Problem: Touchproblem

Diskussion i 'G2 - Allmänt' startad av Hgerner, 25 okt 2013.

1. Hgerner

Hgerner Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Hej!

Har haft min LG G2 i några veckor nu och är i överlag nöjd med telefonen. Har en liten fundering angående ett problem med touchen som jag har stört mig på ett antal gånger från dag 1. När jag skrollar ned (drar fingret nedifrån och upp) så uppstår problemet att telefonen skrollar upp ibland. Det uppstår oftast när jag skrollar långsamt med små rörelser och inte trycker allt för hårt på skärmen.

Här är en bild av hur det ser ut med "Developer options -> Show touch data" på.

Här drar jag alltså fingret nedifrån och upp, och det är där den målar linjen. Men den registrerar även en krok precis när jag börjar dra och det är antagligen här det blir knasigt ibland. Den tror att jag skrollar åt andra hållet än jag gör vid små rörelser eftersom den antagligen känner av att kroken är längre än längden jag faktiskt drar mitt finger.

Min fråga; är det någon som haft liknande problem eller hört något om det? Vad jag har läst så har jag inte sett någon som har detta problemet men jag kan mycket väl ha missat något.

Har även en annan fråga gällande garanti i detta ärende. Jag hade ett par byxor utan "riktiga" fickor, så mobilen gled ut och ramlade ungefär 2 dm ner på golvet. Fick en pytteliten spricka, ca 1mm bred och 2mm lång längst upp i högra hörnet, utanför displayen. Hur fungerar det med garanti för mitt andra problem med sådana fysiska skador, om det är någon som har koll eller erfarenhet av liknande händelser? Sprickan i sig stör mig inte eftersom man knappt ser den, men vet inte hur företagen ser på det hela. Mobilen är köpt på telia.

Tack på förhand!

Mvh Håkan

2. Alvin

Alvin Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    575

MINA ENHETER

Touchen är enligt min mening varken bättre eller sämre än på andra mobiler som jag haft, exempelvis Note2 och SGS3. Man bör alltid testa med en systemåterställning innan mobilen skickas in på reparation. Sedan vad gäller ditt garantiärende kan serviceombudet hävda yttre åverkan men att det här skiljer sig drastiskt mellan olika serviceombud så det är som lotteri med andra ord.

3. Hgerner

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Hmm ok. Redan testat att göra en "hård reset" och tankat ner hela firmwaren på nytt via LG:s programvara utan några förbättringar, så det är redan gjort. Hade ju varit surt om det inte skulle gå att få den utbytt med den sprickan även om den knappt märks, men förstår ändå ifall de skulle neka.

Vet inte om jag ens skall försöka få den utbytt för då måste jag antagligen lämna in den i några veckor men tänkte mest höra om andra upplevt problemet och hur företagen (i synnerhet Telia) bedömer små sprickor i skärmen vid garantiärenden.

Är ju inget som händer jätteofta men upplever det några gånger per dag och om jag ska ha telefonen i ett par år så känns det lika bra att fixa det direkt om det skulle gå dvs.

Mvh

4. Str0be

Str0be Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    106
    Telefon:
    OnePlus 7T Pro

MINA ENHETER

Telefon:
    OnePlus 7T Pro
    ROM:
    Stock 11.0.91
    Testade precis på min G2 hur bra touchen reagerar, och på min device är den helt perfekt. Körde med "anteckningsboken" och ritade över hela skärmen, snabbt och långsamt. Det blir perfekta linjer precis enligt hur jag drog fingret.

5. Hanburger

Hanburger Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Vad gäller sprickan tror jag tyvärr att chansen att få det till ett garantiärende är väldigt liten! Jag har jobbat på ett teknikföretag och tagit emot väldigt många serviceärenden och under mina fyra år där fick inte en enda kund med trasig (läs sprucken) skärm sin telefon lagad på garantin. Oftast slutade det i tråkiga kostnadsförslag i stil med: 3290kr för att laga skärmen eller 549kr för återskick utan åtgärd (den kostnaden är en undersökningsavgift) alt skrotning av telefonen i verkstaden. Ska tillägga att vi jobbade med en extern verkstad som vi skickade telefonerna till, nu vet jag ju inte hur Telia har det.

Om jag var du skulle jag låta det vara, speciellt om det inte stör dig så mycket. Risken är mycket stor att du måste skicka iväg telefonen några veckor, bara för att sen bli nekad garantin och kanske även åka på en trist undersökningsavgift.

Sent from my iPad using Tapatalk - now Free

6. Hgerner

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Tack för svaren! Jo, blir nog att jag inte gör något åt det. Kan nog, förutom att skärmen är smått skadad, även vara svårt att bevisa att något är fel då även jag har svårt att återskapa det när jag väl försöker (sånt som bara händer lite då och då), vilket antagligen resulterar i att jag åker på fler problem (med Telia) än jag har nu om jag skulle försöka. Lite konstigt att ingen annan verkar ha felet men det kanske bara är jag som drar fingret på något konstigt sätt som ingen annan gör :)

7. joese

joese Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    7

MINA ENHETER

Upplever inte det problemet med min G2.

Har dock för mig att jag läste någonstans om någon som hade problem med sin Optimus G, där den självtryckte på godtyckliga ställen. Orsaken var en liten spricka i skärmen om jag kommer ihåg rätt.

Skickat från min LG-D802

8. Makkish

Makkish Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    140
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    OnePlus 10T 5G Emerald Green

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia
    Telefon:
    OnePlus 10T 5G Emerald Green
    ROM:
    Orignal
    ROM:
    Original
    Har själv en Micro repa på min tänkte köpa Displex polish och prova.

Sent from my LG-D802 using Tapatalk