[Tre] Mobilsurf Max halverat till 5 GB/månad

Diskussion i 'Tre & Hallon' startad av Siken, 20 jul 2012.

1. Siken

Siken Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Jag förlängde mitt abonnemang idag och personalen frågade då om jag ville ha kvar mitt Mobilsurf Max till abonnemanget. Det har under de två år jag haft tjänsten ingått 10 GB data, men han hävdade att det ingår 5 GB. Jag var helt säker på att det är 10 GB så jag trodde att han helt enkelt var felinformerad och tänkte inte mer på det. Nu när jag kollar på Tres hemsida så står det ju mycket riktigt att det ingår 5 GB. Det måste ändrats alldeles nyligen för på Katshing står det fortfarande 10 GB: http://www.katshing.se/tjanster/tre/3_mobilsurf_max-SP13586_SV4715

Får de verkligen göra såhär utan att ens informera kunderna? Priset är ju detsamma, 149 kr/månad medan mängden data har halverats.

2. Niklase

Niklase Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    14

MINA ENHETER

Ångerrätten då? Gäller den för sånt?

Annars kan det ju bli svårt eftersom han trots allt informerade dig om vilkoren innan du tecknade...

3. Cupcakes

Cupcakes Mobilberoende Moderator

Mottagna gillanden:
    8 376
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Denna ändring skedde för ett bra tag sedan i tillvalet 3Mobilsurf Max. Eftersom du blev informerad om detta innan köp förstår jag inte varför du undrar om de får göra detta utan att informera kunderna? Du blev ju informerad, right?

När ändringen genomfördes så påverkades inte kunder som redan hade tillvalet aktivt på sitt abonnemang. Om man däremot förlänger eller sa upp tjänsten/ändrade i tjänsten och sedan tecknade 3Mobilsurf Max igen så fick man 5GB. Därav vart du inte påverkad innan du förlängde abonnemanget.

Så;
    Du blev alltså informerad i 3Butiken, men du undrar alltså ändå om de får göra en sådan ändring i sina tillval - utan att informera kunderna? Hängde jag inte med - eller var det bara en konstig frågeställning av dig?

4. Siken

Siken Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Det är ingen dealbreaker, jag är nöjd med mitt abonnemang annars.

Du har helt rätt. Jag trodde att det skett alldeles nyligen, att det redan berörde mig och att jag inte skulle få höra om det om jag inte förlängt. Nu är det ju mycket riktigt som du säger att det ändrades och att jag informerades när jag förlängde abonnemanget.

Sen tycker jag att det är fräckt att det är samma pris för hälften av tjänsten, men det är väl deras rätt tyvärr.

5. Cupcakes

Mottagna gillanden:
    8 376
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Jag tror att det handlar mycket om att dom vill få fler att välja surfabonnemangen eller ett fastpris abonnemang.

Skickat med Tapatalk

6. jishi

jishi Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    51

MINA ENHETER

De har inte ändrat för befintliga kunder, jag har fortfarande kvar mina 10GB/mån. Jag ser dock på tilläggstjänster att jag kan välja mellan två olika Mobilsurf Max, en med 10GB och en med 5GB. Förmodligen kan man inte teckna den gamla tjänsten längre.

Dålig ändring, såvida de inte kan erbjuda samma datamängd i nåt annat abbonemang.

7. svenix

svenix Android Apprentice Medlem

Mottagna gillanden:
    7 991
    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T
    Det är väl så att alla operatörer har översålt sina mobila datanät. Och istället för att bygga ut kapaciteten efter behovet så väljer man att införa begränsningar för kunderna... :(

8. dweebling

dweebling Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    204
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Samsung S 20

MINA ENHETER

Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Samsung S 20
    Platta:
    Samsung Tab S 10.5
    Tre och de andra operatörerna ändrar ju prislistor och innehåll hela tiden. Det finns långa listor med priser på Tres hemsida.
    Men så länge man inte förlänger så behåller man sitt gamla avtal/prisbild.

Jag tror att operatörerna tycker det räcker med att de skriver ut aktuella priser och villkor på hemsidan och hänvisar till dessa i avtalen.

Eftersom alla numera kör Whatsapp eller liknande så måste väl operatörerna få in pengarna på något sätt. Sämre villkor/priser är väl resultatet av att färre smsar och ringer "på det vanliga sättet"

Anwest gillar detta.
  9. Anwest

Anwest Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    7

MINA ENHETER

Jag blev väldigt överaskad när 3-säljaren i butiken meddelade, i samband med att jag förlängde mitt abonnemang hos dem, att Surf Max halverats från 10 GB till 5 GB. Märklig utveckling, trodde snarare att de här två åren som gått borde ha utvecklats åt andra hållet - att man skulle få surfa mer.

Det är nog som dweebling skriver ovan, affärsmodellen ser annorlunda ut nu. Datatrafiken äter på andra intäkter och det måste de hämta hem i nya kostnader. Samtidigt sänkte 3 sin image hos mig, att de inte känns lika i framkant längre. De ger sken av att deras nät inte klarar av den nuvarande datatrafiken och "skrämmer" iväg användandet. Låg i snitt på 7-8 GB per månad men då använde jag den mobila datan till allt, nu slår jag på wifi så fort jag kommer hem.

10. Cupcakes

Mottagna gillanden:
    8 376
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Menar du i tillvalet eller abonnemanget? I 3Surf Max (abonnemanget) är det fortfarande 10GB som ingår. I tillvalet 3Mobilsurf Max är det dock sänkt. Gissar att du syftar på tillvalet?

Skickat med Tapatalk

11. Anwest

Anwest Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    7

MINA ENHETER

Det är tillvalet jag menar :)