Tränings/mat hjälp

Diskussion i 'Off Topic' startad av intepro, 29 nov 2013.

1. intepro

intepro Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Hej är en ganska aktiv 22årig kille som har problem med att gå ner i vikt.. Jag har väl alltid sett lika dan ut, lite för mycket fett på mage och ben.. Jag har alltid varit aktiv med fotboll och gym. Men nu är jag trött på att se ut såhär, jag vill bli nöjd med min kropp. Jag har sedan oktober börjat med periodisk fasta. Det funkar bra eftersom jag jobbar i norge och då har vi våran första rast kl 11 och jag jobbar till kl 18, den periodiska fasta metoden jag kör kallas 16:8 (man fastar 16tim och har ett ätfönster på 8tim). Då äter jag inget innan kl 11 och sedan äter jag kl 15 när vi har rast igen, sedan äter jag inget mer på hela dagen. Min lunch kl 11 brukar innehålla kyckling/köttfärs och ris/pasta, det brukar vara en ganska stor potion för att kl 15 äter jag 3 smörgåsar. det funkar bra och jag är inte så hungrig på kvällen. Jag spelar bandy torsdag och söndag i 1,5tim och fotboll på fredag 1,5tim. brukar hålla igång under veckan med situps och chins och ibland på helgerna går jag till gymmet.. Men jag har inte märkt något resultat, jag ligger fortf och pendlar mellan 80-81kg (181cm).. Har jag bara jävligt svårt att gå ner i vikt eller är det för att på helgerna så följer jag det inte lika strikt, äter inte mycket godis men nån choklad då och då blir det på helgen.. Måste jag träna psyk-hårt på gymmet och bara äta kyckling + sallad för att det ska funka?! får snart panik på att inte kunna gå ner!!!

2. Fezze

Fezze Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    28
    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Samsung Galaxy S4+

MINA ENHETER

Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Samsung Galaxy S4+
    ROM:
    Unofficial Cyanogenmod12.
    Info:
    Stock
    Platta:
    iPad Air 16gb wifi/cellular
    ROM:
    Jailbreak
    Du skippar det viktigaste av allt. Frukost. Det som startar förbränningen för dagen. Kroppen är ju i vila när du sover. Du måste med andra ord få igång den. Typ fil och fiberflingor m.m inga jättemängder men nåt som får magen att starta!

Sent from my GT-I9505 using Tapatalk

3. e7andy

e7andy Professional Droid Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    835
    Telefon:
    Huawei P10 Plus

MINA ENHETER

Telefon:
    Huawei P10 Plus
    Telefon 2:
    Nexus 5
    Telefon 3:
    ADP1
    Övrigt:
    LG G Watch R, ChromeCast
    Först och främst så är du normalviktig så frågan är varför du vill gå ner i vikt? Att gå ner i vikt när kroppen har hittat en normalvikt är svårt. I ditt fall så är du varken över- eller underviktig så din normalvikt verkar vara vid 80 kg. Skippa viktfokuset och fundera mer på hur du vill att din kropp ska vara uppbyggd och vad du vill göra med den. Vill du ha större muskler, bli starkare, bli uthålligare, fastare kropp, senigare muskler... Lägg sen upp din träning efter vad du vill uppnå utan att stirra på vad vågen visar.

Du sysslar med träningsformer som ger dig muskelmassa som så klart väger en del. Det är också aktiviteter som inte bränner jättemånga kalorier.

Den enklaste formeln för att gå ner i vikt är att förbruka fler kalorier än vad du stoppar i dig. Så börja med att äta mindre portioner. Ät aldrig aldrig mer än en tallrik med mat (så vida du inte vill bygga muskelmassa, men då går du så klart upp i vikt). Skippa tomma snabba kalorier som läsk, saft och godis. Minska gärna även på pastan för det är mängder med kolhydrater där.

Träna mer uthållighetsträning för att inte bygga lika mycket muskelmassa och för att förbruka fler kalorier.

4. intepro

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Tack för svaren! Nej huvudsaken är inte vad vågen står på, utan jag har vad man kallar "kärlekshandtag" och jag gillar inte hur det ser ut. jag vill ha en fastare kropp och en välformad/stark mage. har vid andra tillfällen bulkat och tränat massa, men det är sen när man ska gå ner fettet för att framhäva musklerna som det brukar paja.. jag vill se snygg ut i en t-shirt och just nu tycker jag inte att jag gör det, jag är ganska nöjd med hur jag ser ut från revbenen och upp om man säger, men fettet på sidorna och vid naveln stör mig så in i ... borde kanske kontakta en PT som lägger upp ett tränings schema och kostråd, men tänkte kolla lite här först om det var någon som hade erfarenhet av samma sak.

5. DreamHawk

DreamHawk Android Medlem

Mottagna gillanden:
    419
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    iPhone 7

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    iPhone 7
    ROM:
    IOS11
    Telefon 2:
    Google Galaxy Nexus
    ROM:
    LineageOS
    Skippa träning om du vill gå ner i vikt, träning bygger muskler...
    Men ändå så, du verkar som sagt normalviktig.

Jag har varit tjock, började träna och äta rätt, resultat? Smalare kropp, men +2-3 kilo i vikt, pga att jag istället fått muskler .

6. Zooklubba

Zooklubba Android Medlem

Mottagna gillanden:
    2 195

MINA ENHETER

Det är ju bara dumt. Att träna är nyttigt. Att gå ner i vikt handlar om att göra av sig av kalorier. De går hand i hand men det ena utesluter inte det andra. TS kan gott träna.

Sent from my C6903 using Tapatalk

7. DreamHawk

DreamHawk Android Medlem

Mottagna gillanden:
    419
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    iPhone 7

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    iPhone 7
    ROM:
    IOS11
    Telefon 2:
    Google Galaxy Nexus
    ROM:
    LineageOS
    Det är bättre att söka sig till en PT som kan designa ett perfekt individuellt anpassat papper åt TS.
    Att söka efter ett råd från ett forum resulterar i "kör det här, funkar för mig" - "nä kör det här istället, är bättre!" , osv ..

8. e7andy

e7andy Professional Droid Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    835
    Telefon:
    Huawei P10 Plus

MINA ENHETER

Telefon:
    Huawei P10 Plus
    Telefon 2:
    Nexus 5
    Telefon 3:
    ADP1
    Övrigt:
    LG G Watch R, ChromeCast
    Underhudsfett runt magen är väldigt svårt att få bort. Det gäller att få kroppen att hålla en hög förbränning kontinuerligt och att inte ge den för mycket kolhydrater att arbeta med.
    Det jag läst som rekommendation är att träna lågintensivt så att man orkar hålla på längre tid och kan göra det varje dag.

9. Zooklubba

Zooklubba Android Medlem

Mottagna gillanden:
    2 195

MINA ENHETER

Nu var ju dock ditt råd att skippa träning. Inte gör y.

Sent from my C6903 using Tapatalk

10. DreamHawk

DreamHawk Android Medlem

Mottagna gillanden:
    419
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    iPhone 7

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    iPhone 7
    ROM:
    IOS11
    Telefon 2:
    Google Galaxy Nexus
    ROM:
    LineageOS
    Ja, den träning TS utför, Chins och situps, det förbränner inte. Promenad är bättre isf :)

11. Galax

Galax Bannlyst Bannlyst

Mottagna gillanden:
    270

MINA ENHETER

Om man är "fet" och tränar magen kommer du bara se ännu fetare ut, ät mindre bara. Din fasta låter ut korkad ur mitt perspektiv.

12. intepro

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Lite blandade svar, men kul iaf.. Denna 16:8 metod är ganska vanlig och liknar 5:2 som många kör. Jag vill inte bli en spinkis utan jag vill ha muskler, jag ska träna hårt men det hjälper inte mot min mage. man brukar ju fokusera på hård träning för att bygga muskler när man är lite tjockare för då har man något att ta ifrån, jag har gjort det innan och det funkar, äta mkt och träna mkt skit bra.. men man vill ju gå ner i kroppsfett och bukfett för att få en atletisk och hård kropp.. Just nu har jag ett ganska fysiskt jobb då jag snickrar och går ca 15000steg om dagen och lyfter gipsplattor på ca 40kg hela dagen. så jag har ingen ork att göra ett gympass när jag kommer hem. ur min synvinkel så gör jag mycket träning under veckorna men går inte ner i fett.. får helt enkelt ge det mer tid och lite hårda träning så får vi se om det hänt något i februari! annars blir det expert råd

13. Marooned

Marooned Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    243
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    iPhone Xs Max

MINA ENHETER

Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    iPhone Xs Max
    Platta:
    iPad 9.7" (2018)
    Vill bara inflika att magen mår inte bra av att hålla på och fasta. Jag har haft magkatarr 3 ggr och ena gången var den så illa att det var början till magsår.

Tro mig. Man vill inte ha magkatarr och speciellt inte magsår. Magkatarr är som gjort att få med att fasta eller hålla på med 5.2 dieter och annan skit.

Magsyretillsättningen blir ju helt knäpp om man skiter i att äta osv. Till slut vet den ju inte vad som är upp och ner så att säga. Så den producerar för mycket magsyra och magkatarr osv uppstår. Sen mår man verkligen inte bra. Ofta så dåligt att man får gå hemma osv.

Så nej, rekommenderar inte att skita i att äta. Dessutom skriver du att du fastar och sen när du väl äter en ganska stor portion. Är ju helt knäppt det med. Ät regelbundet, men mindre portioner istället.

Jag började i somras med att sluta äta när jag var mätt. Istället för att fortsätta äta det där som var kvar "för att det är gott" eller "det är bara lite kvar, så slipper jag ställa det i kylen" eller hur man nu tänker. Sluta ät när man är mätt helt enkelt. Jag gick ner 12kg på 3 mån. Bara igenom att göra det lilla.

Sen äta regelbundet. Frukost, lunch och middag. Inget småätande det är förödande. Ät en lätt frukost så magen kommer igång. Sen en vanlig lunch och middag. Man är hungrig i början när man drar ner på mängden mat, men magsäcken vänjer sig fort.

Men att hålla på och fasta är som sagt no no. Sen röra sig. Jo, jag har också ett väldigt aktivt jobb. Går minst lika många steg på en dag, jag lyfter hundratals kilo varje dag och blästrar silos och klättrar upp och ner. Men bara för man har ett aktivt jobb så måste man röra på sig ändå. Får du tränar ju bara en viss mängd muskler på jobbet.

Simma kan jag verkligen rekommendera. Sen jag började med det så har jag fått mer energi, bättre kropp, bättre uthållighet såklart osv med.

14. DreamHawk

DreamHawk Android Medlem

Mottagna gillanden:
    419
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    iPhone 7

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    iPhone 7
    ROM:
    IOS11
    Telefon 2:
    Google Galaxy Nexus
    ROM:
    LineageOS
    Det är inte så många som kör 5:2, många börjar, kör två veckor sen är de tillbaka och kräver en ny diet.

Den är dock hypad så det verkar som många kör den.

Sent from my Galaxy Nexus using Tapatalk

15. qsecofr

qsecofr Android Apprentice Medlem

Mottagna gillanden:
    700
    Telefon:
    S24 ultra

MINA ENHETER

Telefon:
    S24 ultra
    ROM:
    Ja tack.
    ROM:
    Ja tack.
    Sorry för ot, men det lät fan i mig som ett riktigt jobb!
    Jag ser framför mig att du klättrar in i stora silos hos lantbrukare med en utrustning på dig som ser ut som en bomb blast suite. Och sen blästrar bort rost och skit så att det ryker så att man inte ser näsan framför sig.

Tapatalked.

16. Marooned

Marooned Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    243
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    iPhone Xs Max

MINA ENHETER

Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    iPhone Xs Max
    Platta:
    iPad 9.7" (2018)
    Hänger i en vajer och sänks ner i silos med helmask, overall etc och blästrar. Inte hos lantbrukare. Fabriker som producerar mjöl, kaffe och allt annat där man lagrar material i silos.

Man blästrar inte bort rost utan olika beläggningar.

Men det med att man inte ser ett skit stämmer. Det är trångt, mörkt och varmt och man ser inte ett skit efter att man blästrat en stund. Ibland undrar man vad fan man håller på med när man är 20-40 meter ner i en silo där man knappt kan röra sig 360 grader runt.

Last edited: 29 nov 2013
  17. 220volt

220volt Master Of Puppets Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    9 474
    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Xiaomi 15

MINA ENHETER

Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Xiaomi 15
    Övrigt:
    Chromecast 1 & 2
    Är mindre portioner och ät på regelbundna tider. Försök undvik att äta efter klockan 20 på kvällen, undvik godis, dricka, pizza och annan skitmat. Börjar du äta mindre portioner med mat så kommer snart kroppen vänja sig vid det och man blir lättare mätt.

Angående din träning så borde du börja löpträna eller köra på motionscykel regelbundet 3-4 dagar i veckan minst. Det i kombination med ett bättre kost bör ge resultat ganska snabbt.

Själv har jag gått ner 28kg genom att minska mina portioner och dragit ner på dricka och skräpmat. Plus en jävla massa träning, främst konditionsträning som löpning, powerwalk och motionscykel men även en del gym också. Det tog mig ca 1år för mig att tappa 28kg och har nu lyckats behålla min nuvarande vikt i 1år.

Sent from my LG-D802 using Tapatalk

18. ducken

ducken Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    163

MINA ENHETER

Skulle vilja slå ett slag och ge en rekommendation till TS att kika in på Kolozzeum ett riktigt bra forum om kost och träning. http://www.kolozzeum.com/forum/
    Finns även på Tapatalk.

19. drkrupp

drkrupp Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    102

MINA ENHETER

Håller med ducken om att söka sig till kolozzeum för kostråd.

Fortsätt med din fasta om du trivs med det, men det låter som du bara äter en middag + smörgåsar under hela dan? Det låter på tok för lite. Du behöver bara ha underskott på några hundra kcal/dag för att gå ner i vikt. En hemlagad middag + smörgåsar = ca 1000 kcal? Dubbla det.

20. Dirk Diggler

Dirk Diggler Android Medlem

Mottagna gillanden:
    523

MINA ENHETER

* Käka så lite bröd, pasta och annat förtjockningsmedel som möjligt.
    * Ät kött, fisk, sallad och typ bulgur.
    * Ät regelbundet.
    * Ta en timmes promenad innan eller efter frukost.
    * Ta en timmes promenad på kvällen.
    * Givetvis inget godis och helst ingen alkohol.

Gör det i sex månader så skall du se att du kan gömma dig bakom lyktstolpar!

Att fasta känns bara onödigt. Du vill äta många gånger under din vakna tid för att ha en jämn förbränning.