Fråga: Trasig/sprängd högtalare

Diskussion i 'Galaxy S2 - Allmänt' startad av dv09ssm, 19 dec 2012.

1. dv09ssm

dv09ssm Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Hej,

Min högtalare (den stora som spelar upp ringsignaler, alarm, etc) är trasig/sprängd. Låter både lågt och förjävligt när den spelar ljud med hög diskant.

Vet inte riktigt hur det har kunnat bli så, har nämligen aldrig spelat musik genom den högtalaren på telefonen, endast ringsignaler, alarm, meddelandeljud, osv. Är lite misstänksam om det blev så när jag lämnade in telefonen på service för byte av skärm. Hur som helst känns det otroligt svårt att bevisa att det inte är jag själv som har gjort detta, så jag funderar på att antingen lämna in den och betala för det eller byta högtalare själv.

Fråga 1: Hur mycket kan det kosta att byta högtalare på ett serviceställe? Ska jag kontakta NetOnNet (vilket jag gjorde när skärmen var trasig) eller kan man kontakta Samsung direkt? Eller finns det kanske några andra, billigare serviceställen man kan välja som kan fixa detta utan att bryta garantin?

fråga 2: Är det möjligt att byta högtalare själv utan att bryta garantin? Jag är väl hyffsat händig och har hittat utbytesdelar för en sådär 150kr~. Men vill som sagt inte bryta garantin då jag nyligen köpte telefonen.

Hälsningar,
    Simon

2. Arbu11

Arbu11 Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    335

MINA ENHETER

Tycker att det bör gå på Garantin, så lämna in den direkt! Skulle föreslå Mobilbyrån om du bor i Stockholm! ;) (Auktoriserad Samsung-verkstad)

3. dv09ssm

dv09ssm Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Min erfarenhet av NetOnNet, där jag köpte telefonen, är att de inte kan säga hur mycket det kan komma och kosta fören efter de har fått in telefonen. Det i sin tur betyder att jag kan behöva betala ett par hundralappar bara för att få tillbaka telefonen utan lagning om det visar sig att de vill ha alldeles för mycket för att endast byta högtalare. Jag har dock mailat dom och frågat, väntar på svar...

Men hur fungerar det egentligen med service av mobiltelefoner? Får jag lämna in på vilken auktoriserad samsung-verkstad som helst, även om den i mitt fall är köpt på NetOnNet? Om så vore fallet kunde man ju fråga runt på lite olika ställen vad just dom tar för att byta högtalare.

Det känns ju som sagt att det blir oerhört svårt för mig att bevisa att det inte är mitt fel att den har sprängts.

4. Arbu11

Arbu11 Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    335

MINA ENHETER

Yesbox. Sålänge du inte har någon tilläggsgaranti så är det enda NetOnNet gör att skicka vidare den till en Samsung-versktad och försöker få ut det på garantin. Dock går det snabbare och större chans att du kan "prata" dig till att det går på Garanti om du går direkt till verkstaden! Så mitt tips, om du bor i Stockholm, kila över till Mobilbyrån och be dem att ta det på garantin - alternativt ge dig prisuppgifter!

Kör du via NetOnNet så kan det ta 2-4 veckor, går du direkt dit så brukar det ej ta mer än en vecka!

5. rodak

rodak Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1 472
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro
    ROM:
    Stock
    Varför ska du behöva bevisa något? Samsung har tillverkat mobilen och det är meningen att du ska kunna dunka på musik/ringsignalen på högsta volymen som för övrigt samsung begränsat till en nivå som inte ska skada telefonen. Om sen högtalaren ändå går sönder under garantitiden så ska detta täckas av garantin. Inget snack som saken.

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk 2