Diskussion: Tråden om NAS/Homelab/Hemma Server

Diskussion i 'Off Topic' startad av Dashio, 7 nov 2023.

  1. Dashio

    Dashio Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 jun 2018
    Inlägg:
    1 771
    Mottagna gillanden:
    622

    MINA ENHETER

    Tänkte att jag drar igång en tråd då jag inte verkade kunna hitta någon tråd om det.

    Vad har ni idag? har ni prebuilt eller har ni byggt egna? Någonting som ni ångrar att ni gjorde idag?
    Vad betyder transcode? Vad är nyttan med det?
     
  2. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    41 088
    Mottagna gillanden:
    45 249
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Det finns lite olika saker att tänka på, beroende på vad man skall använda servern till och vilken redundans man behöver.

    Dels kan man ju köpa en NAS-enhet med flera hårddiskplatser och som kör en propertiär mjukvara av något slag. Till dessa hör Synology, QNap osv. Dessa är i regel enkla att konfigurera och utöka med fler tjänster.

    Vill man ha ännu större flexibilitet kan man ju bygga sin egen NAS. Det finns flera open source-mjukvaror att välja på om man behöver en regelrätt NAS. Exempelvis TrueNas (tidigare freenas): TrueNAS - Welcome to the Open Source Storage Era

    Jag kör bara en miniPC med en lite äldre Core i5 som kör Windows 11, och sedan kör jag flera tjänster via Docker. Docker är särskilt bra om du vill göra en tjänst tillgänglig utanför ditt hemnätverk eftersom det fungerar som en sandlåda, så det blir mycket säkrare då skadan begränsas kraftigt om tjänsten man kör har en säkerhetslucka: Docker: Accelerated Container Application Development. Docker går för övrigt att installera på de flesta NAS-enheter och NAS-OS också, utöver på Windows.

    Många utökar sedan sin NAS med någon typ av Mediaserver. Till dessa hör exempelvis Emby, Plex eller Jellyfin. De gör att du kan skapa ett bibliotek med filmer, serier och musik med massor av metadata som gör att det blir som att du kör en lokal variant av Netflix. Plex eller Emby går att installera på nästan allt, inklusive Synolog och QNAP-enheter.

    Transcoding innebär bara att mediaservern gör om videon till ett format enheten du försöker strömma ifrån har stöd för, eller om tex bandbredden är begränsad och mediaservern måste sänka bithastigheten genom att konvertera videon till lägre upplösning/lägre bithastighet "on the fly". Numera är transcoding inte så viktigt eftersom de flesta mediaspelare har stöd för alla format som används, så det är ju rätt sällan det behövs. Om man av någon anledning ofta behövera konvertera videon kan det vara läge att välja en NAS med hårdvara som har stöd för hårdvaruaccelererad transcoding (dvs GPU:n utför jobbet, och inte CPU:n).
     
    Last edited: 7 nov 2023
    pernils94231 gillar detta.
  3. uddevallare

    uddevallare Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 dec 2011
    Inlägg:
    799
    Mottagna gillanden:
    285
    Operatör:
    Vimla,Tre
    Telefon:
    Oneplus 7T Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla,Tre
    Telefon:
    Oneplus 7T Pro
    Kan vara värt att nämna att man kan med fördel välja en CPU från tex Intel som har stöd för Intel Quick Sync Video. Då behöver du inte köpa ett separat grafikkort bara för att kunna transkoda. Det gör grafikdelen i processorn åt dig.
     
    bernard gillar detta.
  4. svenix

    svenix Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    29 apr 2011
    Inlägg:
    4 328
    Mottagna gillanden:
    7 139
    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T
    Jag kör en mini-PC (Lenovo Tiny) med en i5 CPU, 16GB RAM och 500GB SSD. På den kör jag Proxmox som är en mjukvara för virtualisering. I Proxmox skapar jag virtuella maskiner för de tjänster jag vill köra. Just nu har jag följande virtuella maskiner igång:

    En virtuell Linux-maskin för "hemma-server" funktionen där jag bl.a. delar ut anslutna USB-diskar som NAS. Jag kör ingen färdig NAS programvara utan har gjort egna script. Funktionen är att jobba mot den ena disken. Varje natt körs sedan en kopiering av alla data över till den andra disken. Jag föredrar det systemet framför spegling eftersom om man skulle råka radera en fil oavsiktligt så finns den kvar på backup-sidan och går att hämta tillbaka därifrån.

    En virtuell maskin för Home Assistant som är ett system för home automation där jag styr belysning m.m.

    En virtuell maskin med Pi-hole som är en reklamblockerande DNS.

    Och slutligen en virtuell maskin för div. nätverksfunktioner t.ex. IPv6 gateway och för anslutning till mitt hemmanät utifrån.
     
    bernard och Leo83 gillar detta.
  5. Rocco420

    Rocco420 Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 nov 2013
    Inlägg:
    875
    Mottagna gillanden:
    689
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Pixel 7

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Pixel 7

    Det beror ju väldigt mycket vad syftet med det är, är du efter en NAS och streama filmer från så köp en Synology typ.

    Ska du labba mycket med olika tjänster, servrar mm
    Så rekommenderar jag absolut som @svenix@svenix är inne på att lära sig proxmox och köra lite virtuella maskiner.
    Jag önskar så att jag började med det tidigare så här nu i efterhand.

    Men de beror väldigt på vilket användningsområde du verkligen tänkt dig, så återkom gärna med lite mer specifika saker.
     
  6. Pettapan

    Pettapan Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 dec 2018
    Inlägg:
    817
    Mottagna gillanden:
    654
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Z Fold 6 | 15PM | 14 |

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Z Fold 6 | 15PM | 14 |
    Telefon 2:
    Iphone 14
    Tycker man det är kul att bygga själv måste jag slå ett slag för Unraid. Har kört det över 10 år och det funkar perfekt. Man kan blanda diskar så man måste inte ha samma storlek, enda som gäller är att paritetsdisken/diskarna är de största av de man har. Har fullt docker stöd samt stöd för en radda med olika vms.
    Sätter man i ett bättre grafik kort kan man spela med sin virtuella server.

    Unraid | Unleash Your Hardware
    Är dock inte gratis, men inte jättedyrt heller sett till vad man får.

    upload_2023-11-10_11-13-44.png
     
  7. drzap

    drzap Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 jan 2010
    Inlägg:
    1 551
    Mottagna gillanden:
    1 102

    MINA ENHETER

    Jag måste då slå ett slag för KISS (keep it simple stupid)

    SynologyNAS. Så lite funktioner som möjligt aktiverade. Några mappar utdelade och används för lagring/strömmande innehåll internt. Nas blockerad att accessa internet i brandväggen i router.
     
    Rocco420 gillar detta.
  8. Dashio

    Dashio Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 jun 2018
    Inlägg:
    1 771
    Mottagna gillanden:
    622

    MINA ENHETER

    Grym post!

    Min avsikt är att bygga en NAS. Exakt det spåret som du beskriver så tänkte jag köra TrueNAS och dels ha mediaserver Jellyfin. Därefter vill jag försöka ersätta google drive och lagra bilder/foton hemma hos mig istället för på något moln. Utöver vill jag koppla säkerhetskameror och lagra all video på NASen.
    Läste även att man kunde ha VPN på sin home server så att man alltid surfar via den.

    Min tanke med Jellyfin är att kunna streama från telefonen då :)

    Min tanke är att försöka bygga ett custom mha Define chassi, så långt har jag kommit. Därefter måste jag kolla vad för CPU, moderkort och GPU som jag ska ha.

    Men när man väljer delar, vad ska man jämföra det mot? Finns det något minimum requirement?


    Tack! Men hur vet jag att den grafikdelen räcker och inte behöver ett externt GPU? :)

    Oj det var ju smart approach!

    Jag som tänkte hoppa på TrueNAS, måste jag alltså skapa VMs för att kunna köra HA? Trodde att det bara låg som en "app"?
    Jag är som sagt väldigt ny haha och allt detta är väldigt nytt :D

    Lite som jag skrev ovan till Bernad tänkte jag dels, kunna köra egen "netflix" och ersätta min Google drive. Utöver önskar jag lagra video från säkerhetskameror som jag tänkte köra i framtiden runt huset. Önskar gärna ha egen VPN. Jag har läst lite grann bara och är väll inne på att bygga egen NAS. Dels för att jag tycker att det är lite roligare och dels så gillar jag att pilla lite grann och lära mig än att bara plugga in och köra igång. Har inte alls bråttom så min tanke var också att köpa delar i andrahand.

    Skulle du alltså då rekommendera proxmox före TrueNAS?
     
  9. svenix

    svenix Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    29 apr 2011
    Inlägg:
    4 328
    Mottagna gillanden:
    7 139
    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T
    Nu känner jag inte till TrueNAS, men det går att köra HA på i stort sett vilken Linux-maskin som helst. Dock blir livet mycket enklare om man kör Home Assistant OS på en supportad plattform. Då får man uppdateringar automatiskt utan att man själv behöver hålla reda på versioner och dependencies.
    Jag har funnit det enklast att köra HAOS på en egen maskin och bara installera de uppdateringar som kommer. Då är man alltid uppdaterad och ev. uppdateringar påverkar inget annat än HA. Plus att ev. support blir enklare om man kör på en supportad plattform.
     
  10. Dashio

    Dashio Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 jun 2018
    Inlägg:
    1 771
    Mottagna gillanden:
    622

    MINA ENHETER

    Det var ju faktiskt väldigt smart! :D Detta har jag skrivit ned!
     
  11. Dashio

    Dashio Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 jun 2018
    Inlägg:
    1 771
    Mottagna gillanden:
    622

    MINA ENHETER

    Jag är på jakt efter ett bra CPU+moderkort kombo, vilken skulle ni rekommendera?
    AMD vs Intel?
     
  12. kettle

    kettle Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 jun 2010
    Inlägg:
    999
    Mottagna gillanden:
    119

    MINA ENHETER

    Det beror helt på vad du ska ha din server till.

    Exempelvis kör jag en nas på en raspberry pi 4 då den är strömsnål.

    Ska du ha en massa vm’s så är det bra att ha en stark processor och minne.
    Moderkort väljer du efter vilka I/O du vill ha. En nas kan vara bra att ha minst 4 sata men moderkort finns med 8. Perfekt för att utöka lagringen om man vill.
     
  13. Dashio

    Dashio Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 jun 2018
    Inlägg:
    1 771
    Mottagna gillanden:
    622

    MINA ENHETER

    Jag har bestämt mig för intel. Tanken är att jag ska köra 2st VMs iaf och har nischat mig mot ett node 304. Jag tänkte också köra på rasspi men slutligen landade i det att jag önskade ha ett dedikerat GPU för transcoding. Det svåra som jag har upptäckt nu är att hitta ett mobo med minst 4st, förstår inte vart man ska leta för mer än 4st :D
     
  14. Zooklubba

    Zooklubba Android Medlem

    Blev medlem:
    10 jul 2010
    Inlägg:
    6 396
    Mottagna gillanden:
    2 137

    MINA ENHETER

    Fler än 4 och mini-itx är svårt. Finns ju supermicros för 4-20k :-D.

    Jag hade kollat efter HBA-kort på ebay för att få fler data om du behöver och håll dig till 4 från ett valfritt mini-itx.
     
  15. Dashio

    Dashio Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 jun 2018
    Inlägg:
    1 771
    Mottagna gillanden:
    622

    MINA ENHETER

    Jo det är det haha jag har kanske skjutit mig i foten :D
    Det var tydligen ett större problem med HBA kort enligt någon kille på discord. Får se då, let the hunt continue haha! :D