Tradera - Hur jobbar Du?

Diskussion i 'Off Topic' startad av candyraver, 19 dec 2011.

1. candyraver

candyraver Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    133
    Telefon:
    S10e

MINA ENHETER

Telefon:
    S10e
    Tja. För några år sen lade jag ut ett par ganska dyra hörlurar på Tradera som jag åtminstone hade tänkt mig tre-fyra hundra kronor för och satte lägsta bud på en krona. Naiv som jag var trodde jag det skulle budas friskt men efter sju dagar fick jag sälja dom för tjugo kronor - till en kille som dessutom bodde i samma stad! - Jag som tänkte "tjäna" lite på frakten som jag brukar göra..

- Det är min absoluta sämsta affär i mitt liv men vad gör man inte för sitt tradera-omdöme!

Till diskussionen. Man kan ju göra några riktiga sköna klipp på detta sättet när folk inte tänker på värde, efterfrågan eller lägstapris. Jag har köpt och sålt lite på Tradera men aldrig riktigt tänk på min dåliga affär - tills nu.

Jag vill veta hur ni jobbar när ni letar saker på Tradera, hur sorterar ni listan? Hur mycket kollar ni frakten? Mailar ni säljaren, och i så fall vad frågar ni då? Hur kan man t.ex på ett smart sätt jaga auktioner som slutar om en minut som har noll bud och inget lägstapris?

(Och eftersom detta är swedroid och vi håller ihop så tänkte jag de hade varit trevligt om något vill dela med sig av sina traderatips)

(edit: trådregel: får ej skriva siffror som siffror, kul grej bara!)

2. dweebling

dweebling Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    204
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Samsung S 20

MINA ENHETER

Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Samsung S 20
    Platta:
    Samsung Tab S 10.5
    Jag sitter sällan och tittar på tradera bara si så där utan normalt vet jag ungefär vad jag letar efter.
    Bästa tiden att fynda tycker jag är runt tionde till femtonde varje månad. När folk börjar göra slut på sina löner och många säljare vill ju ha betalt inom ett fåtal dagar.
    Eftersom jag jobbar oregelbundet så kan jag hitta lite fynd på vardagar, på förmiddagen.

Eftersom jag även sålt ganska mycket så har jag ju märkt att om man lägger in avslut till den tjugonde eller helgen vid lön samt tar hänsyn till att folk gärna slösurfar på söndagkvällen så är det bästa sättet att få ut mera på sina auktioner.

3. papinho

papinho Bannlyst Bannlyst

Mottagna gillanden:
    67

MINA ENHETER

Tradera är skit imo, blocket är mycket bättre. Sätter upp ett pris och skriver "pruate undanbeds" har man tålamod så får man tillslut varan såld till det priset man begär.

Brukar aldrig köpa därifrån heller för den delen - köper ingen elektronik begagnat.

4. candyraver

candyraver Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    133
    Telefon:
    S10e

MINA ENHETER

Telefon:
    S10e
    Finns det ingen app/hemsida som är bra på sista-minuten annonser?