Touchskärmen på Nexus One

Discussion in 'Nexus One - Allmänt' started by Elinsa, Jun 16, 2010.

1. Elinsa

Elinsa Youth Droid Medlem

MINA ENHETER

Hej gott folk!

Jag är en av dom som hoppade på Android tåget hyffsat tidigt, men hoppade dessvärre av då jag hade oerhörda problem med både min Magic samt G1;a.
    Men har börjat tittat väldigt mycket på en ny Android telefon då jag känner att det har mognat ordentligt.

Sitter förnärvarande på en 3G och har sneglat väldigt mycket på Nexus One, har till och med en beställning liggandes hos HandyAttacke.de, men har fått lite kalla fötter gällande touchen. Vet att den inte har den bästa digitizern.

Så, gott folk. Handen på hjärtat. Hur pass bra funkar den? Och om det är någon av er som kan jämföra N1an mot just 3G så får ni gärna lämna ett par kloka ord då det är just den här delen som får mig att kanske avvakta och beställa en annan telefon som kommer med nya generationen digitizer.

2. mooxie

mooxie Teen Droid Medlem

MINA ENHETER

Tycker att touchskärmen fungerar bra på min N1:a. Är oftast inget strul alls med den.
    Dock så kan jag tilllägga att den ibland kan få lite konstiga saker för sig. Som att den tror att jag trycker ca 1 cm längre ner än vad jag egentligen gör. Tycker inte att det är en dealbreaker för min del och är nöjd med hur den fungerar. Den är också bättre med froyo än eclair. Med lite tur så kanske de tom lyckas fixa till buggen när de släpper riktigta froyo på n1:a att det försvinner helt men inget att hoppas på.

3. jonaz

jonaz Adult Droid Medlem

MINA ENHETER

aldrig haft några problem med touchen.

Det är som sagt inte multitouch, utan bara pinch to zoom kommer att funka. Men jag köpte inte en N1 för att spela....

4. DrLaban

DrLaban Adult Droid Medlem

MINA ENHETER

+1 på multitouchen och +1 på tryckbuggen. Ska du använda den här enheten för att spela spel som kräver multitouch är det inte något jag rekommenderar. Sen är det någon fuffens bugg som jag inte vet om det beror på digitizern eller mjukvaran, men den ballar som sagt ur ibland när det kommer till tryckningar. Jag är tvungen att sätta telefonen till sleep och väcka den igen för att åtgärda problemet till nästa gång det inträffar.

Annars är det inte något att anmärka på tycker jag. Vad kan man begära av en digitizer mer än att den helst bör ha mutitouch och att den reagerar på fingertryck? Då får den iaf 5 stjärnor av 6 från mig.

5. Brasse83

Brasse83 Kid Droid Medlem

MINA ENHETER

Det beror ju helt på hur viktig touchpanelen är för dig.
    För mig har det aldrig varit något problem. Visst det har hänt vid något enstaka tillfälle att den har betett sig lite konstigt, men inte någonting jag lider av. Det är ju fortfarande en bra touchpanel, responsiv osv.
    Det finns bättre, men också betydligt sämre touchpaneler.

I min värld så är den absolut ingen dealbreaker, även om det är en liten nagel i ögat att man inte har det bästa på marknaden ;)

6. Barilla

Barilla Bannlyst Bannlyst

MINA ENHETER

Är andra saker som är värre än touchpanelen, du kommer få ångest över hur pass laggig och flimmrig den är jämfört med en 3GS samt att den kan få konstiga frysningar lite här och där. Men den är ändå klart vassare än en iFån i mina ögon när man väl vant sig med hur det flimmrar och hackar.

7. wirre

wirre Adult Droid Medlem

MINA ENHETER

Jag hade också en 3GS i höstas men bytte i januari. Själva touchpanelen är totalt sett vassare i iPhone. Men vid dagligt användande med surf, mailande, pinch-to-zoom, osv märks ingen skillnad alls. Mer avancerade spel där många fingrar ska vara på skärmen funkar självklart sämre på Nexus. Å andra sidan finns andra knappar då.

Men tittar man förbi touchscreenen (som jag anser är det enda som iPhone är bättre på) så är det två väldigt skilda telefoner. Min Nexus med Froyo är mycket rappare och känns överlag mycket snabbare än 3GS. Den flyter på och jag upplever aldrig de frysningar jag kunde få med 3GS ibland när jag skulle skriva mail/sms. Dessutom är själva skärmen sjukt mycket bättre på Nexus.

8. Goodbody

Goodbody Teen Droid Medlem

MINA ENHETER

+1!! har en nexus själv och har gämfört den med pappas 3gs sida vid sida och min nexus är så snabb och bra att pappa frågade om vi kunde byta:P

9. PatricF

PatricF Adult Droid Medlem

MINA ENHETER

Jag hade en 3GS innan jag bytte till min Nexus. Angående touchskärmen så är faktiskt 3GS bättre utan tvekan, men det beror på vad man ska ha den till. Vill man spela massa spel som kräver multitouch så är den kan inte så jätte bra, dock så vet jag inte direkt jätte många spel som ens kräver multitouch.

I början så hade jag också problem med att den tryckte 1cm ner från där jag egentligen tryckte på skärmen men det var bara de första 2-3 veckorna sen rootade jag den och slängde in CyanogenMod, och nu kör jag med den "läckta" FroYo och har inte märkt något alls av det sedan dess.

Förutom att det inte är multitouch och att skrärmen kan få fnatt ibland så är det en helt super telefon enligt mig! Det går att göra näst intill vad F*N man vill med den, vilket jag är ute efter:) Jag gillar inte stängda platformar som iPhone där Apple bestämmer vad jag får göra med den. Med Android bestämmer jag allt själv.

Skulle jag varit dig så skulle jag inte oroat mig alls över att din 3GS skulle varit bättre, du kommer märka det när du får den och har lekt med den ett tag:)

10. urbanlarsson

urbanlarsson Adult Droid Medlem

MINA ENHETER

Jag har fortfarande 2st iPhone 3Gs, har även en Nexus One och en HTC Legend. Min Nexus One är på reparation och som min "andra-telefon" valde jag HTC Legend.

Min ärliga åsikt är att det som är bättre på iPhone är spel. Dom börjar komma till Android och Angry Birds är t.ex. på ingång, men spelar du mycket och om det är din primära funktion (utöver telefon-delen) så kommer Android göra dig besviken.
    Med detta menar jag inte att det inte finns spel utan bara att dom är sämre grafiskt.

Själv har jag svårt att se att jag skulle använda en iPhone igen, jag spelade mycket när jag använde 3Gs som min primära telefon men efter några veckor men Nexus One så saknade jag inte längre spelen. Istället uppskattade jag hur mycket bättre den är på typ alla sätt.

Remote Desktop klienten är fantastik, du kan vara inloggad på instant messaging via t.ex. meebo IM (stödjer MSN, Facebook Chat, ICQ och några till), du kan spela musik via spotify samtidigt som du lirar desktop tower defense via flash. Det jag helt enkelt kom fram till är att jag spelade på iPhone för det var det bästa man kunde göra på den. På min androidlur sitter jag och browsar, chattar, loggar in på mina datorer hemma och fixar och lyssnar på musik.

Sen har jag en iPad också och jag är ju inte direkt ledsen över att det finns inbyggt i FroYo så jag kan använda telefonen som en trådlös router, med WPA2!

Dock så vill jag tillägga att det som gjort mig väldigt nöjd med min Nexus One är FroYo med Pershoot kernel (överklockad och undervoltad). Det är en sjuk skillnad på att köra det mot att köra Android 2.1 utan root.
    Jag hade lite problem med den laggiga skärmen innan jag fick in FroYo men efter det så har problemet i princip försvunnit.

Till sist så föredrar jag market mot appstore. På appstore är alla ute efter att tjäna pengar, på market är mycket av det som kostar på appstore gratis och open source känslan finns även där.

11. Barilla

Barilla Bannlyst Bannlyst

MINA ENHETER

Kan man roota luren och bara byta Kernel men ändå köra googles vanliga 2.1 och kommande 2.2?

12. heinrisch

heinrisch Teen Droid Medlem

MINA ENHETER

Det enda problem jag har haft med touchen på min är att jag lätt rör något annat ställe på skärmen omedvetet så att man egentligen trycker på två ställen samtidigt och då funkar det inte speciellt bra.

Kan också vara en anledning till att man trycker "snett" som några har rappoterat som en bugg