TouchFLO vs Start

Discussion in 'Hero' started by Jontew, Mar 17, 2010.

1. Jontew

Jontew Infant Droid Medlem

MINA ENHETER

Kanske inte en hårdvarufråga, men ändå... Jag har problem med att jag måste välja mellan TouchFLO och Start när jag avslutar nåt. Känner nån till det här? Vet inte var Start kommer ifrån, men TouchFlo är ju HTCs egen och standard (antar jag). I programhanteringen finns ingen avinstallation för Start och den identifieras inte av nån delete-app jag testat, även om den ibland listas som process. Det hjälper inte att rensa data eller hela tiden välja TouchFlo som standard. Väljer jag Start byter den tema och utseende men det går inte att stänga av förrän jag kommer åt TouchFlo igen. Jag vill inte ha Start! Vad gör jag?

2. Jontew

MINA ENHETER

Start=Home?

Såg på en annan tråd att det pratades om Sense, TouchFlo och Home. Home verkar vara mitt Start (telefonen köpt i Sverige nov 09) och alltså en del av själva Android. Men tråden förklarar inte varför jag hela tiden får frågan om att välja mellan dem. Kan det vara nåt med mitt ROM (original, 1.5)?

Last edited: Mar 17, 2010
  3. Mkeke

Mkeke Kid Droid Medlem

MINA ENHETER

TouchFlo och Sense är samma sak, dom har bara olika namn beroende på.. nånting... x)

4. Jontew

MINA ENHETER

Ok. Så det som händer är alltså att jag gång på gång måste välja mellan Sense :)TouchFlo, HTC:s "påbyggnad") och Start :)Home, en del av själva Android). Varför? Hur får jag den att stabilt bara köra Sense? Jag har aldrig gjort några avancerade förändringar utan bara kört apps från Butiken (Android-market).

5. Jontew

MINA ENHETER

Har genom Astro hittat Start i /system/app, som Launcher, med filnamnet com.android.launcher (label är Start). Den är troligen möjlig att avinstallera, men om den är en del av Android kanske nåt annat skiter sig? Frågan är kanske varför TouchFLO inte prioriteras före Launcher? TouchFLO ligger också i /system/app, som Rosie (com.htc.launcher). Det finns väl inga inställningar för det på användarnivå utan måste ligga i ROM? Eller finns det nån key eller flagga nånstans? Nån som har nåt tips?

Last edited: Mar 17, 2010
  6. Mkeke

Mkeke Kid Droid Medlem

MINA ENHETER

Det är ju nått fel i cache-minnet i din mobil eftersom den inte minns vilken du valde som standard.. Sense (TouchFlo) är ju standard för htc's mobiler, medans Start (även kallad vanilla) är androids egna launcher.. Har du provat reboota den? :)

7. Jontew

MINA ENHETER

Jodå, flera gånger. Och gjort återställning och formaterat om SD. Är det cachen så får jag väl lämna in den. Surt att va utan bara... Det kan inte va nåt annat? Fast det är klart, den minns inte vad jag väljer... Tack!

8. Jontew

MINA ENHETER

Android 2.1 till Hero i april!

Kontaktade HTC:s support, och de svarade så här:

"Ok, det låter som nått gått snett i mjukvaran, det bästa råd jag kan ge då är att vänta i en knapp månad då uppdateringen till Android 2.1 kommer att komma till Hero och se om det löser sig då. Vänliga hälsningar, Björn D HTC"

Ganska intressant med tanke på vad som diskuteras här på forumet kring Android 2.1!

9. sMD

sMD Infant Droid Medlem

MINA ENHETER

Blev likadant för mig på min hero nyss, valde "välj som standard" sen tryckte jag på touchflo. Så var det löst.

10. bickle

bickle Youth Droid Medlem

MINA ENHETER

Har samma problem, när jag trycker på home-knappen måste jag välja mellan hyckel sensuell och start. Hjälper inte att välja som standard. Verkar som att defaultvalet nollställs varje gång man håller inne home för att växla program.