Fråga: Trasig simkort läsare

Diskussion i 'Galaxy S3 - Allmänt' startad av kajsthlm, 6 jan 2014.

1. kajsthlm

kajsthlm Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    3

MINA ENHETER

Hej, jag tror att mitt simkort läsare i telefonen år trasig. Den läser helt enkelt inte simkorten och dessutom är det trögt att ta ut ett simkort som är isatt. Jag har använt mig ut av en adapter för nano som tidigare, jag tror att den har repat guld färgade metallerna där inne lr nåt. Telefonen fungerar galant i övrigt.

Telefonen har ju garanti kvar, min fråga är så om det är värt att lämna in den hos återförsäljaren... De kanske byter ut läsaren kostnadsfritt, troligtvis inte. Men vid arbetskostnad, vad tror bi den kommer att hamna på? Om vi pratar om upp till 1000kr för reperation så är det inte värt då en ny telefon går att köpa för en ytterligare tusing. Kan man byta ut den själv? Vad jag läst så måste man byta ut hela den delen vilket innebär minneskort läsaren också.

Vad rekommenderar ni?
    Tackar på förhand.

Sent from my iPhone using Tapatalk

2. Rockmuppen

Rockmuppen Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    47
    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Samsung Galaxy S5

MINA ENHETER

Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Samsung Galaxy S5
    Testa med ett annat SIM-kort för att se om det fungerar. Kan ju vara ett glapp bara. Om inte så är det bara att lämna in den. Har du inte gjort fel någonstans så är det ett garantiärende som inte ska kosta dig något. Kan vara en feltillverkad produkt helt enkelt.

3. Chelsea

Chelsea Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    51

MINA ENHETER

Vad får du för meddelande?
    Fungerar ditt SIM kort i en annan telefon ?
    Fungerar något annat SIM kort i din telefon?

När slutade SIM kortet att fungera? Har du uppdaterat telefonen?

/Kjell

4. kroffe

kroffe Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    18

MINA ENHETER

Jag har nu inte haft isär min GS3, men tror i alla fall inte att det skiljer sig speciellt mycket mot den gamla S1:an. På den vi har kom problemet att vissa appar inte fanns i luren. Så småningom kom jag fram till att det var det externa minneskortet, som dessa appar låg på, som helt enkelt bara hade poppat ur det intryckta läget. Det verkade som om fjädern inte kunde hålla kvar minneskortet. Kvittade hur mycket jag försökte att få det att bli på plats.

Jag letade på YouTube och hittade många filmer som visade hur man plockade isär både det ena och det andra på den telefonen. Det fanns många rena skräpfilmer så klart, men efter lite letande så hittade jag några som verkade bra och enkla att följa.

Jag beställde en ny hållare kombinerad för SIM och SD kort för under hundringen. Tror det var på eBay i England. Sedan skred jag till verket och kan efteråt konstatera att det var en lätt match när jag följde filmerna. Nu sitter minneskortet där det skall och vi har inte haft problem med det mer.

Så mitt tips är att titta på lämpliga videos och förbereda dig. Har du inte tummen mitt i handen så kommer det att gå bra. Ta det försiktigt bara, stressa inte.

5. kajsthlm

kajsthlm Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    3

MINA ENHETER

Jag hat testat med andra simkort och jag har testat dessa simkorten I en annan telefon, de fungerar där. Felmeddelandet jag får är då att inget simkort ligger i.

Ska testa kolla in lite video på youtube och se om jag kan fixa det själv. Men ville bara se om någon har lyckats ta det via service verkstan på garanti eller utanför garantins och isf vad det kostade. Man vill helst få det gjort av någon som gjort det tidigare.

Min spontana gissning är att det inte kommer att tas på garantin eftersom
    De kommer skylla på att slitage inte täcks av garantin eller något.

Sent from my iPhone using Tapatalk

6. Chelsea

Chelsea Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    51

MINA ENHETER

Jag frågade eftersom det finns en del som lyckat paja sin efs partition efter uppdateringar. Då står det no service eller likn. Jag vet inte exakt hur felmeddelandet lyder. Men fel symtomen är liknande. Därav min fråga. Då är det ju inget hårdvaruprolem. Men då kommer ju detta problem i samband med att man har uppdaterat sin telefon på ett eller annat sätt.

/Kjell

7. Edici

Edici Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    33

MINA ENHETER

Kolla ditt IMEI nummer och se att det att fortfarande stämmer, kan ha blivit korrupt vid någon uppdatering eller dylikt.

Antar att du kör med originalmjukvara då du prata om garantiärenden?