Tråd för synpunkter på X10

Diskussion i 'Xperia X10 (2010)' startad av tkarki, 31 mars 2010.

1. tkarki

tkarki Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    2

MINA ENHETER

Tänkte att det vore bra med en tråd i forumet där alla som fått sin X10 kan skriva in sina synpunkter!

Bifogar mina synpunkter så långt...

Synkning av Activesync går inte mot vanliga Android mail/kalender.
    Försökte använda Calwidget som jag använt tidigare men den ser inte kalendern från Moxier, vilket jag inte gillar alls. :(

Timescape är rätt trevligt! Tar inte med mail från Activesync heller…

Lite dålig respons ibland… Annars helt ok. Registrerar tryck på skärmen väl lätt ibland tycker jag när man rullar i en lista. (kanske vanesak)
    Undrar också om man måste trycka enter två gånger på skärmtangentbordet ibland för att den ska reagerar? (först aktivera och sen för att gå vidare?)

Känns RIKTIGT snabb! (jämfört mot min gamla Tattoo)
    Lagg har jag inte direkt märkt av måste jag medge.
    Exempel:
    Tidigare körde jag hämtade/installerade något program så kunde man inte göra något med telefonen under ganska lång tid, nu är det bara att köra på!

Samtalshanteringen tycker jag verkar helt ok efter att ha svarat och ringt något enstaka samtal.

Något jag noterad var att det inte gick att sätta på tyst läge när man redan fått ett inkommande samtal? (utan att avvisa samtalet, kanske vill att de ska komma till röstbrevlådan)
    LÖST: Tryck på minska volym knappen. Läste manualen på telefonen! ;-)

Saknar trackball/D-Pad lite faktiskt... Endel spel räknar nästan med att man har det.

Foton på kontakter kopplade till facebook följer inte med som på HTC vilket jag saknar. Saknar också att man kan titta på foton från Facebook direkt i HTC medans med X10 så kommer man in i mobil web versionen av facebook.

Ringde ett samtal med Bluetooth headsetet men lyckades inte klura ut hur man läser telefonen efter man slagit numret, någon som har ett tips? Trycker man på powerknappen så lägger den på, vilket jag annars hade tyckt var det logiska sättet att göra det på.

Det var det mesta så långt... Men överlag är jag positiv till X10 men än så länge tror jag mer på HTC Desire för Facebook och troligen bättre Activesync integration som tidigare.

2. jaja

jaja Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    5

MINA ENHETER

Detta hoppas jag att de löser. Fattar faktiskt inte hur de har kunnat missa det över huvud taget. Kan ju varken vara allt för svårt eller tidskrävande att lösa. Det är en del som verkar halvfärdigt när det gäller synkroniseringen av ens kontakter mot deras egna synkservice (på hemsidan står det att det är en beta t.om. om jag nu såg rätt). Testade att koppla ihop mina facebookkontakter med telefonkontakter via deras syncroniseringsajt men det gick inge vidare kan jag säga. Vet inte riktigt varför de inte bara byggde på googles synkroniseringstjäns itsället. Varför ska de göra något eget när de inte ens hinner med det? Vad vinner de på det över huvud taget? Jag förväntar mig en del rejäla uppdateringar av sonyericsson inom en snar framtid.

Hade varit bra med mer än 3 startskärmar annars. Men det kanske går att ordna via app eller nån hemlig inställning? Annars får man väl vänta in uppdateringen för det.

Kameran är riktigt najs, dock lite seg, men inte så farligt seg. Gillar att man ser senast tagna bilder i miniatyr. Däremot är det lite irriterande att det inte finns en snabbgenväg till att sätta på och stänga av lysdioden. Jag hoppas att de fixar sånna här småsaker till framtida uppdateringar. Förväntar mig nästan lite det faktiskt. Det finns lite att finslipa på. Men det gör det väl alltid i och för sig.

Gillar timescape skarpt!

Annars är jag jäkligt nöjd med mobilen kan jag säga!

3. tkarki

tkarki Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    2

MINA ENHETER

Ja man kan tycka att de kunde ha gjort mer men nu är det ju Sony Ericssons första android mobil, vilket betyder att de förhoppningsvis kommer att fortsätta att satsa och därmed förbättra dessa funktioner framöver.

Ja det glömde jag notera 5 startskärmar som HTC Sense saknar jag lite.

Eftersom jag jämför mest med Tattoo som hade usel kamera så är den ju brilljant i jämförelse... Helt OK som mobilkamera är den ju dock!

Idag kör jag på en fulladdad mobil så får vi se hur batteritiden är.

4. Rick

Rick Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    34

MINA ENHETER

Efter att hämtat min svarta X10 igår hos Tre är jag så här långt mycket nöjd med kvalitet på telefonen. Var ganska skeptisk efter allt skräp M3 skrivit om telefonen, med sladdriga knappar, usel skärm och allt annat.
    Dessutom mycket snabb och följsam tycker jag. Har inte haft någon annan Android tidigare så jag kan inte jämföra detta men verkar bra.
    Är fortsatt en del anpassningar jag vill kunna göra som att få en bättre startsida där man ser kalender-attgöra samt samtal och meddelande men det löser sig nog.
    Bra telefon!

5. tkarki

tkarki Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    2

MINA ENHETER

Testa Calwidget, den tycker jag är riktigt fin! (om du inte använder Activesync)

6. lestander

lestander Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    155
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Samsung S8

MINA ENHETER

Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Samsung S8
    Ja som jag skrev i komentarerna i en annan del av detta form, skit nice telefon, bra response, klockren!!
    Men nu i efterhand dagen efter jag klämt å känt på den så gick jag in igen för att kolla å klämma lite mera.
    Och vips så kände jag på en HTC Desire! oj oj oj vill ha känslan över Xperia var som borta! Htc Desire har ju allt som en iphone har fast sååå mycket bättre!
    Så sorry SE de blir en Htc Desire!!!! helt makalös telefon!!!

bokad å klar hos telia nu!

7. tkarki

tkarki Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    2

MINA ENHETER

lestander vart kände du på en HTC Desire?
    Du menar att X10 inte känns bättre än iPhone?

8. lestander

lestander Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    155
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Samsung S8

MINA ENHETER

Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Samsung S8
    X10:an känns lika bra som Iphone, men jag är lite less på Apple träsket.
    Desire känns bra mycket bättre än både X10:an och Iphone, men skulle inte Desire kommit skulle jag lätt ta X10:an då jag har en Iphone 3gs nu och less på Apple!

Elgiganten fick tydligen in en "Demo" som personalen skulle få klämma på innan den kommer för försäljning (lära sig) de var den jag testade.

Och nu finns ingen tvekan längre vad jag ska ha!!

9. Gojz

Gojz Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    31

MINA ENHETER

måste vara en bugg, provar man nämligen timescape på SE hemsida så följer bilderna med på personerna :)

Så det ska nog funka :)

10. tkarki

tkarki Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    2

MINA ENHETER

I Timescape så fungerar det ja men den lägger inte till bilderna på mina kontakter, även fast dom är kopplade mot Faceobook. (HTC Sense brukar ju tom fråga om man villl koppla automatiskt när kontakterna har samma information, e-post tror jag det är den går)

11. Gojz

Gojz Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    31

MINA ENHETER

Förmodligen för att dom vill att man ska använda timescape :)

TS är ju mer ett system att använda medan jag mer ser Sense som ett system som för över information.

i TS ser du ju allt med bilder, i Sense får du samma info fast i kontakter :)

12. tkarki

tkarki Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    2

MINA ENHETER

Ja men jag vill förstås ha bilder kopplade på kontakterna ändå, det är trevligt när de sen ringer och bilden visas! (vilket inte händer nu eftersom Timescape känner inte till att det finns en bild)
    Då menar jag missade samtal alltså som också listas i TS.

Fördelen med sense är ju att fotoalbum från Facebook också kommer med och inte bara mitt eget som i Mediascape.

Men det är ingen jättestor grej, däremot att Exchange Activesync (Moxier) använder egna kalender och mail är väldigt olyckligt då det inte integrerar med övriga Android. (åtminstone inget jag märkt av) men det borde de verkligen lösa i 2.1 då detta stödet ska ha blivit bättre? (HTC Tattoo klarar av det med Android 1.6 dock...)

13. jaja

jaja Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    5

MINA ENHETER

Har dragit iväg en fråga till [email protected] angående det. Kan lägga upp svaret gär så fort de svarat. Det ska nog komma i en uppdatering där de fixat det, de måste vara medvetna om att folk vill det men inte hunnit implementera det.

14. Gnarlshead

Gnarlshead Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Kontakter i gmail

Hos mig syns bilder när någon ringer om jag har lagt upp bild på den personen i kontakter i gmail.
    Syncar med gmail kontot.
    Jag har annat problem, ny epost dyker inte upp i timescape.

15. Daki

Daki Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Pratade med Xperia supporten om möjligheten att överföra bilderna från facebook till telefonkontakerna så sent som igår, dom hävdade iaf att detta inte kommer vara möjligt för än 2.x. Men dom har ju fel "ibland" så man kan ju alltid hoppas.

16. jaja

jaja Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    5

MINA ENHETER

Det har jag också lyckats erfara. Trodde först att det var en bugg men sen hittade jag följande inställning som var anledningen till det hela:
    Programmeny -> E-post -> fysiska knappen längst ner till vänster -> kontoinställningar -> Intervall för e-postkontroll

Intervallet är nog satt till aldrig. Verkar som att det görs två synkroniseringar. En för sonyericssons mailapplikation och en för gmail-appen om jag förstått det rätt.

17. Gnarlshead

Gnarlshead Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Tack!

Vad bra!
    Gillar x10, väldigt positivt överraskad.

18. Gojz

Gojz Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    31

MINA ENHETER

Förmodligen en bugg känns det som eftersom man kan länka vänner mot Facebook i kontaktboken, skulle ju inte finnas om man inte kunde få ner bilder., hoppas dom fixar detta omgående.

Tycker A knappen är lite slö men kompenseras av att telefonen lär sig vad man skriver och på så vis slipper man den knappen.

19. coopdeo

coopdeo Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    8

MINA ENHETER

Jag är MYCKET nöjd med min telefon hittills. Bra ljud, bra responsivitet, bra programstöd på market, otroligt bra skärm även i solljus. Är också oerhört nöjd med tillbehören, och framförallt blåtandsheadsetet som är utmärkt till musiklyssnande. Det enda är väl att batteriet inte räcker så länge; men så är det tydligen med alla smartphones och jag kör med såväl GPS, Blåtand och Wifi på hela tiden vilket såklart drar ner batterierna. Sen har jag använt den nästan hela tiden sen jag köpte den så det återstår att se hur länge batteriet räcker med "normalt" användande.

Nu vill jag veta när Android 2.x släpps till X10.

20. bergsby

bergsby Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    8

MINA ENHETER

Testade den på MM idag. Tror detta kan bli RIKTIGT bra för vardags brukaren. Tyckte den va riktigt snygg och flöt på bra.
    Hade det inte vart för 1.6 och MT så hade det vart ett givet köp för min del