Tråden om Google Chat och Google Meet

Diskussion i 'Applikationer' startad av N6290, 12 nov 2024.

1. N6290

N6290 Android Apprentice Medlem

Mottagna gillanden:
    2 011

MINA ENHETER

Jag hittade ingen tråd om dessa tjänster, vi kanske kan skapa en samlingstråd för bägge här?

I Google Meet-appen har jag under inställningar hittat ett alternativ att samtalshistoriken från Meet ska synas i telefonens samtalshistorik, dvs i Telefon-appen. När man aktiverar detta val så försvinner hela den menyn från listan, jag tolkar det som att valet då är aktiverat (och inte går att stänga av igen), men lite märkligt att den försvinner som inställning.
    I Telefon-appen ser jag ingen Meet-samtalshistorik, trots ovanstående steg. Har testat på två telefoner.
    Någon annan som får det att funka?

Jag har för övrigt sett att det finns något som heter "legacy calling" i Google Meet, vilket används så länge någon man ringer inte uppdaterat sin Meet-app på ett tag, till en version som stödjer den nya samtalsstandarden. Det känns sjukt onödigt - och sjukt typiskt Google - att de inte kunde bygga sin nya standard för Meet-samtal bakåtkompatibel med den gamla, och att de därför har två samtalsfunktioner i appen med två separata menyer för inställningar. Vi får väl också anta att legacy calls kommer tas bort framöver nån gång. Finns det något datum annonserat när den funktionen kommer tas bort?
    Trots denna märklighet gillar jag Meet, den gör sitt jobb väl.

Google Chat, där har jag ingenting att klaga på alls. Äntligen har Google lyckats bygga en bra, stabil och pålitlig chattapp - efter många års misslyckanden med Hangouts, Allo osv.
    Någon annan som vågat hoppa på tåget med Googles chattapp efter alla fiaskon som varit? Känns som att Chat är något de satsar på, som är här för att stanna.

2. jnsson

jnsson Operatörsnörd Moderator

Mottagna gillanden:
    20 077
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Nokia G42 5G

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Nokia G42 5G
    Telefon 2:
    Pixel 3a
    Telefon 3:
    Google Pixel
    ROM:
    Lineage OS 21
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Misslyckade? Tycker inte Hangouts hade problem? Fungerade utmärkt för mig
    Jag använder Chat och har använt tidigare Hangouts också

3. N6290

Mottagna gillanden:
    2 011

MINA ENHETER

Jag gillade Hangouts, men jag tycker Google behandlade Hangouts som ett misslyckande ganska tidigt.
    Det märktes ganska tydligt att de tog bort fokus från tjänsten efter några år, appen blev rejält seg och ooptimerad minns jag, dess funktioner började skalas bort steg för steg (med början i sms-integreringen), de byggde aldrig klart vissa grejer de påbörjat.

Ambitionerna - och förväntningarna - var väl i början skyhöga, att göra hangouts till deras prioriterade chattjänst, "one app to rule them all" med bred integrering i andra google-tjänster, men plötsligt gav de upp allt sånt och satte den på sparlåga.

Fanns det inte hyfsat långtgående planer på att slå samman Hangouts och Google Voice, eller minns jag fel?

4. jnsson

jnsson Operatörsnörd Moderator

Mottagna gillanden:
    20 077
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Nokia G42 5G

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Nokia G42 5G
    Telefon 2:
    Pixel 3a
    Telefon 3:
    Google Pixel
    ROM:
    Lineage OS 21
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Jag kände inte alls det. Jag tror inte jag ens använde SMS funktionen överhuvudtaget i Hangouts.

5. BrorSnor

BrorSnor Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    421
    Telefon:
    Pixel 8 Pro

MINA ENHETER

Telefon:
    Pixel 8 Pro
    Jag håller med @jnsson@jnsson om Hangouts, har använt den i flera år och tyckt den fungerat bra. Men har aldrig provat eller varit intresserad av SMS-delen av den så det kanske spelar in.

Använder Chat nu och tycker den är bra. Börjar få en del trevliga funktioner som citera, svara i tråd, reagera på meddelande osv.

jnsson gillar detta.
  6. N6290

Mottagna gillanden:
    2 011

MINA ENHETER

Att Google Chat funkar bra håller jag helt med om! Det märkts att Google satsar på tjänsten, och att de verkar ha en plan för att denna tjänst ska finnas kvar i deras ekosystem i många år. Den känslan tycker jag försvann från Hangouts ganska tidigt, trots att det dröjde länge innan den slutliga avvecklingen skedde.

Vad gäller Hangouts sms-integration så var det väl typ tio år sedan den funktionen fanns här i Sverige, så många har säkert glömt det. Deras sms-integrering mellan Hangouts och Google Fi / Google Voice, endast tillgänglig i USA, fanns säkert kvar mycket längre än den "vanliga" sms-grejen som vi i Sverige kunde använda.
    Att nämna sms-funktionen var bara ett exempel bland flera - men det är också ett bra exempel där de byggde funktionen men sen aldrig utvecklade den till en färdig lösning. De var ju på väg att få till en motsvarighet till Imessage redan då, långt innan RCS blev en grej. Hangouts borde ju ha erbjudit någon slags synkronisering/backup av sms, men utvecklingen tog stopp, och de började ta bort funktioner istället.

Nu hoppas jag istället att Google Messages får den funktionen i framtiden - att alla sms/mms/rcs ska finnas automatiskt tillgängliga i appen oavsett enhet direkt när jag är inloggad på mitt google-konto, utan att jag behöver oroa mig för att återställa någon backup eller liknande.

BrorSnor gillar detta.
  7. BrorSnor

BrorSnor Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    421
    Telefon:
    Pixel 8 Pro

MINA ENHETER

Telefon:
    Pixel 8 Pro
    Ja det hade varit väldigt trevligt om de kunde få till det!

8. N6290

Mottagna gillanden:
    2 011

MINA ENHETER

Iofs off-topic i denna tråd, men lite kul att bara dagar efter den tankegången jag skrev ovan om bättre backup i Google Messages så kommer denna nyhet:

Google Messages kommer erbjuda inbyggd backup

Väldigt glädjande att det verkar vara på gång! Inte en dag för tidigt.

BrorSnor gillar detta.
  9. N6290

Mottagna gillanden:
    2 011

MINA ENHETER

Om jag ringer till mig själv i Google Meet så syns det samtalet i Phone-appen, och blir alltså en del av telefonens samtalshistorik. Men inga andra Meet-samtal syns i Phone-appen, trots att jag aktiverade det valet i inställningarna i Meet.
    Känns lite som en bugg. Är det samma för er andra?

Att "ringa mig själv", den ringer då till mina enheter menar jag, Google Home närmare bestämt.