"Touch scroll! åt fel håll??

Diskussion i 'Magic' startad av Lighty, 12 jun 2009.

1. Lighty

Lighty Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Tjena!

Mitt första inlägg på Swedroid.se

Undrar om det är bara jag som irriterar mig..
    Är att när jag scrollar neråt/uppåt i "contacts" eller vart som helst egentligen, så scrollar jag bakvänt.

Iaf om jag jämför med min MacBook. Och sitter jag med mobilen i ena näven och datorn i den andra så blir det rackarns konstigt.. Neråt scroll på "Firefox" blir uppåt i "Steel"..

Finns det något man kan "göra" åt detta?

2. Lighty

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Ska kanske vara lite tydligare på en punkt..

I en MacBook så har man två fingrar på "styrplattan" så scrollar man neråt..

3. Näslund

Näslund Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    2

MINA ENHETER

Vad scrollar du med om du har mobilen i ena handen och datorn i andra handen? lägg i från dig datorn och prova igen :)

å i windows kan man scrolla både upp och ner med bara ett finger.
    okej, jag kanske är lite dryg, men då saknar jag å andra sidan ett liv och sitter här en fredags kväll...

men egentligen så känner jag inte till något sätt att byta riktningen om du vill det, prova att scrolla med lilla kula, funkar ofta rätt smidigt.

Last edited: 12 jun 2009
  4. Lighty

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Kom på en bra förklaring med din hjälp nu tror jag.. =P
    1. Om jag drar neråt med "kulan" så går sidan neråt..
    2. Om jag drar neråt med "fingret" så går sidan uppåt..

Förstår inte att det är bara jag som stör mig på detta...

5. Näslund

Mottagna gillanden:
    2

MINA ENHETER

ok, jag kan hålla med om att sidan går åt olika håll när du använder kulan eller fingret.
    Men jag skulle vilja säga att det är tvärt om. :)

Med fingret, tänkt att du drar och släpper sidan eller nått så kanske det känns vettigare, det är sidan du drar och inte scroll-listen som i de andra fallen.

6. Lighty

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Tvärtom?

Nae va?

Detta exempel:
    Du är högst upp i din "contact". Och du drar fingret neråt.. vad händer?
    Du är högst upp i din "contact". Och du drar kulan neråt.. vad händer?

Och att jag scrollar med två fingrar på min dator(MacBook), drar uppifrån och neråt och sidan går neråt..

Har inget med "scrolllisten" att göra..

7. FlyBob

FlyBob Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    30

MINA ENHETER

Men tänk lite annorlunda, du drar i listan, du scrollar inte neråt.

Ta tag i listan, dra iväg. :)

8. Andresin

Andresin Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    114

MINA ENHETER

Det är verkligen inget problem när du vant dig vid det. Sen är ju telefonen fysiskt ganska annorlunda från din mac så du borde inte blanda ihop dem.

9. Näslund

Mottagna gillanden:
    2

MINA ENHETER

hej, Jag vet inte vilken adressbok du har, (kan rekomendera en app som heter phonebook och finns på market) så jag har lite svårt att upprepa den delen.

Steel som du hänvisar till tidigare har jag dock.
    Där är det helt klart så att för mig om jag vill se det nedersta på sidan så måste jag dra upp sidan så långt att det är den nedersta delen som syns i fönstret. För att dra upp sidan så dra jag fingret (och därmed sidan och allt dess innehåll) uppåt.

FlyBob har helt rätt:

10. Andresin

Mottagna gillanden:
    114

MINA ENHETER

Jag har ingen androidlur än själv men är det inte så att på längre listor så dyker det upp en scroll till höger när man börjar dra? Jag har sett det på video men det kanske är något som kommer med donut.

11. Lighty

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Precis så är de ja, och när du drar fingret uppåt så åker "scroll till höger" åt det andra hållet... skumt som fan äre.

P.s
    Jag är van vid det, inte min första touch mobil. Men jag tycker ändå att det är fel håll, och att tänka att jag drar i listan... Har svårt att tänka så. Förstår inte den som har bestämt att de ska vara så. Varför liksom? Varför inte göra på samma sätt som en dator använder touch scroll?

12. Andresin

Mottagna gillanden:
    114

MINA ENHETER

Du känner säkert till det Lighty men när scrollen till höger dyker upp så kan man ta den och dra åt "rätt håll".

13. Smergo

Smergo Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Jag tycker tvärtom att det är mycket mer naturligt och precist att göra såhär. Det är också därför som många program/spel där man kan scrolla genom att på olika sätt klicka i fönstret istället för att använda scrollbarsen gör det så också, t.ex. 3D program, fotoredigeringsprogram, strategispel o.s.v. (Nu tänker jag som ni förstår inte på att t.ex. mittenklicka med musen i Firefox).

Speciellt på en mobil där det ibland kan få för sig att hacka, nu kan jag "ta tag" i något jag vill ha i mitten/se och bara dra in det i mitten. Istället för att behöva scrolla som det skulle bli på en touchpad, och försöka se vart saker och ting blir placerade, delvis dolt av min hand, och så får man lite hackande, har då scrollat förbi och får börja scrolla åt andra hållet.

14. Lighty

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Så om jag drar med fingrarna neråt så ska de åka uppåt?

Trodde att om jag drog med fingret/musen/näven/pennan/osv osv.. neråt så åkte de neråt... Inte uppåt.

Jaja.. Hur som helst, varför finns inte valmöjligheten att ändra? De känns som om den står på default "invert"..

15. Smergo

Smergo Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Nej, det du tar tag i och drar i åker åt samma håll som du drar. Tar du tag i en bild och drar bilden neråt så åker bilden neråt. Tar du tag i event baren och drar den neråt så dras den neråt så du kan se hela den. Tar du tag i fliken för att få upp programmen och drar den uppåt så åker den fliken uppåt. Precis på samma sätt åker en sida du tar tag i och drar neråt neråt o.s.v.

Du tar inte tag i någon scroll och drar i någon scrollbar, du tar tag i det du ser och drar det. På precis samma sätt som så många andra program på dator gör det som sagt var.

Om jag vill ta tag i något och dra in det centralt så tar jag tag i det och drar in det. Rörelsen följer mitt finger, inte någon imaginär scrollbar.

Men vad du skulle kunna göra är att i så fall använda trackballen och använda som scroll, funkar som hjulet på en mus ungefär.

Last edited: 13 jun 2009
  16. Näslund

Mottagna gillanden:
    2

MINA ENHETER

Men du var en envis rackare :)

Nu gör du så här.
    Ta ett blankt A4 papper, klipp ett hål stort som skärmen på telefonen. Lägg pappret med hålet över tv-tablån i valfri tidning så att du ser när morgonnyheterna börjar genom hålet.
    Flytta sedan tidningen med hjälp av fingret i hålet så att du kan se vilken film som går i kväll, du kan inte flytta pappret med hålet i.

Öva på detta några ggr så ska du se att du kan gå tillbaka till telefonen när du börjar få kläm på det. :cool:

17. Hellberg

Hellberg Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    52
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Google Pixel 7

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Google Pixel 7
    Telefon 2:
    Google Pixel 4
    Telefon 3:
    HTC U11
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab S4
    Hahahaha, skön "manual", smart tänkt! :D Jag har aldrig ens tänkt på detta med scrollandet, det kändes helt naturligt från början för mig. Men visst är det egentligen åt motsatt håll nu när man tänker på det, men det skulle ju kännas helt galet att "dra" åt det andra hållet. :P

18. mannyb

mannyb Androidpamp Moderator

Mottagna gillanden:
    778
    Operatör:
    Google Fi
    Telefon:
    Google Pixel 9 Pro Fold

MINA ENHETER

Operatör:
    Google Fi
    Telefon:
    Google Pixel 9 Pro Fold
    ROM:
    Stock
    Telefon 2:
    Google Pixel 8 Pro
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Google Pixel Tab
    ROM:
    Stock
    Man flyttar helt enkelt bakgrunden, inte fönstret. Jag är personligen mycket förtjust i hur det fungerar, kändes helt naturligt redan från första stund. Antar att det beror lite på vad man är van vid sedan tidigare.

19. Alex

Alex Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    19

MINA ENHETER

Hehe, det här var rätt roande.
    Jag förstår hur du menar men det sättet du har lärt dig på är rent praktiskt "invert".
    För när du drar i en lista med fingret, inte fan åker listan åt andra hållet! ;)

20. Lighty

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Jag har och kommer aldrig säga att det är jobbigt.. Men envis, mjoe. De brukar jag väl få heta ibland.

Men för att återgå till grundtanken jag hade. Sitter med min MacBook, som jag kan lägga två fingrar på touchpad och dra neråt, så åker jag neråt (och kan läsa nästa tråd.) i swedroid. Och sen måste jag kolla tipset i mobilens "market" och då tar jag mobilen och ska dra mig neråt... Då åker han uppåt?

Sen när jag sitter bara med mobilen och ska glo runt lite, så känns det HELT normalt. Men gör en "two finger touch" på en MacBook... Eller en "four finger" för den delen...

Skumt är det..

Men frågan, varför jag startade denna tråd = finns det nån app för att ändra? Eller för den delen, är det ens möjligt att förändra?