Tre - ohederliga säljsamtal till existerande kunder...

Diskussion i 'Tre & Hallon' startad av Almdudler, 9 jan 2014.

1. Almdudler

Almdudler Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    3

MINA ENHETER

Hej, jag ville bara avreagera mig lite här också och höra om någon mer har haft samma upplevelse!?

Fick ett samtal för någon timma sedan från en säljare på tre som ville i klartext:
    Ge mig 20% i rabatt genom bindningstid på 12 månader.

Samtalet gick dock inte till att jag fick en fråga på ovanstående erbjudande, utan istället var det snack om att jag skulle få en rabatt och lova att vara kund i ett år framöver. Frågade 3 gånger rakt ut om han menade bindningstid på 12 månader eller om det bara var ett avsiktsförklaring han ville ha. Det vägrade han svara på.

Så från att ha varit nöjd tre kund i cirkus 3,5 år nu funderar jag på att byta operatör på grund av att deras säljare inte talar klarspråk. Överreaktion kanske vissa tycker men jag ogillar sådana metoder som kanske lurar de ouppmärksamma eller åldrande personer..
    Jag kommer även rekommendera företaget till att byta sin 10+ abonnemang vid nästa upphandling från Tre till något annat.

Så är det någon som vet vilka av de andra operatörerna som inte trakasserar sina kunder genom att inte tala ur skägget?? :mad:

Ps. Jag har även meddelat detta till Tre.

2. Cupcakes

Cupcakes Mobilberoende Moderator

Mottagna gillanden:
    8 349
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Företagen i sig gör ju inte så mot sina kunder utan det är enskilda personer. Alla operatörer har problem med säljare på detta sätt, så du kommer inte att slippa undan de om du inte väljer t.ex Comviq eller hallon.

Gällande erbjudandet så är det lite dubbelt, du kan inte säga upp abonnemanget på ett år - men om du vill så kan du bryta bindningstiden för att förlänga abonnemanget med ny hårdvara om du vill.

Sweden2 och Almdudler gillar detta.
  3. dweebling

dweebling Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    204
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Samsung S 20

MINA ENHETER

Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Samsung S 20
    Platta:
    Samsung Tab S 10.5
    Jag har fått samma erbjudande och de var tydliga med bindningstid det handlade om samt att den går att avbryta.

Tror det är omöjligt att operatörerna har 100% tydliga säljare.
    Har varit i kontakt med Tre säkert 30ggr och aldrig råkat ut för otrevliga eller ljugande säljare. Envisa men inte otrevliga

Almdudler gillar detta.
  4. Almdudler

Mottagna gillanden:
    3

MINA ENHETER

Precis som ni skriver så är det troligt en säljare som inte har uppfört sig korrekt.
    Har inte varit med om det tidigare från tre utan har haft en bra upplevelse av dem genom åren. Det var nog mer därför som jag reagerade så kraftigt..

Aja.. Verkar ju inte som det finns bättre erbjudanden hos andra operatörer så än så länge är jag kund..

5. Sweden2

Sweden2 Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    560
    Operatör:
    Hallon
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

MINA ENHETER

Operatör:
    Hallon
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Telefon 2:
    iPhone 15
    Fick samma erbjudande på ett av de andra abben och tog det, men då framgick det ju tydligt att det var 20% och bindningstid.

6. Moby

Moby Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    402

MINA ENHETER

Du kan också begära att få hem ett skriftligt avtal på det utlovade och där framgår det ju tydligt att det är bindningstid i 12 mån. Eftersom det är sålt per telefon har du då 14 dagars ångerrätt enligt distansköpslagen så det är ganska riskfritt med erbjudanden från kända operatörer. Men du kan som sagt bryta bindningstiden om du vill ha en ny mobil så det är ju lite "lösare" än vanlig bindningstid med telefon. Kanske det säljaren försökte få fram på något klumpigt sätt.

7. Almdudler

Mottagna gillanden:
    3

MINA ENHETER

Nu var det ju som så att jag inte godkände detta och är därför inte uppskriven på något avtal utan mer reagerade på hur de lade fram deras erbjudande som skulle kunna lura personer som inte är kritiska mot sådana här saker.
    Många gör råkar ofta gå på sådana här saker och sedan av lathet motsätter de sig inte det "felval" som gjorts och därav accepterar att betala tiden ut.. Försöker bara göra dem mer uppmärksamma på deras säljmetoder.

Hade han sagt rent ut:
    "Du får 20% rabatt om du binder dig i 12 månader till oss."
    Så hade jag nog gått med på det, och de hade haft en kund bunden i 12 månader till.
    Men eftersom det inte lades fram på ett bra sätt så blev jag förbannad istället då det verkade som han ville dölja fakta för mig...

8. dragontrumpetare

dragontrumpetare Android Apprentice Medlem

Mottagna gillanden:
    332
    Telefon:
    SONY Xperia 10

MINA ENHETER

Telefon:
    SONY Xperia 10
    ROM:
    Original Stock ROM
    Jag vet inte, men nog skulle jag uppfatta detta erbjudande som bindningstid i 12 månader. Du lovar att vara kund i ett år (vilket är 12 månader) och får rabatten. Kan faktiskt inte se vad problemet är? Menar du att ett år låter bättre än att säga dubbelsiffriga 12 månader? Eller saknar du ordet bindningstid?

Skickat från min LT25i via Tapatalk

9. Almdudler

Mottagna gillanden:
    3

MINA ENHETER

Det var just dessa två meningarna som du klippte bort som jag reagerade på:
    "Frågade 3 gånger rakt ut om han menade bindningstid på 12 månader eller om det bara var ett avsiktsförklaring han ville ha. Det vägrade han svara på."

/ Almdudler

10. dragontrumpetare

Mottagna gillanden:
    332
    Telefon:
    SONY Xperia 10

MINA ENHETER

Telefon:
    SONY Xperia 10
    ROM:
    Original Stock ROM
    Avsiktsförklaring? Förstår ordet i sig men inte i denna kontext? Kanske förstår dig bättre då. För vad jag fattar så är försäljarens avsikt att ge dig rabatt mot bindningstid. Men du verka reagera på att han inte kunde svara? Så problemet handlar mera om att du troligen talade med en säljare som inte riktigt förstod uttrycket heller. Personen går ju efter en säljmall där erbjudandet står förklarar och var inte beredd på den frågan. Skulle nog också bli förvånad om bindningstid kontra avsiktsförklaring. :-) och då undvika svara. Kanske skulle jag nog säga att jag inte hänger med så du fått förklara hur du menar.

Skickat från min LT25i via Tapatalk

11. Almdudler

Mottagna gillanden:
    3

MINA ENHETER

Avsiktsförklaring är ett avtal där du lovar en sak men det finns inga straff/repressalier om du skulle bryta mot det. Tex. ett företag som tecknar att de har för avsikt att köpa tre bilar genom en bilhandlare inom tre år för att få x % rabatt. (detta gjorde gjordes när min tjänstebil inhandlades.)

Men det är inte det jag invänder mig mot alls. Det var fortfarande på upprepade frågor som jag ställde vägrade han att neka eller säga att det rörde sig om bindningstid. Precis som det var han beordrad att aldrig yppa i telefon.

Min fråga var 3 ggr: "De 12 månader som jag skall "lova", är det bindningstid du pratar om då?"
    Det borde vara lätt att svara ja eller nej på det eller!?

12. dragontrumpetare

Mottagna gillanden:
    332
    Telefon:
    SONY Xperia 10

MINA ENHETER

Telefon:
    SONY Xperia 10
    ROM:
    Original Stock ROM
    Ok, då är jag mera med på det. Men har visserligen aldrig hört talas om att operatörer i sig kör med den varianten. Så ja, han borde kunnat säga ja, eller nej. Men jag tror ändå att killen/tjejen blev förvånad över din fråga. Jag har själv sålt mobilabonnemang tillsammans med mobiltelefoner, och har då aldrig fått lära mig om bindningstid och avsiktsförklaring. Så jag tror att uttrycket försvårade saken. Hade du bara frågat. Är det bindningstid du pratar om då, så hade det säkert blivit mindre problem. Du säger ju att du frågade försäljaren detta: "Frågade 3 gånger rakt ut om han menade bindningstid på 12 månader eller om det bara var ett avsiktsförklaring han ville ha. Det vägrade han svara på." Vilket t o m jag skulle bli ställd mot väggen. Vad menar han? hade jag nog tänkt. Men i svaret till mig (som jag svara på just nu) skriver du att du frågade detta: "De 12 månader som jag skall "lova", är det bindningstid du pratar om då?" så blir jag förvirrad. Enligt detta använde du ju inte ens avsiktsförklaring som uttryckt och försäljaren borde kunna svara. Så är lite förvirrad nu. Vilken fråga ställde du verkligen?

13. Almdudler

Mottagna gillanden:
    3

MINA ENHETER

Jag använde inte avsiktsförklaring i ord till försäljaren. Så den sista frågan var så jag uttryckte mig till försäljaren.

Aviktsförklaring ser jag mer som ordet "lova" vilket han uttryckte sig med. Dvs. Inget efterspel utan jag med mitt ord säger att jag inte skall byta abonnemang på 12 månader. Sen om jag gör det spelar ingen roll men vid den tidpunkten hade jag inte för avsikt att göra det!

14. dragontrumpetare

Mottagna gillanden:
    332
    Telefon:
    SONY Xperia 10

MINA ENHETER

Telefon:
    SONY Xperia 10
    ROM:
    Original Stock ROM
    Ok, nu är jag med helt och hållet. Ja, han skulle kunna svara på frågan. hehe. Så då förstår jag din irritation. Men försäljaren kan ha varit trött i huvudet också förstås och tappat fattningen.