Tre är lagom dumma i huvudet nu igen.

Diskussion i 'Tre & Hallon' startad av AlgoJerViA, 27 feb 2013.

1. AlgoJerViA

AlgoJerViA Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Jag har haft ett bundet abonnemang oss tre med en värdeminskningsförsäkring de senaste två åren. Bindningstiden på det gamla abonnemanget gick ut den sista januari och jag fick den nya mobilen efter det. Det första problemet jag stöter på är att de stryper datatrafiken efter två dar och knappt någon gigabyte nerladdat trots att försäljaren mycket tydligt förklarade för mig att det nya abonnemanget har en surfgräns på 5gb, försäljaren lurades också och sa att när man nått taket skulle hastigheten gå från 4g till 3g sort of... 0.004Mb är inte riktigt 3g hastighet va? Hur som visade det sig att tre räknar surftaket per dag så supporten menade att jag fick glatt vänta till nästa månad eller köpa mer datatrafik. När jag ringde var det mindre än en vecka kvar till nya månaden men det gick absolut inte att lösa trots att jag rakt upp och ner sa att jag kände mig rätt jävla lurad av dem. Tack för det tre.

Hur som helst så slutar det ju inte där förstås, de små fega kackerlackorna har gått och operatörslåst den nya mobilen, observera nu att när de sålde den första mobilen så gjorde de en grej av att den inte var låst trots bindningstid osv och nu när jag ska få en likvärdig telefon och inte ens har ett bundet abonnemang över huvud behöver de inte ens säga till innan de prackar på en en låst mobil. När jag pratar med supporten första gången så håller den personen med om att det verkar orimligt och att de borde låsa upp den gratis men nästa dag är det tvärstopp, jag ska fan betala 350kr precis som alla andra de lurar. Till saken hör dessutom att jag inte hade en tanke på att byta abonnemang innan jag hörde av mig till dem, jag vill i huvudsak ha koderna för att försöka få Sony att låsa upp bootloadern vilket de i varje fall internationellt har gått med på att göra i sådana här fall. Telefonens bootloader är låst p.g.a. Tre operatörslåst den. Jag kan ju såklart tillägga att försöka förklara det här sista biten för Tres kunniga personal är ungefär som att förklara kvantfysik för Newton, det saknas några steg på vägen liksom.

Hur som börjar det ju bli hög tid att byta operatör känner jag, finns det någon operatör som tillåter Voip nu för tiden, antingen bara rakt upp och ner eller med nått tilläggspaket?

//AlgoJerViA
    PS. Skickar en kopia till Tre och ser om de har lust att kommentera över huvud taget.

2. evening.beam

evening.beam Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    61

MINA ENHETER

Det är tråkigt att läsa din historia. Jag är dock inte förvånad. Jag har själv fått lära mig den hårda vägen att tre inte är ett seriöst företag, och det är många som vittnar om olika problem med dem här på forumet. Själv fick jag vända mig till deras VD för att få rätt och han i sin tur fick läxa upp sin egen personal tre (!) gånger innan det löste sig för mig. Jag är förvisso glad att jag i slutändan fick rätt, men det var inte värt allt jobb att vara kund hos dem, så själv kommer jag aldrig någonsin att återvända.

3. Cupcakes

Cupcakes Mobilberoende Moderator

Mottagna gillanden:
    8 325
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Jag förstod inte riktigt - men varför fick du en ny telefon? Förlängde du ditt abonnemang eller var det ett garanti/försäkringsärende som gjorde att du fick en ny telefon?

När bytte du abonnemang? Vilket abonnemang hade du innan och vilket abonnemang har du nu? Samt vilken telefon har du nu?

Sent from my iPhone using Tapatalk 2

4. dweebling

dweebling Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    204
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Samsung S 20

MINA ENHETER

Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Samsung S 20
    Platta:
    Samsung Tab S 10.5
    Om de stryper surfen efter ett par dagar så är det väl antaligen så att du tex tecknade dig den 24/2 och har du 5gb så får du alltså (5gb/28dagar*4dagar (24-28/2).
    Du betalar väl inte heller för hela månaden antar jag?? Du betalar ju för 4 dagars abonnemang om du nu tecknade dig den 24/2. (vet ju inte vilken dag du tecknade dig)
    I fortsättningen kommer du ju ha 5gb/månad och kan bränna 4gb ena dagen och 1mb andra dagen. För mig är det inga problem att tok-tanka ena dagen och inte surfa alls för att sen tok-tanka igen.

Ang låsningen så står det ju både i villkor, hemsida och på deras skyltar i butiken att telefonen är låst. Där har vi kunder fritt val och möjlighet att välja annan operatör eller köpa via phone house.

5. Rospigg

Rospigg Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    2 162
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Pixel 8

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Pixel 8
    Telefon 2:
    Samsung A52s Enterprise Edition
    Jag råkade ut för precis samma sak som du, surfen ströps. Då jag tyckte det var konstigt så gjorde jag som du, ringde kundtjänst, då förklarade de hur det låg till, precis som de gjorde för dig. Ok tänkte jag, då¨vill jag köpa 1gb data!
    Problem löst!
    En annan gång försvann mitt surfabonnemang när jag böt abonnemang. Räkningen för surfen tickade iväg ordentligt upptäckte jag efter en vecka ungefär. Ringer då upp och undrar vad som är fel.
    Ok sa Tre vi förstår problemet, vi lägger in ett abonnemang från förra veckan och stryker din surfkostnad du fått under den gångna tiden.

Sambon skaffade ny telefon genom förlängning, hon fick av någon konstig anledning betala en startavgift på 250 kr hos The Phone House, skumt tyckte jag!
    Jag ringer upp Tre och de tycker också att det är konstigt att hon fått betala detta, efter några samtal och meck med nya abonnemang så får sambon de 250 kr krediterade plus 3 månaders fria abonnemangsavgifter.

Tres kundtjänst är mycket bra och löser de problem som dyker upp gällande deras produkter mycket bra.

Vill du höra fler bra historier om Tre? Jag är en mycket nöjd och långvarig kund hos dem. Och nej jag jobbar inte där.

Tröttsamt med folk som bara gnäller utan att ta något ansvar för sin situation själva.
    Det är du som godkänt avtalen på något sätt. Om du inte orkar läsa på om vad som gäller innan du ingår avtal så kom inte och gnäll efteråt!

Att du också förväntar dig att personer som jobbar med att sälja/supporta på abonnemang ska ha full kunskap om bootloaders och liknande så är ju det tråkigt för dig.

6. dweebling

dweebling Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    204
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Samsung S 20

MINA ENHETER

Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Samsung S 20
    Platta:
    Samsung Tab S 10.5
    Måste bara tillägga.. Måste man kalla personer för dumma i huvudet och kackerlackor?!!
    Är man aldrig själv ansvarig för att se till att det man köper passar det man sökte.

Såg att Tre varit väldigt snälla och låser upp din telefon gratis. Trots att du skriver så otrevliga inlägg. Varför inte bemöta andra så som man själv vill bli bemött?

Jan-Bertil gillar detta.
  7. AlgoJerViA

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Det var ett försäkringsärende och den nya telefonen vara aldrig bunden till något abonnemang alls.

När tre kommer och säger till mig att de tycker att jag borde byta abonnemang för att det ska va så mycket bättre för mig förväntar jag mig givetvis att jag ska kunna använda telefonen som vanligt utan att behöva betala extra för det. Det är ganska grundläggande, typ nått man borde säga till om i såna fall.
    Och angående låsningen så står det...
    Jag vill poängtera att telefonen alltså ALDRIG vart bunden till något abonnemang. Mene du menar alltså seriöst att när jag kliver in i en trebutik ska jag betrakta det som jag invaderar fiendeland där jag hela tiden måste vara på min vakt så jag inte blir lurad och bedragen, helst kanske budgetera en advokat inför köpet också och varför inte någon tekniskt expert eller så.

Nu känns det ju lite som du tappade greppet om tråden helt. Jag var bevisligen tvungen till det JA. De två gånger jag pratade med tre och försökte lösa problemet så att jag skulle va en nöjd kund pissade de mig rakt i ansiktet.

Nä det är inte särskilt snällt eller civiliserad på nått sätt att skita i svaga som inte hörs och ge efter för en bufflig jävel som svär åt dem offentligt. Det visar exakt vad de har för attityd till sina kunder.

Och för övrigt vart det nu än sas, jag förväntar mig inte att kunna ringa till supporten och börjar jiddra om bootloaders till höger och vänster men jag förväntar mig faktiskt att de ska kunna koppla mig till någon som åtminstone har en generell uppfattning om vad ordet betyder.

Sen kan du ju ta alla de där positiva historierna du har och posta på Facebook så att det väger upp alla negativa som konstant strömmar in. Kan också tillägga att det tycks ta bort mindre kreativa inlägg i still med "Tre suger" men ska inte svära på det. Men alltså seriöst, skulle Facebooksidan för företaget jag jobbar för haft så många negativa inlägg hade det lett till en totalreform av arbetsmetoderna typ i förgår.

Vill också tillägga att företag är inte människor och gyllene regeln gäller inte på dem, bara iden är bland det mer absurda jag hört sista tiden.

//AlgoJerViA

8. Cupcakes

Mottagna gillanden:
    8 325
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Att vara otrevlig mot folk på kundtjänst leder aldrig någon stans. F.ö hjälper det nästan aldrig att vara otrevlig.

Men för att vara saklig, vilken telefon fick du ut på försäkringen och vilken telefon var det du "blev av med"? Den nya telefonen är "bunden" till det abonnemang du tecknat när du fick den ursprungliga telefonen.

Bytte du enbart abonnemang eller förlängde du ett abonnemang?

Ingen av operatörerna har särskilt positiva inlägg på sina facebooksidor, eftersom man inte berömmer lika ofta, så där är 3 inte unika på något sätt alls. 3 tar endast bort inlägg med rasism, personliga påhopp, könsord och svordomar - självklart beror det på hur de används. Men jag tycker faktiskt att man ska kunna vara trevlig, men bestämd, även om man är missnöjd med servicen. Det leder ingen vart att man blir barnslig och börjar med påhopp och liknande, det gäller oavsett vilket företag man är missnöjd med.

Last edited: 1 mar 2013
    Desert Rat, Jan-Bertil och Lintberg gillar detta.
  9. evening.beam

Mottagna gillanden:
    61

MINA ENHETER

Jag håller i princip med dig, att vara otrevlig tillför inget vettigt till vårt samhälle. Däremot har jag full förståelse för människor som tappar tålamodet med företag i telekombranschen som aldrig tar ansvar, aldrig gör fel och ständigt försöker lura sina kunder. Detta är i särklass den värsta branschen i Sverige idag med oräkneligt många klagomål i alla möjliga sammanhang: på insändarsidor i tidningar, i olika debattforum, hos allmänna reklamationsnämnden, i allmänna domstolar, etc. Denna branschen gräver sin egen grav. Så ja, du har rätt, att svära och bete sig är inget trevligt och inte rätt, men jag blir som sagt inte förvånad av denna motreaktion mot dessa företags attityder.

Detta är ju förvisso säkert så att det är någorlunda lika illa bland dessa företag på facebook, men är det något att luta sig emot? Om en missköter sig så ska alla göra det?

Jag minns en hantverkare som sa att det var extremt lätt att få nöjda kunder, det handlade bara om att komma den tid och dag man bokat med kunden för att så många andra skiter i sina kunder och detta var alltså en uppsida för detta företag.

Jag tycker alltså inte att man kan luta sig mot att eftersom andra missköter sig så kan jag också göra det. Det är en helt galen mentalitet som infekterat denna branschen. Och ännu mer galet är att det har blivit så naturligt och förväntat att när någon lyfter fram problem så blir det debatt kring huruvida det var problem eller inte.

Vi lever i en kass tid, där allt mer teknik blir alltmer inkompatibel och ostandardiserad, med allt mer inlåsningar och med allt mindre fokus på den riktiga kunden. Det läggs mer krut på att hitta på saker som kan stänga ute fuskare, än att faktiskt gynna sina kunder och på så sätt locka dem att stanna kvar. Det läggs allt mer krut på krångliga lösningar som innebär att man är inlåst på tid och evighet och sitter fast trots att man inte får något som är i närheten av det man förväntat sig och man betalar för. Det blir allt mindre fokus på kundnytta.

Ja, jag är bitter...:teeth:

10. Cupcakes

Mottagna gillanden:
    8 325
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Om man söker en lösning och är trevlig kommer det ganska säkert att gå mycket snabbare att hitta en bra gemensam lösning än vad det gör om man är otrevlig. Sen förstår jag också att man kan bli frustrerad över att man inte får den service man kan räkna med - men det gäller att kunna uppföra sig moget och behärskat, inte börja med påhopp och vara otrevlig.

Bara för att andra är otrevliga på Facebook betyder det inte att man själv ska vara det. Det är ju ändå personer som sitter på andra sidan, likaså när man ringer till ett företag så är det en människa som sitter på andra sidan.

Är man inte nöjd med bemötandet och lösningen, då finns det en kundombudsman, chefer och andra man kan kontakta på företaget. Får man fortfarande inte den hjälp man känner att man ska få, då finns det konsumentombud i kommunerna, Telekområdgivarna och ARN som kan göra en bedömning i ärendet.

Men ja, telekombrachen är inte den bästa på att ge service åt kunder - de är mycket bättre på att sälja saker.

11. AlgoJerViA

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Jag lämnade in en HTC Desire HD och tog ut en Sony Xperia V efter att bindningstiden gått ut. Alltså ja, Xperia V tog över det gamla abonnemanget men bindningstiden hade redan gått ut. I samband med att jag hämtade den nya telefonen ändrade jag också abonnemang till ett nytt obundet. Alltså, när jag hämtade telefonen och för övrigt redan när försäkringsärendet var avklarat hade bindningstiden på abonnemanget redan gått ut. Det nya abonnemanget är alltså helt obundet både i tid och till telefon.

Jag har också lärt mig och vuxit upp med denna låt oss säga pacifistiska filosofi, jag är också stark förespråkare av den, det är inte det. Men jag tycker att du verkar lite väl naiv ärligt talat eftersom jag mycket tydligt har bevisat att vara otrevlig är ett mycket effektiv tillvägagångssätt när man ska hantera företag som Tre. Jag vill poängtera att jag redan vart i kontakt med tre två gånger i detta ärende och var trott eller ej högst trevlig och civil mot dem och först när inte det hjälpe valde jag att spy gala över dem. Du kan ju inte inbilla dig att de vägar du nämner skulle ha vart bättre, Tre la sig platt inom en timme från att jag postat mitt kundnummer, det finns inte en chans att jag hade kunnat uppnå det på något annat sätt. Och det är precis där kärnan är, det är därför jag är så förbannat på dem för att de tvingar mig att bete mig såhär. Det är löjligt helt enkelt och rent ut sagt förnedrande att det ska behöva vara så.

Hur som, som du nämner är situationen på Facebook ungefär den samma oss de andra operatörerna men det är inte så oss de flesta företag som folk har att göra med. För nästan alla andra företag är den centrala filosofin att kunden ska vara nöjd, därför att det är det överlägset bästa sättet att tjäna pengar på. Men efter som det råder oligopol, och det skulle väl knappast förvåna någon om det faktiskt rör sig om en ren kartell i telekombranschen. Samt att de säljer en produkt och tjänst som vi i praktiken inte kan välja bort behöver de helt enkelt inte bry som om vad kunderna tycker eftersom vi ändå väljer mellan pest eller kollera.

Men som du kommer in på utgörs superindividen Tre av helt vanliga normala personer som säkert kan ta en del personligt vilket är högst olyckligt. Om du lusläser mitt första inlägg så kan du se att jag faktiskt aktar mig för att lägga det på ett personligt plan och anklaga någon individ för att ha gjort fel utan jag är besviken på Tre som företag. Och företag är inte individer och det är inte meningen att man ska behandla dem så heller. Ett rent konkret exempel, jag ska inte behöva överväga Tres känslor om jag av en eller annan anledning väljer att byt till en annan operatör, det är helt absolut självklart därför att Tre inte har känslor, det är ingen person som kan ta skada av att jag kallar dem ditt eller datt.

Jag vill också påpeka att jag vid det här laget redan helt hade gett upp, Tre hade redan tydligt förklarat för mig att de inte tänkte gå mig tillmötes över huvud, då när vi var trevliga mot varandra. Meddelandet vänder sig inte ens till Tre och på Facebook skriver jag helt enkelt att det är så här det låter nu och undrar om de har någon kommentar och ger dem en chans att offentligt försvara sig.

//AlgoJerViA

12. Cupcakes

Mottagna gillanden:
    8 325
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Ja, då är det tyvärr så att du har valt en telefon som är operatörslåst och inte olåst. Så 3 har nog tyvärr rätten på sin sida för att inte behöva låsa upp den. Sen kan jag tycka att de borde göra det eller borde ha informerat tydligare om att den nya telefonen var olåst medans din gamla inte var det.

Oavsett hur många gånger man varit i kontakt med ett företag, så hjälper det inte att bli otrevlig. Visst förstår jag att du blir trött och irriterad - men det hjälper inte att spy galla över dem när man pratar med kundtjänsten eller står i en butik. De följer enbart vad deras chefer och tillvägagångssätt säger. Om man vill vara otrevlig och omogen får man nog ta det med VDn på företaget i fråga.

Om du är missnöjd med hur 3 har betett sig och du vill ha en olåst telefon är det bra att ha en oberoende part som kan göra en bedömning. Om ARN kommer med en rekommendation som säger att 3 borde låsa upp telefonen åt dig - så kommer 3 att följa den. Så jo, de vägar jag nämnde kommer att utvärdera ditt ärende åter igen och ett nytt beslut kommer att tas. Ingen tvingar dig att vara otrevlig, det är du själv som väljer att vara det - uppenbarligen har det inte hjälpt.

För ungefär ett år sedan var jag väldigt missnöjd med Tele2, där det tog ett bra tag att få en lösning på problemet - men det löste sig till slut. Hade jag varit otrevlig hade det med största sannolikhet tagit längre tid.

Nej självklart ska du inte behöva överväga en operatörs känslor om du väljer att byta till en annan operatör - men tänk på de personer som får sitta och ta emot det du säger. Efter att ha suttit som telefonförsäljare åt flera företag så vet jag att det inte är kul - de som sitter där och tar emot samtalen har inte så mycket makt alls, de följer som sagt endast vad cheferna och deras rutiner säger. De som ringer som telefonförsäljare tycker inte heller att det är kul - men det är deras jobb och det är inte man själv som bestämmer var man ska ringa eller vad man ska ringa om.

13. AlgoJerViA

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Så är det.

Jag förstår dig inte riktigt här, det hjälpte visst, det är ju det som är poängen. Det gick sjukt fort också för att vara exakt 53 minuter innan de meddelande att de ska låsa upp telefonen gratis åt mig. Om jag t.ex. hade gått till ARN hade man antagligen mycket riktigt bara konstaterat att Tre har rätten på sin sida och det hade antagligen tagit flera månader att reda ut.

Eller ca 53 minuter sisådär. Alltså vad jag menar är att oavsett om mitt handlande var moraliskt förkastligt (vilket jag personligen inte håller med om) så var det bevisligen ett mycket effektiv tillvägagångssätt som fungerade mycket väl. Jag hävdar bestämt att vi, de små och svaga jämfört med företagen är helt och hållet utlämnade åt företagens nycker. Jag har aldrig hävdat att Tre brutit mot några regler eller lagar som jag hade kunnat hävda mig emot dem. Vad jag sagt är att jag känner mig lurad och dåligt behandlad och att jag är way of från att vara en nöjd kund. Hade jag haft konkreta bevis för några oegentligheter och lyckats värva en tredje part som kunde matcha Tre så hade jag gjort det men det är inte det det handlar om. Jag ber helt enkelt Tre dra åt helvete därför att jag inte var nöjd med köpet jag gjort, oavsett om det var upp till mig att studera avtal eller inte. Det ska inte vara nödvändigt att försäkra sig om att inga konstigheter är i görningen innan man handlar något, det är en mycket dålig affärsrelation helt enkelt. Som jag skrev tidigare, jag hade redan fått ett glasklart svar från Tre, jag försökte inte driva nått ärende emot dem över huvud taget. Jag ville framförallt förmedla att jag tröttnat på dem och gett upp, oavsett vems fel det var. Kort sagt, eftersom jag, som är tekniskt kunnig som förstår de här grejerna fortfarande inte lyckades genomföra ett köp där jag blev nöjd oss Tre var det dags att försöka någon annanstans.

Ehm... nja, alltså jag kan nog hålla med dig om att det är inte ok och ringa kundtjänst och säga till personen att du är dum i huvudet men jag tycker det är helt ok att ringa dem och säga att jag tycker företaget är dumma i huvudet eller för all del, beter sig som en kackerlacka vad nu det ska betyda. Klarar inte de av att hantera det har de helt enkelt fel jobb, när jag t.ex. jobbade för McDonalds och folk kommenterade över hur dåligt saker var hit och dit så tog jag givetvis inte på mig det personligen och är man en sån person som inte kan hantera det så är det som sagt fel man på fel plats. Personerna jobbar med att ta emot det jag säger till företaget, att företaget ska få använda anställda som mänskliga sköldar tänker jag helt enkelt inte ställa upp på men jag förstår att man kan ha motsatt åsikt här.

Men jag tror nog vi är relativt överens om hur man ska bete sig mot dessa människor, det känns som om du fått för dig att jag ringt Tre och svurit och gormat om vart annat vilket inte är det minsta sant. Den enda gången jag använt krafttryck mot Tre är i det här aktuella inlägget i början av tråden, du får gärna peka ut vart du tycker att jag går över gränsen och beter mig på ett sätt som personligen skulle såra Nina som tycks vara den som sköter om Facebooksidan, vill också poängtera igen att det inte är ett meddelande riktat mot Tre utan ett meddelande där jag luftar mina åsikter om Tre på ett webbforum och låter Tre få reda på vad jag skriver direkt istället för att de ska snubbla på det senare eftersom jag förställer mig att de har något slags intresse av att veta vad folk skriver om dem.

//AlgoJerViA

14. Cupcakes

Mottagna gillanden:
    8 325
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Om ditt agerande hjälpte dig att få problemet löst snabbare, så är det ju självklart bra för dig. Jag har ingen aning om hur du uttryckte dig i telefon eller på 3s facebook-sida. Jag har väl egentligen inte kommenterat just dig, men generellt så hjälper det inte att vara otrevlig - men det självklart finns det ju en viss gräns man kan gå upp till.

Eftersom jag inte vet hur du har uppfört dig mot deras kundtjänst så kan jag inte se en riktigt rättvis bild. Du vet säkert lika väl som mig att vissa underdriver sina historier om hur de betett sig - för att de ska få mer sympati när de berättar om den. Men har du inte gjort det, så är det ju toppen. Det är väl här jag antog att du kanske varit arg direkt när du ringde in.

Problemet är att många uttrycker sina känslor mot den personen som representerar företaget, vilket gör att det lätt kan bli missuppfattat av den som, exempelvis, sitter på kundtjänsten. Att berätta vad man känner om företaget, skadar ju inte personen som får höra det. Sen handlar det nog också mycket om att många tar illa upp av beteendet eftersom det kan bli ganska mycket av det, hur ofta ringer kunder in och berättar hur nöjda de är? Inte alls lika ofta som när man är missnöjd med något.

Jag ser flera saker där du går över gränser och skriver saker som inte stämmer, för att det verkar som att du inte tagit reda på all information om den nya produkten. Men visst - här kan man säkert tycka olika. Jag kommer inte gå in på vilka saker, för det orkar jag inte just nu - men du kan säkert lista ut vad det är jag syftar på.

Jan-Bertil och Sleepwalk gillar detta.
  15. evening.beam

Mottagna gillanden:
    61

MINA ENHETER

Normalt sett håller jag med dig. Men du är mer än lovligt naiv nu. Det du beskriver är så det borde fungera. Men telekombranschen fungerar inte så och det som är värst är att de är de själva som förstört den. Tyvärr måste man allt som oftast ta fram tunga artilleriet för att man ska kunna bli minsta vettigt bemött.

Jag tror att du egentligen vet detta, men gillar att skapa diskussion.

Jag börjar alltid trevligt och sansat, dels för att det är mot min natur att gorma och skrika, men också för att jag vill tro. Tro på en bättre framtid. Tyvärr blir jag lika besviken varje gång. Det är först när man gått ganska långt och är på väg till domstol med olika ärenden som saker löser sig.

Jag önskar att jag hade samma framtidstro som du, att jag vore lika naiv. Tyvärr är jag inte det, numera är jag mest uppgiven på denna bransch.

Men det var ju inte de som jag sa alls. Vad jag sa var att alla företag får mängder med klagomål, och det borde vara en väckarklocka för branschen, men istället så är man nöjd så länge man inte är värst.

Jo visst finns det, men detta ska vara en nödutgång, men som i regel är ett standardförfarande. Är det verkligen vettigt om stora mängder ärenden måste eskaleras? Då är det ju rejält fel och borde gå direkt dit och så kunde man skippa första ledet som ändå inte tillför något mer än att skapa irritation.

Dessutom, jag tycker inte det är rimligt att när jag köper en telefon ska räkna med att lägga ner hundratals timmar på att få rätt. Att behöver ligga ute med en massa pengar under långa perioder, innan ett ärende egentligen är klart. Jag förväntar mig att en affärsuppgörelse är klar vid handskaning och underskrift, inte flera månader efter med överklaganden. Jag har varken tid eller lust till detta.

Okej, antingen har vi helt olika syn på vad försäljning är eller så har du ingen koll alls. Jag håller inte alls med om att branschen är bra på försäljning.

Min definition på bra försäljning innefattar att ge kunden vad denne vill ha (varken mer eller mindre) och på ett sätt som är tydligt vad det innebär och där kunden känner sig nöjd vid såväl affär som under hela tiden man är kund. Denna branschen missar alla dessa punkter genom att konstant försöka översälja dyrare saker och är fullständigt intresserade vad kunden vill ha. Man mörkar oftast olika saker och låtsas man är tydlig, men har så många olika fallgropar att det är helt absurt. Till råga på allt så är det ofta en massa onödiga och hemliga inlåsningar, så utöver att man kan vara bunden till ett abonnemang, så krävs det avgifter i massor för att sluta bli kund och faktiskt få de saker som man betalat för. Saker som dessutom oftast är sålda till överpris!

Nej, branschen är inte bra på försäljning. Den är bra på att få signaturer på fruktansvärt snedvridna avtal som en stor majoritet med kunder är missnöjd med.

16. Cupcakes

Mottagna gillanden:
    8 325
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Jag vet inte hur mycket telekombrachen krånglar för dig - men av vad jag förstå så verkar du ha haft stora problem.

Jag skriver vad jag tycker och tänker, om du vill se det som att jag gillar att skapa diskussion så är det ditt val.

Återigen; du verkar ha haft stora problem med en eller flera leverantörer inom telekombranchen. Jag har aldrig behövt tänka på att gå till domstol, jag känner ej heller någon som ens varit i närheten av det.

Har du fler än 1,5 miljoner kunder och får, låt säga, 500 klagomål på en dag - så är det inte en stor del av kunderna som klagar. En stor del av alla dessa klagomål grundar sig nog också en hel del på kunder som inte läst avtal när de beställt något - likaså är nog en stor del av klagomålen sådana som går att lösa direkt.

Tar du en ännu större operatör med fler än två miljoner kunder, då är det fortfarande inte en stor del av kunderna som klagar.

Jag tror att du nog är en av det väldigt lilla antalet kunder med så mycket krångel som jag tolkar det som att du haft.

Självklart är det inte bra att det verkat krångla så mycket för dig - men utan att ha vetat vad som hänt kan jag inte bilda mig någon uppfattning.

I grunden är vi nog båda överens om vad försäljning är - det är att man som säljare säljer en produkt.

Visst är vissa saker inte så tydliga som de kanske borde vara - men det finns i avtalet. De allra flesta läser nog inte ens avtalet de skriver under, vilket man borde göra.

Vart har du informationen om att en majoritet av kunderna hos operatörerna är missnöjda? Majoriteten får nog vad de betalar för, annars skulle denna diskussion vara betydligt mycket större än vad den är idag.

Last edited: 5 mar 2013
  17. evening.beam

Mottagna gillanden:
    61

MINA ENHETER

Till att börja med så kan du läsa på hos ARN vilken bransch som ligger i topp på klagomål:
    http://www.arn.se/Press/Fragor-och-svar/#

Till detta så kommer det stora mörkertalet. Många vet inte hur de ska utnyttja sin rätt. Andra orkar inte lägga massor med tid, vilket bolagen utnyttjar.

Du skriver att man ska läsa avtalen. Jag gör det. Väldigt noga. Det hindrar inte företagen att försöka dra sina rövare. Jag är en av de som orkar protestera och stå upp. Det låter lite på dig att du tar vilken skit som helst, men inte ens verkar medveten om det. Det är väl bra för dig, då det gör dig nöjd. Dessvärre bidrar detta till att branschen kör på som tidigare.

För övrigt så handlar det inte bara om att läsa avtalen. Även om ARN och andra gör sitt bästa för att rensa bort oskäliga avtal så förekommer det ibland ändå. Och tyvärr så råder det oligopol vilket gör att även om något inte är oskäligt så har det fula undertoner. Nej branschen vill verkligen inte sina kunders väl, det tänker alltför kortsiktigt för det.

Jag gratulerar dig till de fina affärer du gjort och din nöjdhet. Utan att vara varken ironisk eller bitter på något sätt så önskar jag från mitt hjärta att du får behålla denna tro på din omvärld.

18. Cupcakes

Mottagna gillanden:
    8 325
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Om majoriteten av en teleoperatörs kunder skulle vara missnöjda, då skulle det garanterat ha skrivits mer om det än vad det faktiskt har gjorts. Jag är mycket väl medveten om att telekombranchen inte har ett gott rykte och det går säkerligen att jobba på det.

Visst finns det ett stort antal missnöjda kunder, något som behöver åtgärdas - men samtidigt är mobiloperatörerna sådana företag med många många kunder och det är inte lätt att göra alla nöjda - men visst, det är en alldeles för stor del kunder som är missnöjda med sin operatör och hela branschen behöver göra något åt det för att få mindre missnöjda kunder.

För ett år sedan hade jag stora problem med Tele2 som de vägrade erkänna, jag fick verkligen inte vad jag betalade för där och kundtjänsten var inte alls hjälpsam, till slut tog jag kontakt med en av deras högre uppsatta (har för mig att hon var chef för kundtjänsten) som hjälpte mig att lösa ärendet. Så jag vet hur krångligt det kan vara, jag tar inte emot vad som helst och jag tror inte heller det bästa om min omvärld.

Som det är idag så är jag nöjd med 3 som operatör för mobilen samt mobilt bredband, likaså är jag nöjd med Bredbandsbolaget som leverantör av fast bredband till mitt hem. Med Tele2 var jag verkligen inte alls nöjd - så jag gör inte alls alltid "fina affärer".

Last edited: 5 mar 2013
  19. Sweden2

Sweden2 Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    560
    Operatör:
    Hallon
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

MINA ENHETER

Operatör:
    Hallon
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Telefon 2:
    iPhone 15
    +1 Oxå nöjd med 3 <3

20. Moby

Moby Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    402

MINA ENHETER

Det här låter lite konspiratoriskt. Vad är det för rövare du menar? Jag har aldrig stött på en teleoperatör som inte har löst problem för min del när företaget gjort fel. För självklart görs det fel ibland. Det är ju människor och inte robotar som jobbar. Ibland glömmer någon ta bort en tjänst. Ibland säger någon fel pris (du vet om att det är ungdomar som jobbar på kundtjänst va då ingen vill ha ett sånt jobb eftersom folk i allmänhet inte kan läsa avtal och majoriteten ringer o ställer onödiga o dumma frågor) Ibland får man inte det man beställde men då ringer man igen o nästa person gör om och gör rätt och man får en liten kompensation om det är värt det. Kollar man hemsidan och avtalet så vet man ju vad som gäller med sitt abonnemang. Det står ju faktiskt inte fel där. De svåraste var Tele2 när en säljare ringde och tecknade avtal vi inte ville ha med en som inte var firmatecknare. Men efter några samtal så kom vi till en person som förstod att man inte kan göra så och problemet löstes. Teleoperatörerna följer ju alltid lagar och avtalen. De har ju inget annat val för annars kan man ju stämma dem inför domstol! Nu har jag haft Tre i 9 år och de små problem som uppstått har alltid ordnats och har jag velat ha kompensation har jag fått det när jag kunnat visa att en 3medarbetare gjort ett misstag. Men inte är det vanligt!