Trams-appar

Diskussion i 'Applikationer' startad av Rick, 23 jun 2010.

1. Rick

Rick Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    34

MINA ENHETER

Man följer här på Swedroid hur otroligt mycket nya appar det det kommer till Market varje vecka - det känns ju otroligt positivt och kul!

Men när man sedan bläddrar igenom Market på mobilen inser man att det är mängder av rent skräp och trams: citat av olika kändisar har var sin app, bikinibrudar och åter bikinibrudar i värdeläsa appar... listan kan göras hur lång som helst på appar som inte förtjänar att räknas som en äkta applikation!

Jag är inte för censur och kontroll som Apple använder inom iPhone men utvecklingen av Android Market är långt från positiv. Det blir svårara och svårare att hitta bra program bland allt skräp!

Någon mer än jag som reagerat på "trams-apparna"?

(Hur är det på iPhone, har ingen själv och vet inte vad vi jämför med när de räknar 200 000 appar - hur mycket är skräp av detta?)

2. TLink

TLink Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Håller med dig faktiskt och för att inte tala om alla konstiga japanska saker som ligger och lura där. Det är som du säger, jätteskoj att det kommer mycket appar men är det bara skräp så kan de ju lika gärna vara. Hellre en mindre mängd kvalitet än en större mängd med en större andel skräp. Jag stör mig också lite på alla "grupper" som gör appar då många verkar bara fokusera på att kasta ut appar mer än att göra nåt bra utav det. Har ibland även fått en känsla av att de kopierar andras?

Jag ser gärna en VISS kontroll över innehållet, inte kanske upp till Apples nivå men skräp kommer inte göra nåt bra, varken för Android eller Google. Jag skulle gärna med vilja se en bättre "Butik-app" där man kan filtrera och på så sätt söka bättre genom olika kategorier eller till och med regioner samt språkval. Jag tycker inte man ska behöva ta hjälp av t.ex www.androlib.com för att ens ha en chans att hitta nåt. Sökningen genom mobilen måste ju ändå vara en del som Google ser som viktig då det är deras system och deras mjukvara som då används och inte andras.

Mina ören!
    //Tobbe

3. Coldsnap

Coldsnap Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Finns säkert bra japanska appar, däremot är dom ju oftast på japanska. Dåligt att inte Market sorterar efter språk faktiskt ("visa mig bara appar på engelska och svenska"), jobbigt att behöva vada genom appar där man inte förstår beskrivningen.

Som en liten sidenote: http://tinyurl.com/2ur7pj6

4. Orio

Orio Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    7
    Telefon:
    Iphone 8

MINA ENHETER

Telefon:
    Iphone 8
    Jag kan bara hålla med föregående talare, och det var just detta som gjorde mig tveksam till ett köp på en Desire. Nu köpte jag en ändå, men är inte så måttligt road över alla dåliga appar som finns. Har polare som äger Iphone och dom verkar ha betydligt mer "bättre" appar, samt betalappar som går att köpa dessutom(Får se när vi får det..)

Lite restriktioner kanske hade varit bra ändå.

5. druiden

druiden Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Jag kan inte mer än hålla med er andra. Fruktansvärt irriterande med de har ringsignalsapparna osv.

Älska Tapatalk iallafall :)

Sent from my HTC Desire using Tapatalk

6. Rick

Rick Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    34

MINA ENHETER

7. CogD

CogD Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Värst är nästan alla "appar" med wallpapers eller annat som rör "sexy babes".
    Skulle verkligen behövas ett sätt att filtrera/sortera i market.

8. arono

arono Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Last edited: 23 jun 2010
  9. appel

appel Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    123

MINA ENHETER

Så 1 av 5 appar begär rättigheter som att läsa kontakter, skicka sms och så vidare? Och bara för det så läcker de privat information? Visst bör man vara försiktig med vilka program man installerar men det gäller ju oavsett vilken platform man kör på.

Med samma logik så läcker 100% av program för Windows, Mac OSX och Desktop Linux privat information.

Med Android så har man ju i alla fall en chans att göra ett medvetet val eftersom man får se vilka rättigheter programmen vill ha innan man installerar. Om du inte vill ha ett program som kan skicka sms, installera då inte program som begär rättigheten att skicka sms, svårare än så är det inte.

10. ChristianSR

ChristianSR Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    5

MINA ENHETER

Håller med och skrev ett inlägg om det tidigare:

http://juabjab.wordpress.com/2010/04/20/app-app-app-apple-appstore-vs-google-market/

Jag har svårt för webbmarket också:

http://juabjab.wordpress.com/2010/04/21/google-market-vs-appstore-igen/

Men vad jag förstår arbetar Google på en större webbapp för Market som ska konkurrera mer med Itunes.

11. Rick

Rick Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    34

MINA ENHETER

12. erikla2002

erikla2002 Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Man sitter väl ändå inte och bara browsar Market. Jag läser om en app på forum eller typ swedroid och tankar sen hem. Då slipper man ju alla skitappar.

13. Rick

Rick Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    34

MINA ENHETER

Absolut, men det finns ett grundproblem om merparten av de räknade apparna är SKRÄP - då är det absolut ingen vits att tala om hur många appar som finns på Market alls....

14. arono

arono Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Mjo dom har säkert massa kvalitetsappar också men man ska ju inte ta för mycket på kvantiteten

15. Coldsnap

Coldsnap Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

@appel: Ja, det var en fjantig rubrik. Men jag tyckte undersökningen var intressant läsning, skulle kanske länkat direkt till den istället :P

16. appel

appel Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    123

MINA ENHETER

Visst, dumma användare blir lurade. Det problemet finns på alla platformar. På Android så finns iaf möjligheten att skyddda sig genom att titta på vilka rättigheter apparna begär. När man installerar ett program på Windows eller MacOSX så kan ju det installera rootkits, bakgdörrar och keyloggers bäst det vill utan att man har en chans att upptäcka det, med eller utan antivirusprogram.

Lösningen är väl att man måste ha datorkörkort som man får om man fått godkänt på ett prov där man visat att man kan göra en bedömning av potentiella hot man utsätter sig för när man installerar program, lämnar ut kontouppgifter till tredje-part eller inte håller sin dator uppdaterad. Har man inte ett sånt så får man inte använda något mer komplicerat än en microvågsugn. ;) ;) ;)

17. mrpink

mrpink Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    10

MINA ENHETER

Det som borde bli en utveckling av är sökfunktionerna. Och det borde väl Google kunna hantera? ...

18. Rick

Rick Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    34

MINA ENHETER

19. CogD

CogD Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Jag skulle vilja kunna browsa market för att se om man hittar nåt skoj...men som det ser ut idag så går det ju inte pga att det inte går att filtrera/sortera i kategorierna/sökresultat.

20. pldroid

pldroid Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Har ni testat AppBrain? Finns på market och där kan man leta i olika kategorier. Har själv bara hunnit installera den och testat snabbt, men verkar vara helt ok.