Tråden om DNA-test (Ancestry, MyHeritage, FamilyTree DNA, 23andme)

Diskussion i 'Off Topic' startad av N6290, 7 nov 2023.

1. N6290

N6290 Android Apprentice Medlem

Mottagna gillanden:
    2 007

MINA ENHETER

Jag tänkte att vi kan skapa en samlingstråd om DNA-test och de olika företagen som erbjuder såna test. I rubriken har jag nämnt de fyra företag som jag tror är störst.

Då det redan idag, men extra mycket i framtiden, kan vara ett stort bekymmer om ditt DNA-prov kommer på vift hos någon obskyr aktör eller kriminell aktör, så är det viktigt att läsa på om företaget du väljer och helst välja ett beprövat företag med gott anseende vad gäller integritet och säkerhet, anser jag. Något relativt okänt företag skulle jag aldrig skicka mitt DNA till. DNA-provet kommer ju slutligen finnas som en datafil, vilket gör att en hacker potentiellt kan komma över den, varför den måste skyddas.

Jag har gjort ett DNA-test hos Ancestry nyligen, det kostade lite över tusenlappen. Det var intressant och jag ångrar det inte, men informationen de kunde visa om mig var rätt begränsad, jag hade hoppats på lite mer. Alla "DNA-släktingar" som dök upp var väldigt avlägsna, den närmaste beräknas vara "tre- till femmänning" om jag minns rätt, en för mig okänd person som bor i en stad jag har koppling till, så ändå lite intressant, men ger inte så jättemycket.
    Det här med vilken "DNA-region" en person kommer ifrån var i mitt fall inga större överraskningar. När man väl kollat på fördelningen mellan olika länder i procent, nordiska länder i mitt fall, så var det inte så mycket mer spännande än så. En illustrerande karta också förvisso.
    Jag lade även till tjänsten "Traits" (egenskaper), det tillägget var ganska värdelöst och kostade typ 300 kr. Den kan visa att jag har "anlag för egenskapen x", men typ hälften av såna påstådda anlag var fel gällande mig själv tycker jag, och många egenskaper de visar var såna som de flesta människor nog tycker är helt ointressanta. Typ om man har anlag att gilla sparris var en, om jag minns rätt - helt ointressant. Det hade ju varit mer intressant om de kunde visa "anlag för våld", "anlag för kriminalitet" och lite mer såna spännande grejer - men då hade väl företaget hamnat i en shitstorm.

Hur är eran erfarenhet av DNA-test, vilka sajter föredrar ni, någon som hittat mer intressanta resultat än mig?

Jag är nöjd med testet ändå, men jag vill bara förvarna andra att man får "ganska lite" för pengarna, eller ja, det beror ju på hur ens individuella resultat ser ut då. Positivt är dock att när de utvecklar nya funktioner på sajten och nya beräkningsmodeller så kommer mitt DNA-resultat uppdateras utan kostnad, och nya DNA-matchningar kan ju trilla in utan kostnad också. Jag valde Ancestrys premiumvariant i tre månader, man fick det billigt vid beställning av DNA-test, men jag såg inget skäl att fortsätta använda premiumvarianten därefter.

Jag har laddat ner mitt DNA-test från Ancestry som en datafil, som jag har i text-format och zip-format. Jag har läst att det ska gå att ladda upp filen till andra sajter, så får man (kostnadsfritt?) se sina DNA-släktingar även på den sajten, och slipper skicka in ett nytt test till ytterligare ett företag med post. Någon som gjort det, vilka sajter kan man ladda upp sitt resultat hos, är det simpelt fixat? Då tänker jag pålitliga sajter, typ de större företagen med andra ord.

Hoppas det blir lite diskussion i ämnet! Vilket intryck får ni av dessa tjänster? Kommer de i framtiden använda sina databaser på ett integritetskränkande eller oväntat sätt, som användarna idag inte har godkänt? Jag tycker åtminstone Ancestry har gett ett bra intryck, där man t.ex. själv får välja om ens DNA ska ingå i deras olika forskningsprogram eller inte.

Kristy gillar detta.
  2. Jaramide

Jaramide Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    13

MINA ENHETER

Har själv inte gjort något test och har inga planer på att göra det. Känns för mig i alla fall väldigt olustigt att ge den informationen till ett företag där man inte har en aning om hur de kommer behandla den. Det har ju hänt vid flertal tillfällen att företag sålt vidare information trots att de uttryckligen sagt att de inte skulle göra det.
    Sen verkar det ju precis som du säger vara ganska ytlig information som återges och i mitt fall har andra i min familj redan släktforskat åtskilliga generationer tillbaka vilket jag tycker ger mycket mer.
    Sen kan man ju undra hur mycket dessa tester faktiskt stämmer. Kommer ihåg att jag läste att någon som jobbade på ett av test företagen la till afrikanskt ursprung på personer utan för att jävlas med rasister eller något.

DroidJunkie gillar detta.
  3. N6290

Mottagna gillanden:
    2 007

MINA ENHETER

Facebook är väl ett exempel på företag som sålt vidare information trots att de sagt att de inte skulle, men då har ju Facebook i många år innan dess haft ett uruselt integritetsskydd och urusla policies på det området, så där blir man ju inte riktigt förvånad när de begår övertramp. Plus att det företaget från början haft dåliga och osunda värderingar.
    Av det jag läst om Ancestrys integritetsskydd så har jag iaf upplevt att de tar såna värden på allvar, och de förstår att hela deras affärsmodell kan riskeras av ev. övertramp. Men visst, man kan aldrig vara helt säker.

En gammaldags gedigen släktforskning kan såklart vara av stort intresse, som du säger, och ibland av större intresse än ett DNA-resultat. Men det räcker att någon enda person av ens förfäder i rakt uppstigande led varit otrogen, oärlig eller att det på annat sätt skett förväxling, misstag eller falsifiering av folkbokföringsdata/kyrkoböcker, så ger den klassiska släktforskningsmetoden kanske osann data vad gäller dig. Ett DNA-prov kan ju ha en tendens att uppdaga sådana felaktigheter, vilket jag tycker är intressant och värt en del också.

Det där sista påståendet du kommer med, att någon anställd skulle falsifierat resultat och lagt till afrikanskt ursprung - det borde vara helt omöjligt att det sker om ett företag har tillräckliga policies och rutiner kring dataskydd/dataintegritet och analyser av prover. Kan du länka till källan, var har du läst det, och vilket företag skulle det gälla? Borde kunna bli en stor skandal som blåses upp i media, om det är sant vill säga. Och personen skulle ju definitivt få sparken, trots dessa sjuka woke-tider vi lever i. Men spontant tänker jag att det där skulle kunna vara någon konspirationsteori alternativt fake news.

Kristy gillar detta.
  4. Leo83

Leo83 Android Medlem

Mottagna gillanden:
    5 362

MINA ENHETER

Håller med, man borde hålla sig borta från det.
    Tycker faktiskt det är sjukt att folk ger bort den informationen om sig själv faktiskt.

5. Baggen

Baggen Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    113
    Jag är intresserad av att pröva, men det är väl just det där att man "säljer" sin dna på något sätt som gör mig lite orolig. Jag vet inte vilka konsekvenser det har ifall mitt dna missbrukas på något sätt. Eller hur kan det missbrukas?

Man kan har bara inbillats sig massa otäcka konsekvenser som inte ens är relevanta?

6. Jaramide

Jaramide Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    13

MINA ENHETER

Kom ihåg att jag läst det i förbigående för ett bra tag sedan.
    Hittade denna från snopes som visserligen inte är opartiska men verkar som det är någon anonym källa som hävdar att de jobbar på företaget så om det är sant eller inte är svårt att veta.

Did DNA Testing Companies Admit to Altering Tests to 'Screw with Racists'?

7. pernils94231

pernils94231 Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    436
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Pixel 7 + IPhone 15 pro max

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Pixel 7 + IPhone 15 pro max
    Du betalar dom att tjäna pengar på ditt dna!
    I andra ledet så kan hackers eller avskedad personal i det oändliga tjäna stora pengar dom med!
    Men är det intressant för dig att köpa ett horoskop så kanske dna är intressant det med!

8. Leo83

Leo83 Android Medlem

Mottagna gillanden:
    5 362

MINA ENHETER

Du menar som i att en databas med dna på folk skulle varit en mustaschprydd persons våta dröm på 40-talet :P

9. bernard

bernard Droidmin Moderator

Mottagna gillanden:
    46 832
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Man kan väl göra testerna anonymt? Det finns ju inget som tvingar en att ange sina personuppgifter när man skapar ett konto och nästan alla låter en beställa ett kit som en gåva, men visst, det går ju i slutändan att sedan att avgöra vem det sannolikt är baserat på andra uppladdningar så klart, bara databasen blir stor nog.

Jag har ett "anonymt" konto på 23andme. Har inte hittat en enda nära släkting så här långt, men det var ju lite roligt att se "ancestry composition" tex.

Man kan också kika på vissa ärftliga åkommor och få en siffra för hur stor sannolikheten är för att man kanske själv drabbas, men dessa prognoser bör man nog ta med en stark nypa salt. I alla fall för merparten av dem, då det ofta är mängder med gener inblandade i en enda röra, varför det bara inte räcker att se om X eller Y par finns eller saknas.

Men om man som sagt är intresserad av att hitta släktingar verkar 23andme vara urdåligt för Sveriges del. Jag får som sagt inte upp något annat än fjärdekusiner i princip (merparten i USA), så hade avrådit från 23andme för den som är intresserad av släktforskning, med undantag för om man specifikt letar efter släktingar i Nordamerika då.

Last edited: 7 nov 2023
    Kristy gillar detta.
  10. Ascended

Ascended Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    2 272
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Oneplus 13 16/512

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Oneplus 13 16/512
    Ser absolut syftet för folk som har en lite mer blandad bakgrund. Men för den typiska svensken så lär det inte vara allt för spännande. Det tillsammans med oron över ens personliga integritet gör nog att jag aldrig lär använda mig av en sådan tjänst.

11. mattihp

mattihp Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1 170
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Nothing Phone 2

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Nothing Phone 2
    Telefon 2:
    Samsung s20+
    Övrigt:
    Chromecast med Google TV
    Inte sett mer än typ två svenskar som haft mer än 90% skandinaviskt ursprung på youtube, de andra har blivit överraskade av sitt ursprung. Sverige är ett land med konstant invandring sen länge och det märks.

12. Ascended

Mottagna gillanden:
    2 272
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Oneplus 13 16/512

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Oneplus 13 16/512
    Skojar du?

Denna video representerar det jag har sett ganska bra, 3/5 hade runt ->99% skandinavisk ursprung, 1/5 hade >99% nordeuropeisk ursprung och den sista hade ett lite mer blandat ursprung, vilket man tydlig kunde se, han var själv medveten om det innan han såg testresultatet.

Ser man typiskt skandinavisk ut som 4/5 i videon så ser jag inte riktigt poängen med dessa tester.

Utöver Valloner så har Sverige absolut inte varit ett land med mycket invandring, vilket inte är så konstigt då Sverige har haft ett oerhört tufft klimat fram tills modern tid.

Sveriges invandring och utvandring – Wikipedia

View: https://www.youtube.com/watch?v=mtw-7WNqfSs&t=708s

13. mattihp

Mottagna gillanden:
    1 170
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Nothing Phone 2

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Nothing Phone 2
    Telefon 2:
    Samsung s20+
    Övrigt:
    Chromecast med Google TV
    Stockholms befolkning var till stor del tysk tills 1500-talet. Flera andra städer längs kusten hade också mer än betydande tysk befolkning sedan Hansatiden då man ville få med Sverige på tåget. Med tyskarna kom också andra, såsom holländare, österrikare, balter. Norra Sverige koloniserades av svenskar jäkligt sent också. Finnar kom i många vågor till Värmland och Dalarna; men även västkusten.

Har man ett ganska tydligt släktträd och bor i orter utan historik av invandring: sure. Då är det kanske rätt tråkigt. Men bor du där majoriteten av svenskar bor och kanske inte har helt klurat ut föräldrar till far- och morföräldear kommer du nog kunna få en överraskning även om den inte tar dig ut från Sverige.

14. Ascended

Mottagna gillanden:
    2 272
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Oneplus 13 16/512

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Oneplus 13 16/512
    Det är knappats något som sätter prägel på befolkningen i stort, den absolut största delen av befolkningen har historiskt inte bott i större städer. Det är väldigt få av dagens stockholmare som är "ur-stockholmare", de allra flesta har från början en bakgrund som bonde från landsbygden och inte en handelsman.

Givetvis så finns det familjer med mer "anrika" släktträd, men att det skulle återspeglas på befolkningen i stort är helt felaktigt. Precis som att kungens familjeträd inte är något som speglas på resten av befolkningen.

Kristy gillar detta.
  15. bernard

bernard Droidmin Moderator

Mottagna gillanden:
    46 832
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Ännu en anledning till att inte använda 23andme: The 23andMe Data Breach Keeps Spiraling

De har regelbundet problem med säkerheten. Av säkerhetsskäl kan det vara bra att inte ange sina fullständiga uppgifter för konton bland dessa tjänster.

pernils94231 gillar detta.
  16. Baggen

Baggen Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    113
    Tur man tog ancestry :cool:

bernard gillar detta.
  17. N6290

Mottagna gillanden:
    2 007

MINA ENHETER

Den händelsen som beskrivs i artikeln tycker jag inte är sådär jätteallvarlig. Informationen som läckt är sådan semi-publik information som användare tillåtit publicering av så att andra användare ska kunna se den informationen. Av allt att döma så har angriparna tagit sig in i vissa konton (ca 14 000) där användaren fått sina inloggningsuppgifter läckta i något annat läckage, dvs det gäller folk som haft samma epostadress och lösenord på flera sajter. Att folk återanvänder lösenord kan ju knappast 23andme lastas för. Det är däremot bra att flertalet DNA-sajter nu tycks propagera mer för tvåfaktorsautentisering, som ju alla borde ha påslaget.

Betydligt mer allvarligt vore det om angriparna kunnat ladda ner DNA-rådatan från de 14 000 kontona. Rent tekniskt borde det vara möjligt, tänker jag. Men i artikeln nämns inget om att den informationen skulle vara läckt. Kanske att 23andme har någon spärr där, typ att nedladdningslänk skickas till epostadressen, eller inte alls tillåter att den informationen laddas ner.

Men jag håller med dig, känns smart att inte ange fullständiga uppgifter om sig själv när man skapar konto på en DNA-sajt.

18. thexps

thexps Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    276

MINA ENHETER

Det var ju attans man snurrade in på denna tråden... Beställt DNA kit och world deluxe abonnemang... :D Blev dyrt, men det är ganska roligt :)

N6290 gillar detta.
  19. JML

JML Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    118
    Så är det nog! Bor i södra Dalarna och är drygt 17% finnpajsare och lite mer än 5% Irland/Skottland resten Scandi ,testat med My H.
    Har förut kollat ner mot tidigt 1800-tal och inte sett den inblandningen, men finnarna bytte ju ibland namn till mer svenska eller son-namn. På mors sida (som det verkar komma från , 38% F, 10% I/S) hette vi Dahl.

mattihp gillar detta.
  20. mattihp

Mottagna gillanden:
    1 170
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Nothing Phone 2

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Nothing Phone 2
    Telefon 2:
    Samsung s20+
    Övrigt:
    Chromecast med Google TV
    Eftersom finnarna i regionen kom före finska officiella namn så använde de nog bara sina kyrkonamn.

Matti Marttila blev Mats Mårtensson osv

JML gillar detta.