Trådar som spårar ur

Diskussion i 'Sajtrelaterat - hjälp och förslag' startad av Lidback, 6 jan 2016.

1. Lidback

Lidback Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    495

MINA ENHETER

Mer och mer märker jag personligen av att vissa trådar spårar ur.
    Mer och mer märker jag att det är samma personer som ser till att trådarna spårar ur.

Senast var igår jag såg en tråd ( Men absolut inte den enda tråden) : https://swedroid.se/forum/threads/nytt-jobb-ny-mobil-vilken.129266
    Där moderator/admin gav dessa tid att avreagera sig innan moderator/admin rensade tråden.

När det är samma personer som orsaker urspårning gång på gång så tycker jag personligen att det borde vara hårdare tag mot dessa. Det skrämmer iväg folk som läser trådarna när det spårar ur, samt att säkerligen (vad jag tror iaf) TS i dessa trådar inte blir så glad över det när det ställs frågor.

Varför kan man inte gå in direkt som moderator/admin och sätta ner foten? Vet att PM så kan man bjuda in upp till 5st deltagare. Kan ju hänvisa dessa urspårare dit istället om det verkligen behöver fortsättas med urspårning.

Självklart kan man spåra ur ibland. Men när det blir systematiskt när samma skara användare hamnar i samma tråd gång på gång och urspårning sker gång på gång så är det inte trevligt. Speciellt när dessa personer ej påvisar någon sorts förbättring ö.h.t.

Eller är det jag som är överkänslig helt enkelt gällande denna problematik som jag ser?

Passar på att tagga [USERGROUP=18]@admin[/USERGROUP] också. Vore intressant att se hur ni ser på saken i dagsläget.

Last edited: 6 jan 2016
    DaLemon, Page03 och jnsson gillar detta.
  2. Ascii

Ascii Android Expert Medlem

Mottagna gillanden:
    3 144

MINA ENHETER

Tillrättavisning vore på sin plats, så klart. Jag kan dock tycka det är tråkigt när man tipsar om en telefon och stöter på patrull för det. Jag kan ju i så fall helt sluta tipsa om det alltid ska leda till bråk från en viss medlem.

3. 220volt

220volt Master Of Puppets Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    9 679
    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Xiaomi 15

MINA ENHETER

Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Xiaomi 15
    Övrigt:
    Chromecast 1 & 2
    Vem/vilka tjafsade? Och varför?

4. Lidback

Mottagna gillanden:
    495

MINA ENHETER

Självklart är det tråkigt när man stöter på patrull när man skriver i forumet och det slutar i munhuggeri mellan parterna som är inblandade. Det är aldrig roligt, och skapar inte någon trevlig stämning i forumet heller.

Jag har inget personligt mot dessa som hamnar i denna sits, utan undrar mer vad det finns för lösningar på problematiken. Varje gång jag läser en sådan tråd så sitter jag bara och skakar på huvudet och vill själv ej komma in i tråden med ett tips om exempelvis mobiltelefon, som TS eftersöker info om.

Men räcker verkligen en tillrättavisning? Från början när problematiken uppstår, självklart är en tillrättavisning på sin plats då.
    Men när det fortgår gång på gång, och man inte påvisar någon förbättring och trådar spårar ur. Vad ska man göra åt saken då?

Jag behöver nog inte nämna några namn, och det tillför inte något till att nämna några namn heller i positiv anda.
    Men de personer de berör så är orsaken densamma. Ena personen har x antal mobilmodeller de alltid tipsar om. Andre personen har det också. Personerna ryker ihop då det är som politik, man talar mot en vägg och ingen lyssnar på vad den andre säger. Man tar ut små delar av den andres motiveringar i inläggen och använder det som motargument till sitt eget argument. Slutar i munhuggeri i slutändan och urspårning av trådar.

DaLemon gillar detta.
  5. iterva

iterva -_- Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    2 938

MINA ENHETER

Om jag ser att den/dom personerna redan är i en tråd så kommer jag inte delta, även om jag skulle vilja ge min åsikt till TS..
    Och det är just för att slippa bli indragen i nån debatt med "Jag är 12-år och har alltid rätt och lyssnar du inte på mig så kommer jag köra med temper tantrums tills jag får min vilja igenom" mentalitet som den/dom personerna gång på gång visar.

Edit: Jag tycker helt klart det finns många trådar som spårar ur, där tonen snabbt blir negativ. Och det är väldigt tråkigt. Kanske vi som användare opckså måste bli mer aktiva på att anmäla inlägg som vi anser går över gränsen, på ett sånt sätt kanske admins även får statistik över hur medlemmarna faktiskt tänker i detta, och på så sätt kan "lära" sig att ingripa mer pro-aktivt när tillfälle finns.

Page03 gillar detta.
  6. chraist

chraist Replicant Moderator

Mottagna gillanden:
    8 961
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 7

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 7
    Telefon 2:
    Google Pixel XL
    Telefon 3:
    Apple iphone 15
    Som moderator kan jag nämna att det är inte alltid man kan se allt men vi försöker tillsammans att hålla forumet i god ton. Som tidigare nämnt är det till otroligt stor hjälp när ni som användare ser något opassande att ni rapporterar eller tagga [USERGROUP=18]@admin[/USERGROUP] så blir vi informerade. Jag kan meddela att vi varnar, bjuder på ban och likaså permanent avstängning bland medlemmarna.

En funktion som är användbar är ignore vilket hade varit uppskattar om medlemmar vet med sig att man inte går ihop med en annan hade valt att använda. Men vem vet det är alltid enkelt att bråka och vara otrevlig över nätet och kunna gömma sig bakom ett anonymt namn.

7. Lidback

Mottagna gillanden:
    495

MINA ENHETER

Det är så jag känner också.
    Och det är väldigt tråkigt att det blir den effekten, då man verkligen vill hjälpa en TS med sin fråga. Men samtidigt vill man ju inte hoppa in i tråden med sin åsikt då man vet om att det redan är "lekstuga" i tråden pga vissa användare som upprepar detta beteende, tråd för tråd - när de hamnar i samma tråd.

8. Lidback

Mottagna gillanden:
    495

MINA ENHETER

Swedroid är ett stort forum, så självklart har jag förståelse för att man inte kan se allt som pågår direkt.
    Man kan alltid hoppas att de personer som ställer till med denna lekstuga någon gång tar sitt förnuft till fånga och förbättrar sig.
    Men om de inte gör det, så är ju frågan hur man löser det då? Det gav du även svar på gällande varningar, ban & perm-avstänging, vilket är bra information.
    Bra även att du tog upp infon om ignore. Det var något jag personligen inte vetat om tidigare. Hur fungerar den i praktiken?
    Om jag sätter ignore på Användare1 och användare2, kommer jag inte se dessa personer göra inlägg i trådar då?

Alltid synd när sådan här problematik uppstår och andra medlemmar känner sig hindrade att hoppa in i en tråd för att hjälpa TS med sin frågeställning, när det blivit lekstuga redan av trådar.

9. iterva

iterva -_- Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    2 938

MINA ENHETER

Kanske t.om i vissa fall [USERGROUP=18]@admin[/USERGROUP] borde påtvinga detta för personer som inte själva förmår sig att aktivera det....I dom fallen när det är utan tvivel för allas bästa/trivsel och ignore är ett steg innan ev ban eller perm ban.

10. Fredriks

Fredriks Android Medlem

Mottagna gillanden:
    2 286

MINA ENHETER

Håller med, swedroid har alltid varit ett forum där man kan diskutera olika os på ett positivt sätt. Man måste inte vara en fanboy bara för att man uppskattar ett os mer. Nu på sista tiden har det blivit ett tråkigare klimat i telefonråd trådar då det ska hackas på den som föreslår "fel märke/os".

Här har vi alla ett ansvar och inte bara moderatorerna. Man kan rapportera inlägg och även tagga trådar som spårar ur. Men vi har också ett ansvar att inte fortsätta en negativ diskussion med dom individerna som skapar det negativa.

Hoppas att vi alla kan hjälpas åt med detta så Swedoid blir det trevliga och hjälpsamma forum det varit.

11. Lidback

Mottagna gillanden:
    495

MINA ENHETER

Självklart har vi alla ett ansvar och rapporteringsfunktioner finnes :).
    Men om vi tar tråden i mitt första inlägg som exempel så är det inte alltid det fungerar i praktiken.
    I just den tråden så hoppade någon ur [USERGROUP=18]@admin[/USERGROUP] in (minns ej vilken), och skrev något i stil med "avreagera er klart, så rensar jag tråden sen". Vilket gör att tråden får fortsätta under ett tag med munhuggeri innan den rensas. I detta exemplet tycker jag det var helt fel att låta det fortgå. Det är min åsikt. Sen kanske just den personen som sade det innan denne rensade tråden är av annan åsikt självfallet. Man kan inte alltid tycka lika.

Med det vill jag ha sagt att det är inte alltid det hjälper för stunden att rapportera. Men självfallet är det föredömligt att rapportera trådar som man anser spårar ur/bryter mot regler/etc, för att iaf försöka hålla forumet i bra skick.

12. chraist

chraist Replicant Moderator

Mottagna gillanden:
    8 961
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 7

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 7
    Telefon 2:
    Google Pixel XL
    Telefon 3:
    Apple iphone 15
    Den frågan har varit uppe tidigare bland oss moderatorer men jag tror att det är en begränsning i mjukvaran att vi inte kan tvinga den funktionen om jag minns rätt. Samtidigt har forumet regler och kan inte medlemmarna följa dessa så får vi stänga deras konto.

iterva gillar detta.
  13. maccis

maccis Ultra Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    752

MINA ENHETER

Vill bara inflika lite här. Fanboys för all del men detta är ett forum för Android. Jag kan förstå att man kan bli stött av Fanboys som hävdar att iPhone hävdar att det är världens bästa telefon.

Sen bryr jag mig inte i övrigt faktiskt men om andra medlemmar finner det olustigt med konflikter så bör ju admins reagera. För forumets skull om inte annat.

Ni ser på mitt nick vad jag förespråkar va ;)

14. bernard

bernard Droidmin Moderator

Mottagna gillanden:
    47 295
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 9 Pro+iPhone 13 mini

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 9 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Mycket av tjafset verkar koncentrerat till forumet för köpråd, så vi borde nog inledningsvis skärpa reglerna där. Det bör tydligt framgå att trådarna i huvudsak handlar om att ge någon råd framför att ifrågasätta andra postares råd. Visst utrymme för diskussion måste dock finnas.

jogge, Ekman, kalleboston och 1 annan gillar detta.
  15. Lidback

Mottagna gillanden:
    495

MINA ENHETER

Självklart kan man bli stött av diverse saker. Men det betyder inte att man behöver förstöra en tråd, eller munhuggas för den delen. Det går ju att föra samtalet sakligt iaf, tycker jag. Oavsett om det är ett android forum där förslag om iPhone kommer in. Eller ett saab-forum där folk ger förslag på volvo.

16. maccis

maccis Ultra Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    752

MINA ENHETER

Jag håller med till fullo.

17. Lidback

Mottagna gillanden:
    495

MINA ENHETER

Ja det är där jag sett problematiken, i det subforumet. Även i "Guider och recensioner" delen också.

18. bvb

bvb Solbränd Android Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    1 419
    Operatör:
    Tre Telia Hallon Halebop

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre Telia Hallon Halebop
    Platta:
    Apple iPad Mini
    Övrigt:
    Chromecast x6
    Det är väldigt tråkigt när en tråd spårar ur såpass mycket att andra användare känner sig förhindrade att skriva i tråden. Så ska det verkligen inte vara.

Samtidigt ska man komma ihåg att forumet är väldigt stort och att vi i staff inte sitter här 24h om dygnet för att kunna uppfatta allt som sker. Precis som @chraist@chraist skrev så behöver alla hjälpas åt för allas trevnad, därför vill vi jättegärna att alla som uppfattar problem, otrevliga dispyter eller annat att rapportera det till oss. Det är bättre att göra oss uppmärksamma på något om ni är osäkra, än att inte göra något alls. Gör det via rapporteringsfunktionen eller tagga [USERGROUP=18]@admin[/USERGROUP] för att påkalla vår uppmärksamhet.

Ja, det här är primärt ett forum för Android, men vänligen respektera att alla inte har samma åsikter. Alla som vill får fortfarande vistas här.

Ser ni en diskussion som redan har eller är på väg att blossa upp, ge er inte in i den och spä på elden. Det tjänar ingen på, allra minst du. Risken finns att du istället åker på en varning eller avstängning.

--

Tänker inte kommentera enskilda användare öppet, men för att snabbt nämna tråden som igår spårade ur (som jag misstänker att du menar) så rensade jag bort närmare hundra inlägg som inte bidrog ett dyft till ämnet, vilket nog var rekord för mig i alla fall, och kanske bör ett antal varningar ha delats ut om man ser till inläggen så här i efterhand.

jogge, Lidback och bernard gillar detta.
  19. Lidback

Mottagna gillanden:
    495

MINA ENHETER

Absolut, forumet är stort och modereras av [USERGROUP=18]@admin[/USERGROUP] och självklart ska även vi användare hjälpa till på den fronten för allas skull, att få forumet till ett bra ställe att hänga på, byta erfarenheter och hjälpa till.
    Samtidigt undrar jag (som jag inte fått svar på tidigare i denna tråd när jag tog upp det), hur ställer ni [USERGROUP=18]@admin[/USERGROUP] Er till det som hände i specifika tråden som är länkad i mitt första inlägg? Där någon från [USERGROUP=18]@admin[/USERGROUP] hoppade in och däri gav utrymme till fortsättning av spydigheter genom att skriva något i stil med "avreagera er klart, så rensar jag tråden sen" ? Inlägget finns inte kvar i dagsläget efter rensningen, men det kanske ni kan hitta på något vis? Vet inte riktigt hur forumets backend fungerar.

Edit gällande ovanstående jag skrev i detta inlägg: Det jag undrar över är hur tankebanan gick för den admin/moderator som hoppade in i tråden och skrev som personen skrev och lät det pågå under en tid.

Och självfallet ska man inte kommentera någon enskild användare öppet. Det håller jag med om. Det tillför inget positivt ö.h.t.

20. Honda

Honda Ninja Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    2 646
    Operatör:
    NTT Docomo
    Telefon:
    iPhone XtraShitty Femhundratolv gig

MINA ENHETER

Operatör:
    NTT Docomo
    Telefon:
    iPhone XtraShitty Femhundratolv gig
    ROM:
    Kiwi
    Jo det är tråkigt att det händer. Inte lika kul att tipsa om bra mobiltelefoner som man själv har använt och rekommenderar. Men om man nu skulle göra så att TS kan låsa sin egna tråd när han väl bestämt sig att köpa en till exempel LG G4, då låsa tråden. Nu var det så att i tråden som spårde ut igår så sa TS att han bestämde sig för en iPhone.