske Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    41

MINA ENHETER

Men har ni inte sett telias reklam? ;)

12. Droid113

Droid113 Guest

Hehe... Skickat in ett bidrag där faktiskt. iCoffee heter den tror jag.

13. Joiis

Joiis Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    67
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Huawei Nexus 6P

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Huawei Nexus 6P
    Platta:
    Asus Nexus 7 (2012)
    Då hoppas vi att du vinner!

14. Droid113

Droid113 Guest

Är nog många andra här på swedroid som skickat in, så hoppas de vinner oxå :D