"Törs" man använda trådlösladdning?

Diskussion i 'Allmänt' startad av astfors, 21 okt 2015.

1. astfors

astfors Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Jag har nyligen fått hem en Z5 och med den så har tankarna kring trådlös laddning börjat att cirkulera.

Dock så har jag hört att just den typ av laddning ska förkorta och då ganska avsevärt mycket batteriets livslängd. Och då Z5 har ett inbyggt batteri så är jag föga intresserad över detta om så vore fallet.

Så min fråga är om det finns något beläg för den teori som jag har hört och/eller egna observationer från forumets medlemmar eller sajtens redaktion?

Självfallet så förstår jag att tredjepartstillverkade tillbehör kan vara undermåligt konstruerade så att de dels ej kan leverera det som motsvarande orginal tillbehör kan, men kan även vara riskfyllt att använda ur säkerhetssynpunkt.

Jag ber i förhand om ursäkt om jag dels har placerat inlägget felaktig och/eller om fallet vore att denna fråga redan är besvarad så hittade jag inget likvärdigt vid en Googling eller generell sökning i forumet.

Tack på förhand och väl mött!
    /astfors

2. johnconnor

johnconnor Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    393

MINA ENHETER

jag är själv skeptisk till trådlös laddning, vad jag förstår är det värmeutvecklingen som förkortar livstiden på batteriet i med att mycket energi går till spillo. Trådlös laddning är långt från en effektiv lösning i dagsläget.

3. neddie

neddie Android Medlem

Mottagna gillanden:
    1 057

MINA ENHETER

Jag har kört trådlös laddning mycket med min gamla telefon och jag kör definitivt hellre med sladd i dagsläget. QI-laddning fullkomligt mördar batteriet.

4. Asawi

Asawi Android Apprentice Medlem

Mottagna gillanden:
    4 910
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi Mi11 Lite

MINA ENHETER

Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi Mi11 Lite
    Platta:
    iPad Air 2 LTE
    Har kört trådlöst på min Nexus5 i över 1,5 år. Jag märkte snart att även om det gick att ladda med fodralet på bliv det mer värmeutveckling då så de slutade jag göra. Batteritiden har fram till helt nyligen varit lysande (för att vara en N5). Den är fortfarande helt OK, men jag har övervägt att byta batteri eftersom jag ser att det börjat försämras något och när det väl börjat kan bli sämre kan det gå rätt fort. (Fortfarande klara jag i allmänhet en dag borta från laddningsmöjligheter)
    Jag har LG original laddställ både hemma och på jobbet och laddar sällan över natten, utan det blir, i och med enkelheten, den sorts laddning moderna batterier mår bäst av: Toppar upp innan det gått ner särskilt mycket.

5. echt

echt Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    111
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Xperia Z5 Compact

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Xperia Z5 Compact
    Som nämnts tidigare är trådlös laddning inte direkt effektivt, det har en låg Verkningsgrad och minsta lilla offset så blir den mycket värre. Det lider av stora förluster och är en ganska ny teknik som inte alls är optimerad, det gör att det är mycket spill på olika sätt däribland värme vilket inte är bra i sig.
    Är det några risker? Njae inte direkt förutom lite mer slitage och en högre elräkning men jag skulle aldrig rekommendera någon att använda trådlös laddning som den ser ut idag men ge den 10 år så. Men som sagt det är nog inga direkta risker med det.

6. kissidor

kissidor Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    2 399
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    iPhone 15 pro max

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia
    Telefon:
    iPhone 15 pro max
    Info:
    Jobbtelefonen
    Telefon 2:
    Diverse Androider
    Info:
    För att dom är roligare
    Platta:
    iPad Pro M4 11+13/mini 6
    Platta 2:
    Tab s9/Tab Xtreme+Legion/OP pad 2
    jag körde trådlös laddning på min nexus 6 och den blev alltid snorvarm då, men jag tänkte att det ska väl vara så då. en morgon vaknade jag med svällt batteri och till följd av det lossat bakstycke. när jag fick tillbaks den igen funkade inte den trådlösa laddningen så jag var på vippen att skicka tillbaks den till verkstan - men efter en stunds övervägande bestämde jag mig för att det var nog lika så bra att låta bli att ladda trådlöst i fortsättningen, så jag lät det vara

7. Pliind

Pliind Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    366
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Platta:
    iPad Pro
    Övrigt:
    Apple Watch Ultra
    Motpol:

Kört trådlösladdning i 2 år nu. Inga konstigheter alls. Ibland (sällan) kan den bli väldigt varm, men ska vi gnälla på värme så blir telefonen MYCKET varmare av Turboladdning.

EDIT: att din nexus 6 svullnade har med fabriksfel att göra inte qi-laddning.

Last edited: 21 okt 2015
    chraist gillar detta.
  8. chraist

chraist Replicant Moderator

Mottagna gillanden:
    8 962
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 7

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 7
    Telefon 2:
    Google Pixel XL
    Telefon 3:
    Apple iphone 15
    Körde trådlös laddning på min Nexus 4 i 3 år utan minsta problem/slitage på batteriet. Använder det även på min Nexus 7 (2013) samt min Nexus 6. Använt billigare Kina qi laddare som har skydd mot överladdning och för hög temperatur. Inte haft ett problem eller att enheterna blivit ovanligt varma. Hade tidigare en qi pad från Samsung och då blev enheterna varma, så jag tror till stor del det handlar om vad för qi laddare man använder.

Kör på och testa säger jag bara. [emoji6] [emoji1]

9. Fredriks

Fredriks Android Medlem

Mottagna gillanden:
    2 286

MINA ENHETER

Har använt qi laddare på min S6 sen den var ny, har inte reagerat på att den blir varm och den laddar riktigt snabbt tycker jag. Har även laddat med medföljande laddare och då tycker jag att den blivit varmare än med qi laddaren.

10. sunemangs

sunemangs Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    228

MINA ENHETER

Jag har använt trådlös laddning enbart på min nexus 5 i snart 2 år, känner en annan som gjort likadant och har inga problem med batteriet. Sist jag kollade för ett par veckor sedan innan 6.0 så hade jag nästan 3 tim skärmtid under ca 20 tim och ca 20% kvar. Dock inga spel och inte heller facebook installerat. Wifi, blåtand, gps dock alltid på.

Några gånger har jag kört med kabel och då laddaren till nexus 7 2013 som jag tror ligger på 2A i output. Nu kan väl inte telefonen ta emot det utan har någon gräns inbyggd men iaf så tar den ju emot max vilket jag inte tror den gör med originalladdaren. (gäller väl alla telefoner, går alltid ladda lite snabbare med starkare laddare)
    Trådlösa laddare ger väl 1A i output medans via kabel så är det väl runt 1.5A?
    Iaf så säg att telefonen blir runt 50 grader vid trådlös laddning så blir den 70 med kabeln från min nexus 7.

Sen har verkligen Z5 trådlös laddning?
    Läser man vad swedroid så skrev de: Z5-familjen har vidare QuickCharge 2.0-stöd och skall fungera tillsammans med Sonys turboladdare. De saknar däremot samtliga stöd för trådlös laddning vilket bland annat Samsung erbjuder i sin S6-serie.

Tidigare modeller hade ju en kontakt på sidan som man kunde ladda via. Bild: http://g03.a.alicdn.com/kf/HTB1DcoX...r-for-Sony-Xperia-Z3-Compact-Z1-Z2-Strong.jpg

Vet inte om Z5 har något liknande?

Hur som helst så som något skrev tidigare att snabbladdning lär ju både ge mer värmeutveckling och ha sönder batteriet än vad trådlös laddning gör.

11. antonholmstedt

antonholmstedt Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    183

MINA ENHETER

Det som sliter mest på batterier är väl snarare att ladda ur dem helt, lägre effekt som trådlös innebär borde ju i sig inte innebära något negativt. Har själv laddat Nexus 5 och 7 trådlöst regelbundet under ett par år utan att märka några problem, utom då att det går lite långsammare att ladda.