Trådlös laddning på SGS3

Diskussion i 'Samsung Allmänt' startad av MartinAsplund, 4 maj 2012.

1. MartinAsplund

MartinAsplund Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    13

MINA ENHETER

Jag läste någonstans att SGS3 har trådlös laddning, någon som vet hur det fungerar? följer det med telefonen vid köp eller är det någon grej som måste köpas extra?

Sen undrar jag om SGS3 kommer vara dyrare/billigare än HOXen eller samma pris kanske? vad kommer den att kosta alltså?

Inte för att jag tänkte köpa S3:an men ändå kul att veta.
    Annars är det väl bara trådlös laddning och Smartstay som känns som att man kommer sakna på HOX. Ev. kanske om S3:an har bättre batteri än HOX så kanske man kommer sakna det också. Men HOXens batteri kanske är fullt dugligt ändå.

2. Pzycic

Pzycic Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    356
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy A52s
    Den trådlösa laddningen fungerar så att du typ lägger telefonen i en hållare som då laddar telefonen. Vet inte om det ingår eller om det är extra, tror faktiskt att den ingår.
    Beräknat pris ligger mellan 5500 och 6000.

3. Aemo

Aemo Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    4

MINA ENHETER

S3 ska ju enligt spec ha 2100mA batteri, 16,7% större kapacitet än HOX. Testerna lär visa vad Samsung lyckas klämma ur de extra procenten. Minneskortsplatsen är även det något som talar för S3an.

Lite spekulation (från min sida) placerar 16gb varianten något under HOX, 32gb något över och 64gb tusenlappen eller så över, men även det lär vi ju få reda på snart.

4. MartinAsplund

Mottagna gillanden:
    13

MINA ENHETER

Typ induktion? i så fall känns det inte som något jätte spännande grej faktiskt. Först när man kan ha telefonen ett par meter från laddaren och den ändå får ström (trådlöst genom luften) då snackar vi grejer. Ännu bättre blir det när telefonerna kan få ström genom luften överallt oavsett avstånd till själva laddaren.

Visst detta är en bit på vägen och en ack så viktig del i utvecklingen. Men trådlös laddning oavsett avstånd till laddare är nåt jag väntar på. Även om man bara kan ladda trådlöst ett par meter så kan man ju installera trådlösa laddare i varje rum. På det sättet blir ju batteriet fullladdat nästan jämt då man är inomhus.

Last edited: 4 maj 2012
  5. Cupcakes

Cupcakes Mobilberoende Moderator

Mottagna gillanden:
    8 362
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Om jag förstod det rätt under presentationen ska det vara något som går att köpa till, alltså inget som ingår.

3 tar 6195kr för SGS3 och One X. Jag tror att de kommer hamna i samma prisklass.

Skickat från min HTC One X via Tapatalk 2

6. Hulle

Hulle Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    30

MINA ENHETER

Induktion fungerar även över större avstånd men energiförlusterna blir enorma, för att inte tala om potentiella hälsorisker med starka magnetfält.

Så trådlös energi överallt i lägenheten får du nog vänta 20+ år på åtminstone skulle jag tro tyvärr.

/hulle.

7. beejizzle

beejizzle Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    33

MINA ENHETER

Inser du hur orealistiskt trådlös laddning oberoende av avstånd låter? Vi kan be dem sätta upp en central station vid ekvatorn så har hela världen gratis laddning dygnet runt och om några år så har vi blivit aliens.

8. doktorn

doktorn Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    115

MINA ENHETER

Inser du hur orealistiska dagens mobiltelefoner var för bara 50 år sedan? Det är orealistiska drömmar som driver utvecklingen framåt! :-D

Skickat från min Galaxy Nexus via Tapatalk 2

9. Lostierna

Lostierna Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Undrar om man kan lägga flera mobiler på laddplattan utan problem? Då är det riktigt nice.

10. iNDePeNDeNt

iNDePeNDeNt Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    40

MINA ENHETER

Haha, värdelöst om det är ett tillbehör. Man använder ju laddaren som följer med eller någon av de andra många laddare man har liggandes. Herregud, telefonen blir ju inte direkt mer portabel för det.. Då MÅSTE den antagligen ligga på den plattan för att den ska laddas. Med en sladd laddare så kan du i varje fall använda telefonen medans den laddar... (alltså ringa, ta upp och flytta runt den) Hade den följt med på köpet, fine, klart jag använt den då, men inte är det något jag är villig att spendera extra pengar på. Fan, telefonen kostar ju redan 6K!

11. MartinAsplund

Mottagna gillanden:
    13

MINA ENHETER

Faktiskt så är det inte helt orealistiskt. Tänk på all radiosignal, wifi och liknande som redan finns överallt. Det skulle säkert gå att ladda mobilen via dessa tekniker. Jag läste även någonstans att man kan använda ljuset i en Led-lampa för att skicka trådlöst internet. Då bör man kanske även kunna skicka ström via LED-lampor, eller åtminstone fånga upp den ström som skickas ut.

Jag är ingen expert på området så jag kanske har helt fel men ändå.

Dessutom så menade jag inte att man kanske skulle ha trådlös ström mitt ute i ingenstans, men på alla ställen i världen där folk rör sig. Alltså i städerna och andra bebyggda platser.

12. silversked

silversked Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    24

MINA ENHETER

Tillbehör är ju extra produkter till användaren som känner att dom har behov av de. Vill du inte ha trådlös laddning så behöver du inte köpa det. SIMPLE as that. :D

13. Aja

Aja Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    93

MINA ENHETER

Så förstår jag det rätt så är den "trådlösa laddningen" en slags docka man använder till telefonen? Med sladd till ett eluttag antar jag?

I sådana fall. På vilket sätt är detta smidigare än att ladda via kabel? Är det att man ställer i telefonen som är bättre/smidigare än att trycka i en sladd?

Vad missar jag? :D

Edit: nu läste jag något om en "platta". Ok man lägger telefonen på denna plattan då eller? O.o

14. zupe

zupe Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    2

MINA ENHETER

induktions laddning har jag väntat på i flera år. Läste om tekniken som nyhet för typ tio år sedan. Men det har aldrig slagit. Kan de få till en STANDARD som funkar på alla bärbara enheter så hade det varit guld. Nu har det ju blivit mycket bättre sedan micro usb har blivit standard.

Tänk vad praktiskt om man kunde ha en platta och sen bara kasa på alla mobiler surf plattor kameror osv... och slippa ha en miljon olika laddare med hemska sladdar som ligger och skräpar över allt

15. Hulle

Hulle Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    30

MINA ENHETER

Tyvärr har du helt fel. :-)

Som jag skrev tidigare så blir energiförlusterna ENORMA vid trådlös överföring av elektricitet.

Wifi och andra tekniker för trådlös kommunikation innehåller mycket lite energi så även om du effektivt skulle kunna fånga in denna i telefonen skulle det vara som en droppe i atlanten.

Du kan ha en induktionsladdare som funkar flera meter bort men det skulle krävas ruskiga magnetfält som säkert inte är så nyttiga, störa ut teknisk utrustning och ge en riktigt härlig elräkning. :-)

Nej då tror jag snarare att hypereffektiva solceller är något att hoppas på alternativt batterier med högre energidensitet.

Som kuriosa finns det möjlighet att bygga batterier som skulle kunna driva din mobil i åratal på en "laddning"... med betastrålning från radioaktiva isotoper. Dessa används t.ex. i satelliter.

erikd gillar detta.
  16. evol

evol Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    6

MINA ENHETER

Fördelen med trådlös laddning är ju att man slipper stoppa in å ur en laddare varje natt så kanske man slipper krånglande/glappa laddare å laddportar!?

17. iNDePeNDeNt

iNDePeNDeNt Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    40

MINA ENHETER

Klart du har rätt. :D Vad som kanske inte framkom i min fundering var mer att, Varför lanserade dom det i samband med telefonen? Om det inte kommer med telefonen så är det väl knappast relevant!? Väldigt dåligt exempel, men lite som att lansera en bil med trådlös ratt, men ratten får du köpa separat..?

Induktionsladdning, nytt visserligen nytt till mobiler, men inte i övrigt.. Var säkert ett par år sedan jag såg att dom sålde sådana batteri pack till Wii kontroller.

18. Stekflott

Stekflott Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    8

MINA ENHETER

Precis som du skrev, man lägger telen på en platta och därför slipper slita ut uttaget. Normalt använder man den 1 gång per dag, 7 ggr i veckan (om inte mer) och det sliter ju på uttaget som bara den. Det blir glapp och tillslut går det knappt att ladda förens man fixar till den i en position.

19. Dahliz91

Dahliz91 Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    212
    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    iPhone 12 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    iPhone 12 Pro
    Vet att Nokia hade något experiment med att mobilen omvandlar radiosignaler och sånt till ström. Så att den laddas på alla radiovågor runt omkring dvs. Vet inte om de fick det att funka ordentligt dock.

20. Cupcakes

Cupcakes Mobilberoende Moderator

Mottagna gillanden:
    8 362
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Om jag inte kommer ihåg helt galet så drog telefonen mycket mer ström än vad det kunde generera. Inte alls säker på om det var så dock.

Skickat från min HTC One X via Tapatalk 2