Tråden om asiatiska filmer

Diskussion i 'Off Topic' startad av Bamsi, 22 sept 2010.

1. Bamsi

Bamsi Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    2

MINA ENHETER

Har fastnat för asiatiska långfilmer på sistone, framförallt koreanska. Såg Memories of Murder, en koreansk thriller/deckare som var riktigt bra. Nån som har nåt filmtips på asiatfilm i samma stuk som Memories of Murder?

Gillar även maffia-genren, såg koreanska maffiafilmen A Dirty Carneval, även den var riktigt grym. Tips på bra asiatiska maffiafilmer? Helst japanska eller koreanska.

2. andysign

andysign Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    142
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Xiaomi Mi 13 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Xiaomi Mi 13 Pro
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab4 10.1
    Gillar sj Red Cliff, handlar om Kinas inbördeskrig långt bak i tiden

Sen alla sköna asiatiska fighting filmer, typ crouching tiger hidden dragon osv

3. Bamsi

Bamsi Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    2

MINA ENHETER

Visst kan klassiska filmer som Crouching tiger vara bra men de känns även otroligt uttjatade vid det här laget. Jag är nog lite mer ute efter oupptäckta filmer för den stora massan.

Kan tipsa om en annan bra gangster/action film, koreanska filmen Old Man. Filmen är väldigt annorlunda och har ett helt sjukt slut. Rekommenderas!

4. Coldsnap

Coldsnap Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Är det den som heter Old Boy i väst? Den är inte så dum.

5. Bamsi

Bamsi Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    2

MINA ENHETER

Haha, skrev tydligen fel i mitt förra inlägg...menade naturligtvis Old Boy och inte Old Man.

Så ja, jag har sett den och kan rekommendera den starkt. Väldigt annorlunda om man säger så, men så brukar asiatiska filmer oftast vara.

6. Coldsnap

Coldsnap Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Testa även "ZEN", också det en ganska märklig våldsfilm. Inte samma tyngd som Old Boy precis, men läckra stunts och intressant huvudkaraktär.

7. Mippe

Mippe Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    9

MINA ENHETER

Lady Vengeance

Och gillar man Oldboy så finns ju oxå Lady Vengeance från samma team. Lite special den med :-)

8. Bamsi

Bamsi Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    2

MINA ENHETER

Har laddat ner My Wife is a Gangster 1, 2 och 3. Blir en lååååååång filmkväll :)

9. swelan

swelan Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    9
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Pixel 7

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Pixel 7
    Telefon 2:
    Huawei P30 Pro
    Platta:
    iPad mini 2
    Och gillar man Old Boy så kan man kolla in Hämnarens resa som är den första filmen i Chan-wook Parks hämnartrilogi...

Kolla även in Host som är en fantastisk koreansk film.

Måste även rekommendera The Good, The Bad, The Wierd som är en koreansk western.

Last edited: 23 sept 2010
  10. Anzen

Anzen Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    21

MINA ENHETER

Fearless kan jag lägga till där till martial atrs-filmerna.

Red cliff är en dubledi (?) xD, som utspelar sig i urkina
    De var så bra att jag som hade skola dagen efter satte på första delen kl 10 och var så häpen att jag kollade på den andra delen också direkt efter. Rörde mig inte ur fläcken på flera timma där. Sanslöst bra filmer!

Det hade iofs räckt att säga att hjärnan bakom Red cliff är John Woo, en levande legend.

11. Dirk Diggler

Dirk Diggler Android Medlem

Mottagna gillanden:
    523

MINA ENHETER

Såg någon för ett tag sen, ganska ny film, som handlade om att en kille skall hämnas på den andra. Den som skall få hämnden låser in den vi får följa. Han sitter i ett "fängelse" i flera år och släpps sedan ut och är i stort sett helt styrd av killen som vill ha hämnd.

Vad heter den?

Gillade den starkt och hämnden är ju för fan den VÄRSTA NÅGONSIN! Man är ju nära på knäckt i slutet när man förstår filmen. Otroligt välgjord då man inte förstår något av vad den egentligen handlar om tills de sista ~5 minutrarna. Den rekommenderar jag starkt!

12. Nephre

Nephre Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Det låter som det är Old Boy du tänker på. Ruskigt bra film

Nu är ju jag lite mer inne på asiatiska skräckisar, främst japanska och koreanska men det finns allt några finfina att avnjuta i den genren också. Om vi bortser från Ringu- och The Grudgefilmerna som naturligtvis är skitbra men väldigt välkända (mao känner ni troligen till dem) finns det guldkorn som

Premonition
    Phone
    One missed call
    Shutter
    Dark Water
    Noroi (ska vara riktigt bra, filmat i blair witch-anda. Jag har dock inte sett den än)

Finns fler men jag är trött och ungarna kommer vakna tidigt i morgon så jag måste i säng