trådlös sync/filöverföring

Discussion in 'Applikationer' started by xipher, Aug 7, 2011.

1. xipher

xipher Kid Droid Medlem

MINA ENHETER

Är på jakt efter något system som kan synca t.ex. bilder från min android-telefon till min dator (mac) över wifi. Vill helst slippa mecka med usb-sladd osv. Helst ska den klara att synca från valfri mapp på telefonen till valfri mapp på datorn, och det får gärna ske automatiskt så att filerna syncas regelbiundet så länge man är uppkopplad mot hemma-nätverket. Har funderat på att bygga ett sånt system själv, men kanske finns det redan?

2. Larss00n80

Larss00n80 Bannlyst Bannlyst

MINA ENHETER

Dropbox.

3. xipher

xipher Kid Droid Medlem

MINA ENHETER

jo, fast jag vill kunna synca mellan flera olika mappar. dropbox synkar väl bara mot en mapp på datorn. dessutom är jag egentligen inte intresserad av tvåvägs-synk, utan vill egentligen bara kopiera från telefonen till datorn.

4. drkrupp

drkrupp Adult Droid Medlem

MINA ENHETER

Testa sugarsync.

5. pete

pete Adult Droid Medlem

MINA ENHETER

Titanium Media Sync - Android

FolderSync - Android

Någon av dessa kanske kan vara ett alternativ? Kanske i kombination med tasker? Eller kanske kan tasker t o m fixa det på egen hand? Ej provat de två jag länkade till själv men de såg ut att ha fått hyfsade betyg, men tasker är ett kanonprogram med många andra användningsområden också, om du ej redan upptäckt det.

xipher likes this.
  6. Adam2

Adam2 Adult Droid Medlem

MINA ENHETER

7. xipher

xipher Kid Droid Medlem

MINA ENHETER

SugarSync verkade lovande, men använder en "magic briefcase" för syncade foldrar - jag vill kopiera från en mapp på telefonen till en given mapp på datorn.

FolderSync verkar vara det jag söker, men har bara gjort en snabb test. Delade ut mappar på datorn, skapade sedan ett samba-account för dessa i FolderSync, och valde sedan "copy to remote"-sync från en mapp på telefonen (kan välja fritt) till en delad mapp på datorn (kan också välja fritt).

8. Dirk Diggler

Dirk Diggler Android Medlem

MINA ENHETER

Svar nej. Du sätter själv upp vilka mappar som du skall synka. Har tre olika som jag synkar just nu. Därav en ifrån Dropbox faktiskt. Skolsaker kan vara bra att ha dubbel backup på :)

9. pete

pete Adult Droid Medlem

MINA ENHETER

Även jag skulle gärna höra vilka erfarenheter du har av de olika lösningarna när du provat runt lite, precis som du, skulle jag se nytta i att kunna ha möjlighet att göra backups till egna enheter snarare än cloud-baserade.

10. xipher

xipher Kid Droid Medlem

MINA ENHETER

Vadå "svar nej"? På vilken fråga var svaret nej? Och vilken lösning använder du?

11. Dirk Diggler

Dirk Diggler Android Medlem

MINA ENHETER

Ja antagligen syftar jag på ditt påstående att man inte kan välja vilka mappar man vill synka med Sugarsync?

12. xipher

xipher Kid Droid Medlem

MINA ENHETER

Ok. Då kanske du kan hjälpa mig, för jag får inte till det. Jag kan välja en mapp på datorn med "Add Folders to SugarSync", men när jag sedan i telefonen klickar på mappen och väljer "Sync to this device", så får jag bara meddelandet om att mappen kommer synkas till "My SugarSync Folders". Om jag istället utgår från telefonen och klickar på mappen och väler "Sync to SugarSync" så får jag meddelande om att filerna kommer synkas till "Magic Briefcase".

Exempel: jag har tre appar som sparar filer under mapparna a, b och c. Det jag vill åstadkomma är att filerna automatiskt kopieras till säg MyFiles, MyPictures och MyMusic på datorn.

13. smacke

smacke Youth Droid Medlem

MINA ENHETER

Jag har lite samma "problem"...
    Dropbox fungerar kanon, men den "speglar" inte mapparna utan lägger bara genvägar i telefonen som den sedan laddar ner om jag klickar på filen/länken...
    Om man som jag häromdagen var hos kompisen på landet och ville visa en filmsnutt på 30 MB så förstår ni att det sket sig stenhårt...

Jag letar alltså efter en tjänst som fungerar exakt som Dropbox men som verkligen ser till att mapparna är speglade...
    Någon som vet på rak arm om någon av de förslag som finns i tråden fungerar på det viset ?

14. drkrupp

drkrupp Adult Droid Medlem

MINA ENHETER

Med Foldersync som nämdes längre upp i tråden kan du spegla mappar på telefonen med mappar i din dropbox. Jag använder det själv (dock envägs) för att skicka kamerabilder till dropboxen automatiskt när luren är uppkoppad via wifi.