Problem: Touchskärm som lever sitt egna liv [video]

Diskussion i 'Allmänt' startad av yeahjalle, 24 okt 2019.

  1. yeahjalle

    yeahjalle Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 jun 2011
    Inlägg:
    43
    Mottagna gillanden:
    7
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Google Pixel 7 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Google Pixel 7 Pro
    Tjena! :)

    Tjejen har problem med en Galaxy S8 som lever sitt egna liv. Touchen tar inte alls ibland, och trycker hej vilt för sig själv.

    Telefonen är halvåret gammal och i väldigt fint skick. Inga skärmskydd samt ren och hel. Inget som är nyinstallerat eller ändrat på nyligen heller.

    Vad tror man? Något man kan prova innan återställning? Hur stor är sannolikheten att det är hårdvarufel?

    Tack på förhand :)


    View: https://streamable.com/bkw6i
     
  2. kirkx10

    kirkx10 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 maj 2010
    Inlägg:
    1 427
    Mottagna gillanden:
    1 222
    Telefon:
    Motorola G100

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Motorola G100
    Telefon 2:
    Sony Xperia XZ1 Compact
    Är alltid värt att prova återställa, då det ändå kommer göras när ni skickar iväg den. Men jag skulle nog tippa på hårdvarufel.
     
    jnsson gillar detta.
  3. yeahjalle

    yeahjalle Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 jun 2011
    Inlägg:
    43
    Mottagna gillanden:
    7
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Google Pixel 7 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Google Pixel 7 Pro
    Tack för svaret! Ja, det var ju så vi resonerade också. Tänkte om det fanns något annat man kan prova innan man gör det.. Vi har startat om den flera gånger och haft den avstängd en tid, gjort ren den, laddat och avinstallerat vissa appar utan skillnad.
     
  4. yeahjalle

    yeahjalle Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 jun 2011
    Inlägg:
    43
    Mottagna gillanden:
    7
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Google Pixel 7 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Google Pixel 7 Pro
    Den beter sig lika efter återställningen.

    Dock eftersom de här problemen går lite i vågor (kan handla om timmar), från att ena stunden inte märkas alls till att andra stunden göra telefonen oanvändbar, så blir det lurigt att skicka in den.

    Tjejen var in till återförsäljaren med den idag (Netonnet), och under deras någorlunda korta felsökning så betedde den sig normalt. Kanske hoppade till någon gång, han var inte säker, men han konstaterade att skickar hon in den sådär och den beter sig normalt under serviceverkstans undersökning så får hon tillbaka den mot en kostnad om 600-700 kronor. Han trodde att en film som visar att den beter sig illa ibland inte skulle räcka som bevis.

    Snacka om dödläge. Nu har hon en telefon som är knappt användbar och stundtals inte alls, som hon tvingas fortsätta använda i hopp om att den blir sämre? Visst kan hon skicka in den och hoppas, men att vänta flera veckor och sedan dessutom riskera att få tillbaka den mot en kostnad vore jävligt surt. Särskilt med tanke på att det faktiskt uppenbarligen är fel på den.

    Tips?
     
    Last edited: 28 okt 2019
  5. eastbound

    eastbound Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 sept 2011
    Inlägg:
    2 541
    Mottagna gillanden:
    2 807

    MINA ENHETER

    Märkligt om inte videon räcker.jag hade legat på and videon .
     
  6. yeahjalle

    yeahjalle Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 jun 2011
    Inlägg:
    43
    Mottagna gillanden:
    7
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Google Pixel 7 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Google Pixel 7 Pro
    Hon kunde inte visa filmen för honom, men han sa att han trodde att en film oavsett hur inte skulle räcka. Man måste se själv att telefonen i fråga krånglar och man måste kunna undersöka det själv som jag förstod det.

    Men jag tänker om man filmar den så man ser att det är den telefonen (ja, samma skick och färg i alla fall) tillsammans med typ ett kvitto och något med dagens datum på.. Det håller väl kanske inte rent juridiskt, men vem skulle orka hålla på och luras om en sådan sak? Går det inte att framkalla en reaktion på beställning så måste man ju kunna få skicka med andra saker som styrker det.
     
  7. eastbound

    eastbound Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 sept 2011
    Inlägg:
    2 541
    Mottagna gillanden:
    2 807

    MINA ENHETER

    Snacka med nån annan nästa gång. Den är ju uppenbarligen defekt, ligg på bara.
     
  8. OneBlue

    OneBlue Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 jan 2017
    Inlägg:
    673
    Mottagna gillanden:
    490
    Har du provat göra hårdvaru testet?
    Om du knappar in *#0*# i dialern där man ringer så finns det ett test för touch.

    20191028_170426.jpg

    Om det spökar där så borde de inte vara något problem få den fixad så länge det finns garanti kvar.
     
  9. yeahjalle

    yeahjalle Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 jun 2011
    Inlägg:
    43
    Mottagna gillanden:
    7
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Google Pixel 7 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Google Pixel 7 Pro
    Vi får försöka med det. Samlar vi på oss bevis nog till nästa försök så bör det lösa sig tycker jag.

    Det spökar klart! Denna film spelades in när den i övrigt nästintill fungerade symptomfritt, men trots det har väldigt tydliga problem. Jag antar att både denna film (och troligtvis testet i sig eftersom det felade trots nästintill symptomfritt i övrigt) bör kunna räknas som bevis nog.


    View: https://streamable.com/w9ud9
     
    eastbound gillar detta.