Problem: Totalt värdelöst ljud när man filmar.

Diskussion i 'One X - Allmänt' startad av Kessler, 25 jul 2012.

1. Kessler

Kessler Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    7

MINA ENHETER

Har en HTC One X och ljudet blir helt uruselt om du spelar in en video med kameran, min lur har misshandlats lite så vet inte om det är så dåligt från början eller något som gått sönder. Men det är samma sak på min farsas One X som är välskött. Ska lägga upp exempelvideo senare. Kan man göra något åt det?

2. leolulz

leolulz Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    251
    Telefon:
    Note 8

MINA ENHETER

Telefon:
    Note 8
    Övrigt:
    Chromecast
    Köp en RIKTIG videokamera om du vill spela in filmer med bra kvalité ;) Det är en TELEFON, eller ja en SMART TELEFON. Inte en kamera/dator :)

3. Jakkal

Jakkal Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    6

MINA ENHETER

Var på utomhuskonsert i lördags och filmade lite. Ljudet blev väldigt hoppigt, stundtals bra, stundtals burkigt och dovt. Dock är jag osäker på om jag till och från lyckades hålla för de två små mikrofoner (knapphål) som finns på mobilens respektive kortsida. Eller om mobilen har någon form av dynamisk equalizer som försöker hantera och jämna ut ljudet, volymen under konserter ligger ju på X antal dB. Vissa partier låter mer än andra.

Har läst att mobilen inte är helt optimal när man filmar under vissa omständigheter. Filmar man i vardagen tycker jag ljudet blir tillräckligt bra.

4. EUNE

EUNE Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    12

MINA ENHETER

Har också testat att spela in vedeo på konsert utan bra resultat. Upplever det som att telefonen försöker kortogera ljudet på något vis.

Sent from my iPad using Tapatalk HD

5. KiDDan

KiDDan Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Samma för mig när jag filmade Ozzy på stadion, lägger med länk.
    http://www.youtube.com/watch?v=4vIDLarJ-MY&feature=g-upl

luddig/suddigheten är Youtube auto edit.

6. Jakkal

Jakkal Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    6

MINA ENHETER

Precis så blev mina konsertvideos också. Nu står du förvisso ganska nära scenen i det klippet.. men det spelar tydligen ingen roll, jag stod väl uppskattningsvis 70m från en scen och spelade in och fick samma ljudresultat.

Mobilens mikrofoner är antingen extremt känsliga eller så är det någon sorts mjukvara/equalizer som kickar in (on the fly vid inspelning) när volymen blir för hög. I början av ditt klipp hör man tydligt hur ljudet 'flackar' upp och ner.

7. perkarn

perkarn Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    16
    Operatör:
    ice.net
    Telefon:
    Samsung Galaxy S6

MINA ENHETER

Operatör:
    ice.net
    Telefon:
    Samsung Galaxy S6
    Tror också det är något som kickar in och dämpar inspelningsljudet.. men hellre det än att det spräcker allt som heter högtalare när man ska spela upp det sen.
    Ett exempel från mig på när ljudet först är bra, och när "oljudet" kommer närmare så dämpas det för att senare bli högre när ljudet åker framåt. Jaaa.. det är en bil vi pratar om! :)

http://youtu.be/dY5djUDsBmU

8. spengo

spengo Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    10

MINA ENHETER

Jag tycker att ljudet hackar ibland när jag spelar upp högupplösta egenfilmade klipp i telefonen. Detta händer dock inte när jag spelar dom i datorn.

Skickat från min HTC One X via Tapatalk 2

9. Kessler

Kessler Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    7

MINA ENHETER

Sjukt dåligt svar. Det går alltså inte att lyssna på öht. Mina gamla telefoner hade mycket bättre ljud. Alla mina vänner filmer med "sämre" mobil får bättre ljud.

Det låter ungefär som på Ozzy klippet som länkades tidigare. Fast hela tiden är det så för mig. Spelar ingen roll om det är två personer som pratar tyst. Ljudet blir burkigt och "dämpas"

Har även haft den på lagning för en helt annan grej och då hittade de inget fel. Blir galen på detta. Finns det något man göra åt det?

Får se om det här funkar. Dålig på dropbox. Exempelvideo: https://www.dropbox.com/s/119epu719mfv5eb/VIDEO0018.mp4 Nu är det där förvisso massa som skriker samtidigt, men är liknande även vid mindre högljudda tillfällen.

Last edited: 6 jan 2013
  10. sona

sona Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    38
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Samsung galaxy s23 Ultra

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Samsung galaxy s23 Ultra
    prova att stänga av stereoinspelning av ljud i kamera intälningar. funkade för mig

11. Kessler

Kessler Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    7

MINA ENHETER

Det hjälpte lite för mig men är fortfarande helt värdelöst när det är högt ljud. Gillar min HOX men det enda som skulle vilja få mig att byta lur är just detta. Går ju inte att få till en vettig film med bra ljud. Har ett vanligt tunt skal på och vet inte om det påverkar?

Eftersom jag inte sett några andra som gnällt på detta så är det antagligen jag som har nåt fel med min lur. Någon som kan lägga upp ett exempel på en film som ni filmat där det är högt ljud? Gamla skittelefoner som kostar en hundring har bättre ljud när man filmar än vad min har.

12. ynischa

ynischa Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    6

MINA ENHETER

Jag har samma problem. Har för mig att HTC har gjort ett uttalande om den värdelösa kvalitén när man spelar in ett klipp där ljudet är högt (konsert t.ex.). Dom sa, ungefär, att telefonen inte är gjord för sånt.