Tre som vi har diskuterat om innan

Diskussion i 'Tre & Hallon' startad av Erlandsson23, 10 sept 2010.

  1. Erlandsson23

    Erlandsson23 Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 jul 2010
    Inlägg:
    222
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Här är en snubbe som påstår sig jobbat för tre läs vad han skriver stämmer det är det chockande ..

    Ja jag vet detta har inget med desire men vi har ju tagit upp sådant här innan så ;)


    https://www.flashback.org/t1289324

    Ett utdrag vad som står på Flashback

    Jobbat på mobiloperatören i över tre år och börjar reta ihjäl mig på det systematiska system som byggts upp.
    Där kunder som vill teckna upp nya abonnemang bemöts på ett bättre sätt än de som är befintliga kunder.

    Visste ni t.ex. att när iphone 4 släpptes, blev vi anställda informerade om att vi skulle be alla befintliga kunder boka på hemsidan, och alla kunder som sa att de skulle teckna upp nya abonnemang skulle få dem i butik. (Dvs, de som tecknade nya fick sin iphone 4-6 veckor tidigare)

    Nu kanske ni undrar varför det är såhär? Ni kanske t.o.m har varit i en liknande situation?

    Jo, de flesta inom 3s säljkår är timanställda. mest pga att man ska kunna sparka dem när man vill.
    Men även för att hot blir väldigt effektiva- om man t.ex. inte säljer tillräckligt så vet man om att man får gå på dagen.

    Tre's provisionssystem ser ut såhär för en timanställd:


    abonnemang / provision
    vänner = 60:-
    99:- = 60:-
    149:-= 70:-
    199:-= 80:-
    299:-= 90:-
    399:-= 100:-
    499:- 120:-
    Fastpris:- = 120:-

    Ni kanske undrar varför dem tjatar så mycket om mobilsurf ?

    Om ni får med en mobilsurftjänst så får säljaren följande i provision.

    bas surf = 80
    plus surf= 100
    max surf = 120

    Enkel matematik, om en säljare får iväg ca 100 mobiltjänster, får han ca 10 000 extra i lön.
    Men tro inte att gammelagda på 89 år kommer undan.

    Låter som om lönen är bra på tre? njaa man har ca 75:- i timlön. och butikscheferna ger väldigt sällan ut mer än 160h, även om man som jag ibland jobbar 190 h.

    Men man kan inte klaga, då får man sparken.

    Systematiskt har det blivit så att säljarna säljer på ett sätt som gynnar deras lön, och inte ditt användande.

    Till alla er som vill komma undan anslutningsavgifterna

    Alla säljare kan ta bort anslutningsavgifterna, även för iphone.
    Anledningen till att säljarna inte vill- är för att om dem bjuder på den så dras det 30:- från deras lön.

    En rolig situation uppstår när en kund vill teckna ett obundet abonnemang, då får säljaren 10 kr i provision.
    Och bjuder man på anslutningsavgiften går alltså säljaren back 20:-


    Så i framtiden, kom ihåg att ni som kunder sitter i en jävligt bra sits, även om säljaren försöker få er att tro det motsatta.

    Det bästa en kund kan göra är att säga följande om säljaren vägrar att bjuda på den.

    " Tack då tar jag detta erbjudandet på hemsidan istället, för där är både frakt och anslut gratis!" sen är det bara att gå sakta ur butiken.
    Säljaren kommer fort att ändra sig, tro mig.
    Vi mäts enbart på hur många nya kunder vi tecknar. inte hur många vi behåller.

    Det är därför befintliga kunder oftast behandlas sämre.

    Om man tecknar 100 nya kunder, är man kung i ens chefs ögon.
    Om man behåller 100 och tecknar 5 nya, får man sparken.

    Visste ni t.ex. att telenors bästa säljare förra året taxerade för över 1 miljon i årslön?
    3's bästa fältsäljare tjänade för någon månad sen över 150 000 på en månad!

    Nu har jag bara skrivit ner saker jag kom att tänka på, och den röda linjen har kanske inte varit 100 %ig.

    Tanken var att alla ni som har frågor och funderingar kring Telenor och tre- kan fråga mig.
    Jag avslöjar allt.
     
    Last edited: 10 sept 2010
  2. Zooklubba

    Zooklubba Android Medlem

    Blev medlem:
    10 jul 2010
    Inlägg:
    6 448
    Mottagna gillanden:
    2 199

    MINA ENHETER

    Det är för jävligt oavsett operatör skulle jag mer eller mindre säga. Har en vän som jobbade på Tele2 som säljare och nu jobbar hos Telenor och han har berättat en del av deras provision. De verkar dock få mer än hos 3.

    Jobbar en del hos en viss operatör som är en av de som de klagas om. Vill inte säga för mycket men jag kan säga att deras kundservice vid täckningsproblem m.m är ljusår bättre än vissa andra t ex Telenor(som jag själv har.)
     
  3. DreamHawk

    DreamHawk Android Medlem

    Blev medlem:
    28 maj 2010
    Inlägg:
    6 064
    Mottagna gillanden:
    419
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    iPhone 7

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    iPhone 7
    ROM:
    IOS11
    Telefon 2:
    Google Galaxy Nexus
    ROM:
    LineageOS
    Men så är det alltid...

    Jag jobbade i nästan 1 år inom telemarketing för en annan abonnent.. Och det är ALLTID som så att oavsett hur mycket du tjänar, tjänar din chef mycket mer.

    Jag förstår inte riktigt varför man gnäller på provisionen, man har ju ändå skrivit under på att man går med på att jobba för den lönen.
     
  4. cnord

    cnord Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 feb 2010
    Inlägg:
    581
    Mottagna gillanden:
    22

    MINA ENHETER

    Vilken del i detta är det chockerande? Att säljarna får provision för sina abonnemang? Att de ser till sin egen lön snarare än kundens behov? Om du inte redan listat ut det som står här är du fruktansvärt naiv.

    Jag jobbade ett tag utomlands för kedja som säljer mobiltelefoner, och det första chefen gör varje vecka är att gå igenom de telefonerna som fått lägre inköpspris p.g.a. ålder (d.v.s. delar av lagervärdet för modellerna har skrivits av). Detta resulterar sällan i lägre pris ut till kund, utan endast mer provision till säljaren.

    Säg att Samsung S8000 kostar 3000 kr, och en gång har kostat bolaget 2500 i inköp. Efter 6 månader, skrivs lagervärdet ner med 20%, och telefonens inköpspris är alltså effektivt sett 2000 kr. Det enda som händer är alltså att telefonen nu istället har 1000 kr i marginal, och säljaren kan i undantagsfall göra rabatter p.g.a. detta. De telefonerna med högst marginal talar man skämtsamt om som "de bästa telefonerna".

    Människor ser om sitt eget hus i första hand, och säljaren är i första hand där för sin egen skull. Inget av detta borde chockera eller tyckas konstigt eller ohederligt, det är tusentals år av köpmannatradition som satts i system som premierar girighet framför kundservice, d.v.s. helt i linje med i stort sett alla branscher.
     
  5. Nth

    Nth Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 maj 2010
    Inlägg:
    196
    Mottagna gillanden:
    22

    MINA ENHETER

    Intressant det där med att befintliga kunder hänvisades till hemsidan när du endast kan förlänga abonnemang via butik/kundservice.

    Har dock hört att vissa 3Butiker vägrat sälja iPhone 4 till befintliga kunder under releasen bara för att de inte får någon provision för att förlänga befintliga kunder. Vet inte hur mycket sanning det ligger i det men låter iaf för mig som att det är säljare som utnyttjat situationen för att tjäna extra pengar. :o
     
  6. wmb

    wmb Android Veteran Hedersmedlem

    Blev medlem:
    19 okt 2009
    Inlägg:
    7 761
    Mottagna gillanden:
    2 623
    Operatör:
    Halebop

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop
    låter ungefär som jag antog att det skulle vara, och är nog hos dom flesta