Touchscreen slutar respondera + Batteriförbrukning

Diskussion i 'Blade' startad av AndroHQUist, 7 feb 2011.

1. AndroHQUist

AndroHQUist Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    2

MINA ENHETER

Hej alla Bladeusers !

Jag har på senare tid tappat touchscreenen ett fåtal gånger. Det jag menar är att plötsligt slutar den bry sej om touch och jag kan då väcka den men inte låsa upp eller ta samtal. Långtryck på power ger mej möjlighet att se menyn med avstängning osv men jag kan inte välja nått. En om start av telefonen fixar problemet men det är lite störande.

Nått jag lagt märke till är att batteritiden blir fantastiskt mycket bättre när jag lämnar telefonen i det läget.

Vanlig förbrukning om jag inte använder telefonen speciellt mycket är en max-tid på 13-14 timmar på sin höjd. Exchange-Push, Gmail, talk Facebook, Slashdot "igång"

Med "nonresponding" touch screen får jag plötsligt 2-3 dygn standby med samma tjänster igång.

Jag kör Kallt_kaffes Japanes_Jellyfish R1 2 eller 3 ??

Känns som att man skulle fundera på en rom som disablar toch när den sover om det finns massor av energi att spara ??

Har kört batterikalibrering tidigare och fått "bra" kalibrering men inte dessa sjukt bra passningstider som när jag tappar touchen.

Hoppas detta kan vara till vägledning för nån ?

Last edited: 7 feb 2011
  2. LivingPixels

LivingPixels Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    27

MINA ENHETER

Skulle jag varit du så skulle jag flasha upp mig till Japanese Jellyfish RLS9, då bör ditt problem försvinna.

3. AndroHQUist

AndroHQUist Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    2

MINA ENHETER

Tack för svaret.. Ska göra det men jag har inte i någon Kallt_Kaffe build haft bättre batteritid än typ 13 timmar.

Är det en avsevärd färbättring i just JJ och särskillt högre versionerna ?

4. LivingPixels

LivingPixels Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    27

MINA ENHETER

Batteritiden i de flesta smartphones ligger så att man behöver ladda varje natt vid frekvent användning. Men byter du upp dig till rls9 så slipper du en massa buggar och kan eventuellt få något förbättrad batteritid, men förvänta dig inte att den ska hålla flera dagar längre...

Sent from my ZTE-BLADE using Tapatalk

5. kallt_kaffe

kallt_kaffe Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1 685
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Xiaomi Mi Note 10

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Xiaomi Mi Note 10
    Detta är i mitt tycke en intressant iaktagelse. Ska se om jag kan hitta något angående detta i källkoden.

Kan ju iofs varit ngt sånt ZTE experimenterat med i den beta kärna där man har touchscreenproblemet.

EDIT: Hmm... ser ut som man slår på touchscreen vid resume men man slår aldrig av när man "går och lägger sig". Ska testa att kompilera en kärna som slår av den. Jag gissar dock att touchscreen problemet kommer tillbaka och att man medvetet låtit den vara på just för att man haft problem. Men det skadar inte att testa.

EDIT2: I 2.1 kärnan finns raden kvar som slår av GPIO mot touchen men den är utkommenterad. I 2.2 kärnan finns inte ens raden kvar. Hmm...

Last edited: 7 feb 2011
  6. Ghazkul

Ghazkul Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    11

MINA ENHETER

RLS10 på intåg kanske ? :)

7. Klubba

Klubba Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    13

MINA ENHETER

Testa appen JuiceDefender , drog in den på min lur och den disabl'ar touch bland annat när den sover, får väcka den med ett kort tryck på powerknappen.

iaf innan drog den 20-25% batteri under natten, med juicedefender drog den 3%

8. Ghazkul

Mottagna gillanden:
    11

MINA ENHETER

disabl'ar touch i JuiceDefender, är de i free versionen eller i betalt versionen ?

9. Ghazkul

Mottagna gillanden:
    11

MINA ENHETER

kallt_kaffe hur gick det med testerna av att disabla touchen ?

10. kallt_kaffe

Mottagna gillanden:
    1 685
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Xiaomi Mi Note 10

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Xiaomi Mi Note 10
    Jag har inte märkt någon skillnad. Dessutom kändes det som om ett av rpc anropen som görs vid suspend är har fel inparameter så jag ändrade även det men har inte märkt någon skillnad åt något håll. Fungerar exakt som tidigare. Börjar fundera på om suspend/resume koden i drivern kanske inte ens används.

Ärligt talat har jag inte kikat så mycket på det. Har haft lite ont om tid (som vanligt) samt labbar en del med apputveckling.

EDIT: Slängde in några printk och suspend och resume koden körs faktiskt. Ska slänga upp två (normal + ahb) boot.img filer för de som vill testa. Med tanke på hur jag använder min telefon är jag kanske inte den mest lämpliga för att testa detta (laddar dagligen + labbar med apputveckling där jag för tillfället har wake-lock i app:en)

Last edited: 14 feb 2011
  11. kallt_kaffe

Mottagna gillanden:
    1 685
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Xiaomi Mi Note 10

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Xiaomi Mi Note 10
    Testa dessa boot.img filer för JJ RLS9. En är för normalt AHB hastighet och en för överklockad AHB bus.

http://www.mediafire.com/?05g2c267gj8npji

Skillnaden är några rader kod i suspendanropet för touchscreen drivern. En rad med ett rpc anrop som enligt kommentaren i koden handlade om "deep sleep" såg ut att ha fel inparameter om man jämför med samtliga andra liknande anrop i samma driver samt att jag lagt till en rad som verkar stänga av GPIO mot touchscreenen. Denna rad finns i källkoden till 2.1 kärnan men är där utkommenterad.

De två saker som är intressanta att testa är:

1. Förbättras standby tiden?

2. Återkommer problemet med att touchscreenen ibland "dör" när man väcker telefonen och man behöver starta om för att återuppliva den? (De som kört beta kärnan till 2.2 vet vad det handlar om).

Slaneby gillar detta.