Totalåterställning av magic (bort från sense)

Diskussion i 'Magic' startad av iodemek, 9 apr 2010.

1. iodemek

iodemek Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Jag undrar om det finns något sätt att totalåterställa en magic. Jag uppgraderade nyligen till den officiella sense-romen, och allt har blivit skit.

Går det att på något sätt återgå, eller bli av med sense?

2. appel

appel Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    123

MINA ENHETER

Prövat att installera en gammal version som du laddat ner från htc.com?

Vad är det som är skit med Sense? Lite nyfiken eftersom ibland verkar det som om jag är den enda i världen som inte gillar HTCs "förbättringar" av Android. :)

3. fregor

fregor Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Kör en fabriksåterställning om du vill resetta den, eller flasha rommen på nytt.
    Har du kört in sista rommen från HTC så kan du dessvärre inte gå tillbaks till någon äldre.

Om du inte vill använda Sense så går du in på Program - Hantera Program och välj HTC Sense. Sen trycker du på "rensa standardinställn." under "Starta som standard"
    Nästa gång du trycker på "Home" knappen så får du välja vilket ui du vill köra.
    Färgerna i menyn och antal hemskärmar hänger dock kvar från HTC's standard.

Själv tycker jag Sense är klockrent, funkar väldigt bra för mina behov.

4. appel

Mottagna gillanden:
    123

MINA ENHETER

Det där gör bara så att man inte använder Sense launchern. Resten av HTCs ändringar av Android blir man ju inte av med på det sättet.

5. fregor

fregor Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Javisst, kanske det inte kom fram helt i min post.

"Sense" benämns vanligtvis som ui't och antog att OP menade detta.
    Men nej, man kan inte gå tillbaks till ren Android install om man har flashat luren med sista rommen från HTC.

Last edited: 9 apr 2010
  6. Zebb

Zebb Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Jag har problem med den officiella Sense-ROMen.

Själva sense som UI har jag inget emot men två tydliga försämringar har skett sedan jag uppgraderade:

1. Telefonen tappar nätverk ofta - och då på platser som aldrig hade problem med den orginal-ROMen utan Sense.

2. Även när telefonen har nätverk kopplar den upp samtal uruselt. Det tar i snitt två försök för att ringa ett vanligt samtal.

3. Bluetooth fungerar sämre. Då snackar jag om parning med headset. När det väl är avklarat fungerar det drägligt.

Finns det någon som kan råda mig vad jag ska göra?
    Mina observationer av telefonen är grundliga. Jag har använt Magic sedan i juli och bytte till Sense-ROMen vid årsskiftet.

7. iodemek

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Problemen jag har är att allt har blivit ofantligt segt. Det kan ta flera sekunder bara att få upp knapplåset. Just segheten är det största problemet.

Sen är det en massa småfel som jag kan leva med, men helst skulle slippa. T ex så nu när man har svenska som språk så ser man bara svenska kommentarer i market, vilket resulterar att man inte ser några kommentarer alls till de flesta applikationerna. Och väckarklockan ringer inte om jag använder taskkiller efter jag ställt den.

Så det är smågrejer här och där, men framförallt att allt går så otroligt långsamt. Känns som att alla fina små animationer och allt vad det är i alla senseprogram blir för tungt för magic, men vad vet jag.

Jag har följt ditt råd nu Fregor och ska se om det blir bättre.

8. iodemek

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Icke.

9. appel

Mottagna gillanden:
    123

MINA ENHETER

Att väckarklockan inte ringer efter att du avslutat den är väl inte så konstigt? Eller förväntar du att outlook ska notifiera om nya e-post eller messenger om nya meddelanden i Windows också efter att du avslutat dem?

10. samster93

samster93 Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    6

MINA ENHETER

De larmar väl inte om du har dödat dem oavsett vilken rom du har.

11. iodemek

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Om det är konstigt kan man diskutera, men alla inbyggda funktioner fortsatte fungera även efter man kört taskiller innan jag uppgraderade till sense. Väckarklockan ringde, sms och mail rullade in. Funkade kanon, men inte längre. Det luriga nu är att även efter att man använt taskiller så är den där lilla ringklockssymbolen kvar högst upp, men den ringer ändå inte.

12. samster93

samster93 Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    6

MINA ENHETER

Ok det låter ju lite dumt.

13. djjokke

djjokke Android Apprentice Medlem

Mottagna gillanden:
    377
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Samsung Galaxy Z Fold 4

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Samsung Galaxy Z Fold 4
    Platta:
    iPad Air 2020
    Som många andra redan har sagt på flera ställen: man behöver ingen task killer i Android. Har själv kört med både EStrong File Manager (som har en task killer), Advanced Task Killer och Taskiller. Telefonen har dock aldrig varit så snabb som nu när jag inte kör med någon alls.

iodemek: du kan stänga av alla animationer i Inställningar -> Ljud och skärm -> Animering -> Inga animeringar

Jag har en 2.1 ROM så menyalternativen är kanske lite annorlunda för dig men något sånt iaf.

14. iodemek

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Den enda animeringen jag kan reglera där är animationer vid skärmövergång, och den har aldrig varit ikryssad.

Nåja. Jag slutar väl använda taskkiller så länge, men segheten kommer jag inte över.

15. fregor

fregor Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Fattar inte vad du menar med segt. Min Magic har aldrig varit så snabb som den är nu efter denna uppdateringen. Då menar jag bläddringar i ui't.
    Du har inga apps som ligger och segar ner? Har läst nått om att taskkiller kan ställa till det ja.

16. DrLaban

DrLaban Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    94

MINA ENHETER

Det jag tycker är lite trist är att jag inte kan få välja vilket UI jag vill använda mig av. Innan Sense var färdigt till Magic och lanserades hade vi vanilj-Android UI:t, men nu har detta då ersatts med en uppdatering. Att kunna växla mellan dem hade varit att föredra, även om jag kan förstå varför HTC vill ha sin egen prägel på sakerna.
    Iom uppdateringen till en icke-reversibel Sense-uppdatering har jag "blivit av med" det enkla utförandet i det gränssnitt som togs fram från första början till Android och det enda jag har att kunna jämför med är hur jag upplevde snabbheten innan Sense-uppdateringen.
    Jag tycker att det är segt att navigera och växla mellan tex inställningar, applikationer, notifieringar i det avseendet att det tar sekunder mellan växlingarna. Att trycka på Home kan ibland ta en halv till uppemot fem sekunder innan jag hamnar där och nu vet jag inte om det beror på att Magicen har begränsad prestanda eller om det beror på allt jox som HTC kört in.
    Jag vill backa till vanilj-Android (ION) för att kunna möjliggöra en jämförelse, men det går ju nu då inte eftersom de låser fast användarna i den senaste uppdateringen.

Last edited: 12 apr 2010
  17. djjokke

djjokke Android Apprentice Medlem

Mottagna gillanden:
    377
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Samsung Galaxy Z Fold 4

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Samsung Galaxy Z Fold 4
    Platta:
    iPad Air 2020
    Du kan stänga av Sense genom att gå in i Inställningar -> Program -> Hantera program -> HTC Sense -> Rensa standardinställningar. Sen trycker du på hemknappen, och då bockar du i rutan "Använd som standard" och väljer Home. Då får du iaf utseendet av vanilla Android.

18. DrLaban

DrLaban Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    94

MINA ENHETER

Japp, den känner jag till, men det är "bara" Home som den här inställningen fixar. Allt annat är genomsyrat av Sense; menyer, applikationer, inställningar, allt. Och jag vill komma åt vanilj-Android i sin helhet. Men i dagsläget har jag iallafall ingen lösning på detta annat än jailbreak _om_ det kommer till Perfect SPL:en för Magics del, vilket ser rätt mörkt ut just nu.

Last edited: 12 apr 2010