Fråga: Tjänster med merchant-identifiering

Diskussion i 'Betaltjänster och fintech' startad av chicosmango, 13 jun 2023.

1. chicosmango

chicosmango Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    2
    Operatör:
    Tele2

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Har börjat budgetera på det gamla goda sättet (excel) och måste därför läsa av transaktionerna i min bank-app. Tyvärr kan den stundtals vara helt åt skogen ex. en stor ehandlare hade namnet "1298431996".

Finns det någon tjänst som kan lösa detta problem?

Testat tjänster som Anyfin men de täcker endast de största butikerna som ICA, Max, Amazon etc.

2. milky81

milky81 Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1 513
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Google Pixel 9 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Google Pixel 9 Pro
    Platta:
    Xiaomi Mi Pad 5
    ROM:
    Stock
    Har tidigare en rätt populär app "Zlantar" där du kopplar dina banker mot deras system som läser in och kategoriserar dina transaktioner. Dock ger man ju bort sin användardata till dom. Vet ej om de har någon exportfunktion, kan vara värt att kolla?

chicosmango gillar detta.
  3. chicosmango

Mottagna gillanden:
    2
    Operatör:
    Tele2

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Jag sålde min själ/data och testade "Zlantar" som sorterade mina avtal väldigt bra, men rörliga kostnader sorterades i bredare kategorier ("Mat & dryck", "Shopping" etc.)

Budget-nörden i mig skulle vilja ha något som kan ge exakt hur mycket jag lagt på vilka företag. Men antar att det är lika svårt för banktjänsterna som det är för mig?

milky81 gillar detta.
  4. Rocco420

Rocco420 Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    743
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Pixel 7

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Pixel 7
    Kul med kassabok (inte budget :) ), men tyvärr blir det väldigt mycket pillande själv.
    Körde själv ett stort Excel ark förr där jag förde in allt, men sen vart man sambo och de vart delade konton åt höger och vänster med olika banker osv så gav upp det.
    Zlantar är nog bästa alternativet för tillfället, det den inte snappar upp får man manuellt justera. Det kan nog vara så att den lär sig.
    Men i slutändan är excel det bästa, även om de blir ett jäkla pillande. Du får sätta upp ett bland där "1298431996" = Butik A osv så får du tillslut ihop de du är ute efter.

Finns även Spirecta - Din digitala verktygslåda för en harmonisk ekonomi! som är typ avancerad privat bokföring.
    Där går de snöa in totalt om man vill. Kul verktyg men kräver mycket tid att sätta upp allt.

5. chicosmango

Mottagna gillanden:
    2
    Operatör:
    Tele2

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Tack för tips och kassaboksrättning! Börjar med manuell inmatning till en början och om det blir ohanterbart ska jag testa Spirecta :)

Rocco420 gillar detta.
  6. Buzz

Buzz Android Apprentice Medlem

Mottagna gillanden:
    2 218

MINA ENHETER

Av historiska (hysteriska?) skäl så kör jag eget race med GitHub - jonasgit/wHHEK: Personal finance package. Aimed at Swedish users.
    Troligen passar det väl ingen annan iofs. Där finns en påbörjad funktion för att jämföra med vad man själv skrivit in med nerladdat kontoutdrag från banken (CSV/excel).

7. chicosmango

Mottagna gillanden:
    2
    Operatör:
    Tele2

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Har väldigt dålig koll på utveckling och git men snyggt jobbat! Ska kika runt lite i helgen och se om jag får det att funka.