Här är en snubbe som påstår sig jobbat för tre läs vad han skriver stämmer det är det chockande ..
Ja jag vet detta har inget med desire men vi har ju tagit upp sådant här innan så
https://www.flashback.org/t1289324
Ett utdrag vad som står på Flashback
Jobbat på mobiloperatören i över tre år och börjar reta ihjäl mig på det systematiska system som byggts upp.
Där kunder som vill teckna upp nya abonnemang bemöts på ett bättre sätt än de som är befintliga kunder.
Visste ni t.ex. att när iphone 4 släpptes, blev vi anställda informerade om att vi skulle be alla befintliga kunder boka på hemsidan, och alla kunder som sa att de skulle teckna upp nya abonnemang skulle få dem i butik. (Dvs, de som tecknade nya fick sin iphone 4-6 veckor tidigare)
Nu kanske ni undrar varför det är såhär? Ni kanske t.o.m har varit i en liknande situation?
Jo, de flesta inom 3s säljkår är timanställda. mest pga att man ska kunna sparka dem när man vill.
Men även för att hot blir väldigt effektiva- om man t.ex. inte säljer tillräckligt så vet man om att man får gå på dagen.
Tre's provisionssystem ser ut såhär för en timanställd:
abonnemang / provision
vänner = 60:-
99:- = 60:-
149:-= 70:-
199:-= 80:-
299:-= 90:-
399:-= 100:-
499:- 120:-
Fastpris:- = 120:-
Ni kanske undrar varför dem tjatar så mycket om mobilsurf ?
Om ni får med en mobilsurftjänst så får säljaren följande i provision.
bas surf = 80
plus surf= 100
max surf = 120
Enkel matematik, om en säljare får iväg ca 100 mobiltjänster, får han ca 10 000 extra i lön.
Men tro inte att gammelagda på 89 år kommer undan.
Låter som om lönen är bra på tre? njaa man har ca 75:- i timlön. och butikscheferna ger väldigt sällan ut mer än 160h, även om man som jag ibland jobbar 190 h.
Men man kan inte klaga, då får man sparken.
Systematiskt har det blivit så att säljarna säljer på ett sätt som gynnar deras lön, och inte ditt användande.
Till alla er som vill komma undan anslutningsavgifterna
Alla säljare kan ta bort anslutningsavgifterna, även för iphone.
Anledningen till att säljarna inte vill- är för att om dem bjuder på den så dras det 30:- från deras lön.
En rolig situation uppstår när en kund vill teckna ett obundet abonnemang, då får säljaren 10 kr i provision.
Och bjuder man på anslutningsavgiften går alltså säljaren back 20:-
Så i framtiden, kom ihåg att ni som kunder sitter i en jävligt bra sits, även om säljaren försöker få er att tro det motsatta.
Det bästa en kund kan göra är att säga följande om säljaren vägrar att bjuda på den.
" Tack då tar jag detta erbjudandet på hemsidan istället, för där är både frakt och anslut gratis!" sen är det bara att gå sakta ur butiken.
Säljaren kommer fort att ändra sig, tro mig.
Vi mäts enbart på hur många nya kunder vi tecknar. inte hur många vi behåller.
Det är därför befintliga kunder oftast behandlas sämre.
Om man tecknar 100 nya kunder, är man kung i ens chefs ögon.
Om man behåller 100 och tecknar 5 nya, får man sparken.
Visste ni t.ex. att telenors bästa säljare förra året taxerade för över 1 miljon i årslön?
3's bästa fältsäljare tjänade för någon månad sen över 150 000 på en månad!
Nu har jag bara skrivit ner saker jag kom att tänka på, och den röda linjen har kanske inte varit 100 %ig.
Tanken var att alla ni som har frågor och funderingar kring Telenor och tre- kan fråga mig.
Jag avslöjar allt.
Last edited: 10 sept 2010