Tömningsstation till Roborock S8 i efterhand?

Diskussion i 'Köpråd och fyndtips' startad av FarmerJoe, 16 nov 2024.

1. FarmerJoe

FarmerJoe Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    579

MINA ENHETER

Vi skaffade en roborock S8 men frugan vann diskussionen gällande tömningsstation eller inte, så det blev utan.

Inte ett problem enligt henne, vilket man förstår eftersom det är jag som tömmer dammsugaren i tid och otid.

Så nu undrar jag om man kan köpa till en station för automatisk tömning och i så fall vilken man skaffar till Roborock s8?

2. nu1mlock

nu1mlock Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    240

MINA ENHETER

Det går inte att köpa den separat. Ni får tyvärr stå erat kast. Kanske ska du sluta tömma den manuellt och be frugan göra jobbet. När hon tröttnar säljer ni dammsugaren och köper en med tömningsstation. :)

Det går inte heller att använda tömningsstationen för S7 eller S8-modellerna med tömningsstation, så ni är tyvärr fast med att manuellt tömma tills nästa gång.

För S7 kunde man köpa tömningsstationen separat men för S8 har Roborock bestämt att dom gör helt olika modeller som är inkompatibla med varandra. Billigare för Roborock och mer pengar när kunder köper ny dammsugare tidigare än annars.

Last edited: 17 nov 2024
  3. Andreas266

Andreas266 Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    46
    Telefon:
    OnePlus 5T

MINA ENHETER

Telefon:
    OnePlus 5T
    Jag mailade Roborock igår med samma fråga gällande 7 MaxV och fick följande svar

"Tyvärr går det inte att köpa en separat tömningsstation till Roborock S7 MaxV. Roboten måste paras ihop med den kompatibla stationen vid köptillfället, eftersom det handlar om specifika hårdvarukonfigurationer som inte kan eftermonteras."

4. NiklasO

NiklasO Android Apprentice Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    1 890
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro
    Vilken usel ursäkt. Men men..

bernard gillar detta.
  5. Kimball

Kimball Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    421

MINA ENHETER

Bara jag som känner att självtömningsstationerna känns som ett onödig och kostnadsskapande (själva dammsugarpåsarna) tillägg? Dessutom känns det som ytterligare en faktor som kan gå sönder och trilskas?
    Jag tycker inte det är särskilt besvärande att tömma min gamla S5a varje eller varannan vecka, vet inte om det är stökigare med nyare modeller dock? Har köpt en Q8 Max utan självtömningsstation just pga detta. Klart det är trevligt när allt funkar som det skall, men jag tänker att det riskerar att skapa mer huvudbry än det är värt.

6. Minirin

Minirin Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    7
    Har du husdjur? Skillnaden före/efter vi skaffade katt är enorm. Innan såg jag ingen mening med dockningsstation, nu kan jag förstå tanken.

7. Kimball

Mottagna gillanden:
    421

MINA ENHETER

Jodå, katt sedan 9 år, så hela livstiden av min S5a + lite till. Hon hårar väl förvisso mindre än andra kanske, men jag tömmer som sagt i princip varje vecka så. Blir mest orolig över hur många man läser med mer avancerade robotdammsugare som börjar strula efter väldigt kort tid, och att självtömningsstationen ganska ofta är culprits. Sen vet man ju inte hur många % den andelen kunder motsvarar vs de som inte har problem såklart men.

Minirin gillar detta.
  8. Minirin

Minirin Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    7
    Vår blev plötsligt en superfällare runt 10 månaders ålder, innan dess typ ingenting. Håret fastnar också i borstarna (långhårig). Tur han är söt.

Det är ju som du säger, alla extra funktioner blir ju ännu en grej som kan börja strula. Har också en S5 som funkat jättebra i 3 år nu. Köper man en robotdammsugare vill man ju att den ska fungera smärtfritt många år.

Kimball gillar detta.
  9. Mrhoyt

Mrhoyt Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1 319
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro
    Jag har en Roomba med tillhörande tömnings station, den fyller 6 år nästa år och har inga problem alls, påsen byter jag 1 gång i halvåret max
    Kan tillägga att vi bor i en 2a på 80 m2 och har en långhårig katt som fäller massor, samt tar med sig sand från sin låda ut på golven.
    Den dammsuger varannan dag ungefär.

Ångrar INTE stationen...

Last edited: 18 nov 2024
    Minirin gillar detta.
  10. Kimball

Mottagna gillanden:
    421

MINA ENHETER

Oj ja byta påse var 6e månad hade ju varit en helt annan grej! De flesta jag läst brukar ha estimerat runt 5-7v beroende på, och då tycker jag det blir en störande merkostnad jag inte är intresserad av.

11. Andreas266

Andreas266 Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    46
    Telefon:
    OnePlus 5T

MINA ENHETER

Telefon:
    OnePlus 5T
    Tömma dammet ser jag inte som några problem alls. Att fylla på och rengöra för moppningen är däremot något helt annat. Jag funderar på att köpa en helt ny Q-revo med tömningsstation trots att jag har en S7 MaxV som bara gått 70 timmar.

12. Kimball

Mottagna gillanden:
    421

MINA ENHETER

Min tanke är att köpa 2-4st uppsättningar av moppar så man alltid kan se till att ha rena man byter ut! Men det är klart en station vore smidig, jag ör som sagt bara gravt tveksam till det givet hur mkt mer som kan gå sönder :)