Tråd om Batteritidsoptimering

Diskussion i 'Blade' startad av tanken22, 5 feb 2011.

1. tanken22

tanken22 Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Då batterietiden är en av Blades svagare sidor kan det kanske vara bra med en tråd som bara behandlar batteritidsoptimering?

Allt från inställningar, apps, root, rom till hantering av telefonen.

Har själv bara haft telefonen 1 dag, 10h användning och den är nere på 27% (32%viloläge/radio, 31%wifi, 23%inaktiv, 10%skärm, 3%system)

Det enda jag själv kommit fram till är naturligtvis att stänga av Wifi när det inte används samt att sänka skärmljuset till minimum och stänga av vibratorn.

Jag antar det finns miljoner andra saker man kan göra.

Så kom med era förslag och tips! :teeth:

Last edited: 5 feb 2011
  2. Donre

Donre Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    84

MINA ENHETER

Det här med att använda task killer har tagits upp 100 tals gånger och jag orkar inte göra det igen. Om du vill kan du läsa mer här: http://geekfor.me/faq/you-shouldnt-be-using-a-task-killer-with-android/ eller så kan du godta förklaringen att program som tar upp ramminne i de flesta fall inte belastar batteriet, så det finns ingen anledning till att "stänga" av dem. Faktum är att personer som använder task killers erfar vanligtvis kortare batteritid dels för att de har task killern som hela tiden körs i bakgrunden, och dels för att task killern ibland stänger av nödvändiga program som systemet sedan är tvunget att starta upp igen - batteribelastning.
    Ett tips är att använda appen screen filter om du upplever att skärmen är för ljusstark i tex mörka miljöer.

3. tanken22

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Ok, tack låter logiskt, ska ta bort widgeten då, och döda oanvända programmen manuellt istället.
    Tar bort det från förstainlägget med för att inte sprida dåliga idéer.
    Hade ju varit soft med en app killer som bara dödar alla tredjepartsappar som använder sig av nätet.

Screen filter ska testas.

4. Donre

Donre Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    84

MINA ENHETER

Om du tar bort ditt inlägg om task killers blir mitt svar rätt så ologiskt för folk som läser det senare.
    Om du vill begränsa vissa applikationers dataanvändning är det nog bättre om du använder ett program i stil med droidwall där du väljer vilka program som ska ha tillgång till datatrafik, istället för att manuellt stänga av ett program som möjligtvis kommer starta upp igen.

5. tanken22

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Blir att roota telefonen då. Droidwall såg väldigt bra ut även utan strömsparfördelarna. Tackar för tipsen.

Bli medlem eller för att visa innehållet!

Last edited: 5 feb 2011