Fråga: Trådlös laddning väcker telefonen hela tiden

Diskussion i 'Galaxy S3 - Allmänt' startad av grillchips, 3 dec 2013.

1. grillchips

grillchips Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    81
    Telefon:
    Huawei P20

MINA ENHETER

Telefon:
    Huawei P20
    Efter en hel del strul med min laddarkontakt så gav jag upp, den tar inte laddning alls, så jag skaffade mig en Qi-laddare genom eBay komplett med plattan till batteriet osv.

Fick idag hem laddaren och allt kändes frid och fröjd, lägger telefonen på plattan och visst laddar den. MEN!
    Den väcker telefonen hela tiden, ibland med sekunders mellanrum och ibland med flera minuters mellanrum. Ljudet för laddning hör man titt som tätt så det är som att den tappar anslutningen när detta sker.

Sökt runt en del här på forumet och på nätet men hittar ingen lösning.
    Nån som råkat ut för liknande?

2. kendobendo

kendobendo Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    632
    Telefon:
    OnePlus 7T Pro McLaren + Root

MINA ENHETER

Telefon:
    De låter som den har dålig anslutning till telefonens spole. Har du kontrollerat att du har satt dit spolen helt ordentligt och att du har lagt spolen så den verkligen matchar spolen på din QI-laddare? Om "signalen" är dålig så kan de uppstå glapp så som du upplever de. De kan också bero på att de är dålig kvalitet/defekta prylar så klart. Den ska i normala fall inte göra som du beskriver.

3. grillchips

Mottagna gillanden:
    81
    Telefon:
    Huawei P20

MINA ENHETER

Telefon:
    Huawei P20
    Ja, något lurt är det iallafall. Spolen sitter som den ska men nu lade jag dit en bit papper över just spolen som då trycks ner lite extra av bakstycket för att kunna utesluta att felet ligger där.
    Men glappen kvarstår.
    Visst var laddaren av modell billig, men enligt recensioner av den så har jag inte kunnat hitta något som tyder på att andra lider av samma problem med denna. Frågan är hur man ska fortsätta med uteslutningsmetoden.. Frugans HTC One har inte induktionsladdning så jag har ingen annan lur att testa med..

4. kendobendo

Mottagna gillanden:
    632
    Telefon:

MINA ENHETER

Telefon:
    Du har ingen kompis med en Nexus mobil? Eller arbetskollega? Så du kan uteslute det ena eller de andra. De hade ju underlättat rätt mycket.

5. grillchips

Mottagna gillanden:
    81
    Telefon:
    Huawei P20

MINA ENHETER

Telefon:
    Huawei P20
    Jag har ju tyvärr inte det. De närmsta är ytterst ointresserade av flashig ny teknik.

Men nuså, utan att jinxa för mycket. Jag flyttade laddaren från ett uttag som är väldigt nära micron till en annan del av lägenheten, där har den nu legat en stund utan varesig wake up eller laddningsljud. Peppar peppar.

6. grillchips

Mottagna gillanden:
    81
    Telefon:
    Huawei P20

MINA ENHETER

Telefon:
    Huawei P20
    Vågade inte låta telefonen ligga på laddning över natten, har hört en del som upplevt extrem överhettning med trådlösa laddare så jag chansade inte. MEN!
    Efter att jag igår flyttade på laddaren lååångt från micron så är problemet jag hade som bortblåst.
    Inga wake ups, inga laddsignaler. Problem solved.
    Ibland är de enklaste lösningar de bästa. ;)

7. MegakriLL

MegakriLL Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1
    Operatör:
    Hallon, Net1
    Telefon:
    Samsung Galaxy S6

MINA ENHETER

Operatör:
    Hallon, Net1
    Telefon:
    Samsung Galaxy S6
    Det är inget jag märkt av, har kört med trådlös laddning i ett halv år nu, över natt varje dag, ingen värme, eller överladdning.

8. grillchips

Mottagna gillanden:
    81
    Telefon:
    Huawei P20

MINA ENHETER

Telefon:
    Huawei P20
    Megakrill: Vad har du för laddare? Verkar främst vara de billigare varianterna som folk nämnt detta kring, och visst får man vad man betalar för, men ändå.
    Hade den på laddning hela natten nu och vaknade upp till 30% batteri. Installerade betterbatterystats häromdagen och såg nattens flöde och det gick upp och ner hela tiden.
    Överväger att köpa en lite dyrare variant men ska försöka testa med en annan telefon först...

9. kendobendo

Mottagna gillanden:
    632
    Telefon:

MINA ENHETER

Telefon:
    Citera inlägg på forumet när du svarar folk. Annars får man inte någon notis om det du skrivit, så du vet.

On topic, inga av mina 5st qi laddare blir direkt varma. Min n5 känns lite varmare än ljummen men inte mer än så.

Sent from my Nexus 5 using Tapatalk

10. Boss302

Boss302 Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    187

MINA ENHETER

testa med en annan nätadapter till plattan. kolla volttal o polerna i likströmsänden så det är rätt på den du testar med.

Nätadaptern som följde med plattan jag köpte på ebay var kass. med ungefär samma symptom.

11. MegakriLL

Mottagna gillanden:
    1
    Operatör:
    Hallon, Net1
    Telefon:
    Samsung Galaxy S6

MINA ENHETER

Operatör:
    Hallon, Net1
    Telefon:
    Samsung Galaxy S6
    Min telefon blir varmare när jag spelar spel än när jag laddar den trådlöst... och alltid fulladdat på morgonen.

Den laddare jag köpt är denna, men jag passade på att köpa när det va Rea, 25$ gav jag för kitet:

http://www.aliexpress.com/item/Free...-Adapter-for-Samsung-Galaxy-S3/958818084.html

Last edited: 30 dec 2013
  12. Boss302

Boss302 Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    187

MINA ENHETER

Verkningsgraden är rätt bra o laddströmmen telefon (S3) tar emot är 475mA så värme ska inte vara några problem om inget är trasigt.

13. grillchips

Mottagna gillanden:
    81
    Telefon:
    Huawei P20

MINA ENHETER

Telefon:
    Huawei P20
    Lite sent svar, men here it goes!
    Det har blivit bättre, jag har nu hittat optimala läget på plattan (exakt likadan som MegakriLL) och den laddar oavbrutet numera. Tog bara ett tag att lära sig maskineriet och hitta sweet spotten. :)

14. MegakriLL

Mottagna gillanden:
    1
    Operatör:
    Hallon, Net1
    Telefon:
    Samsung Galaxy S6

MINA ENHETER

Operatör:
    Hallon, Net1
    Telefon:
    Samsung Galaxy S6
    Köpte och testade en annan till sambon och märkte att det inte gick att driva plattan med en original laddaren då den bara va på 5V, 1A den behöver sina 5V, 2A input, då fungerade det.