[Tre (3)] Täckning Umeå med omnejd - personliga erfarenheter

Diskussion i 'Tre & Hallon' startad av batmac, 25 aug 2013.

  1. batmac

    batmac Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 maj 2011
    Inlägg:
    131
    Mottagna gillanden:
    56

    MINA ENHETER

    Hejsan!

    Om mindre än en vecka åker jag upp till Umeå för att studera. I dagsläget har jag ett abonnemang hos Tre som inte går ut förän om ca 8 månader. Funderingen jag har är hur bra det kommer fungera med täckning?

    Vad jag läst mig till så bör det fungera i "centrala" Umeå, men vissa som skrivit har sagt att det även är dåligt där.

    Täckningskartorna litar jag inte riktigt på utan skulle gärna ta emot personliga erfarenheter, allra helst från någon som bor där nu. Hur det ser ut på olika platser i Umeå, om man åker en bit utanför för att kanske fiska eller liknande, är det då kört?

    Enda egna erfarenheterna jag har är ifrån Örnsköldsvik där jag inne i stan hade OK täckning, men utanför var det stendött.

    Går och funderar på om jag ska vara så illa tvungen att ordna slutfaktura (vilket i sig är synd eftersom det deras kampanj för 349 de drog igång samtidigt som Tele2) och sedan byta till Telia/Hapebop.
     
  2. lassekongo

    lassekongo Android Apprentice Hedersmedlem

    Blev medlem:
    6 aug 2011
    Inlägg:
    3 609
    Mottagna gillanden:
    1 122
    Telefon:
    OnePlus 6

    MINA ENHETER

    Telefon:
    OnePlus 6
    I själva stan funkar det säkert, men jag törs inte lova något. Jag vet att åtminstone två som pluggar i min klass har Tre och ett flertal Tele2. Utanför stan, om du ska åka och fiska, är det nog tyvärr kört om du inte har Telia/Halebop, i alla fall enligt vad jag har hört. Jag har i och för sig Telia, men det är sällan jag har 3G om jag ska ut och fiska eller liknande. Tele2 har jag hört funkar (men knappt) även på mindre orter, men inte mellan dem.

    Då jag har Telia och alltid har haft det eller Halebop har jag inte erfarenheter från några andra operatörer, men Telia/Halebop funkar bra här. Nästan alltid 3G/H i Umeå och nästan alltid någon typ av täckning om jag är ute i skogen.

    Men du kan ju prova med Tre och se hur det funkar?
     
  3. Kate

    Kate Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 okt 2011
    Inlägg:
    3 191
    Mottagna gillanden:
    1 041

    MINA ENHETER

    Jag har inga personliga erfarenheter, men jag tror att det funkar betydligt bättre än i Örnsköldsvik. Detta tack vare att tre byggt ut 900-bandet längs med E12 hela vägen mellan Umeå och Tärnaby. Om du håller dig längs eller inom ett par mil från den så bör du alltså ha täcking även i inlandet. Längs kusten bör det inte vara några problem alls.

    Jag tror att det kan funka alldeles utmärkt och skulle därför ha testat först innan jag slutfakturerade.

    Du kan ju också se saken från den ljusa sidan: Förmodligen har nästan ingen Tre däruppe. Du får alltså nästan eget nät!
     
  4. batmac

    batmac Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 maj 2011
    Inlägg:
    131
    Mottagna gillanden:
    56

    MINA ENHETER


    Tack för svaren!

    Jo, jag ska självfallet inte göra något förhastat innan jag ens har provat, kanske var lite dåligt formulerat. Men trots detta är det alltid trevligt att få en heads up :)
     
  5. darkshippo

    darkshippo Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 feb 2011
    Inlägg:
    2 165
    Mottagna gillanden:
    1 151
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    IPhone 14 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    IPhone 14 Pro Max
    Telefon 2:
    IPhone SE 2020
    Telefon 3:
    IPhone 7
    Platta:
    iPad 12,9 M1
    Jag har fått erfara under min norrlandsresa att Telia är det enda som funkar mellan städerna. Inne i stan så är det OK. Tre i Umeå är helt ok.

    Skickat från min Nexus 4 via Tapatalk 2
     
  6. Moby

    Moby Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 maj 2010
    Inlägg:
    712
    Mottagna gillanden:
    402

    MINA ENHETER

    Jag var i Vännäs förra året på konferens och 3 fungerade utan problem att ringa med men surfen gick lite långsamt men kan ju bero på att nätet inte är dimensionerat för massa sörlänningar med 3 på en sån liten ort. Jag pratade i telefon på tåget hela vägen från Vännäs till Umeå utan problem och i centrala Umeå på bussen ut till flygplatsen och på flygplatsen funkade surfen utmärkt då det blev svtplay där i den långa väntan på flyget. Så längs med stora vägar, järnvägar och i bebyggelse tror jag inte det är problem. Snarare verkar Telia ha problem i Norrland med datatrafiken då alla tror att det bara är Telia som funkar så blir deras nät överbelastat och surf funkar skit. Så jag skulle nog tro du klarar dig alldeles utmärkt om du inte tänkte börja med björnjakt.
     
  7. Kate

    Kate Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 okt 2011
    Inlägg:
    3 191
    Mottagna gillanden:
    1 041

    MINA ENHETER

    En sak kan jag nästan garantera i varje fall. TS kommer inte att finna mer 3G-täckning hos någon annan operatör i Umeåtrakten.Idag är surf minst lika väsentligt som att kunna ringa.