Problem: Tre stycken DOA - hjälp mig att ge telefonen en sista chans

Diskussion i 'Galaxy S3 - Allmänt' startad av Eidolon, 23 sept 2012.

1. Eidolon

Eidolon Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Jag införskaffade mig en S3 torsdagen den 13 september. Sedan dess så har jag fått DOA tre stycken;

Den första mobilens klocka gick bara när skärmen var igång, vilket medförde att den hamnade hopplöst efter om jag inte hade skärmen igång dygnet runt. Dessutom så pausades all musik efter allt mellan 10 och 35 minuters uppspelning, oavsett om jag streamade eller spelade upp lokala filer.

Till mobil nummer två så bytte jag färg från blå till vit, för att förhoppningsvis undvika en potentiellt dålig batch till handlaren. Tack och lov så fungerade klockan i denna, men med musiken var det exakt samma problem som tidigare.

Efter två timmars telefonsupport och felsökning mha Samsung så drar de slutsatsen att det inte finns något mer att göra - det är bara åka in och DOA även mobil nummer två.

Sagt och gjort - ny mobil i näven igen. Den här gången lämnar jag inte ens butiken, utan börjar genast spela musik på precis samma sätt som jag har gjort tidigare. 28 minuter senare så pausas musiken återigen, till försäljarens stora förtret. Jag får då diskutera igenom saken med butikschefen, och jag förklarar för honom att jag börjar ruttna på hela den här historien nu, vilket han självklart har en viss förståelse för.

En del av de saker vi har provat; spela den enda låten som följer med telefonen på Repeat, spela musik med skärmen konstant igång, spela med laddaren ansluten, streama Spotify, Spotify i offlineläge, hörlurar i och ur telefonen, hoppa mellan låtar under pågående uppspelning, fyra olika musikspelare från Play (utöver den medföljande). Inget hjälper!

Jag har gjort fabriksåterställningar på alla telefoner och rensat cachen. Det är senaste mjukvaran. Telefonen är inte rootad / flashad.

Imorgon, måndag, är tanken att jag ska åka in och häva köpet. Innan jag gör det så vänder jag mig dock till er på Swedroid för att se om det finns något som jag, Samsungs support samt anställda hos Telenor kan ha missat? Jag gillar telefonen i övrigt, men att musiken inte fungerar är en riktig dealbreaker.

2. ante_olsn

ante_olsn Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Enda saken som dessa telefoner har gemensamt är simkortet även om det skulle vara otroligt att det skulle vara den som krånglar. Provat spela musik utan?

Eidolon gillar detta.
  3. 3kgt

3kgt Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    107
    Telefon:
    Samsung Note 9

MINA ENHETER

Telefon:
    Samsung Note 9
    ROM:
    Stock
    Telefon 2:
    Lenovo P2
    ROM:
    Stock
    Telefon 3:
    Samsung S8
    Platta:
    Asus Zeenpad 3S 10 LTE
    Platta 2:
    Asus Nexus 7 2gen
    ROM:
    LineageOS
    Bra svar + eventuellt SD kort ifall du har en sådan..

I annat fall testa att lägga in ett stock room senaste fr xda!?
    Det låter jätte skumt.. aldrig läst om sådant ..
    eller om "Hela" leveransen hos den säljaren är skadad...

Eidolon gillar detta.
  4. Eidolon

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Tack för svaren! Att spela utan SIM-kort i är nog det enda jag inte har provat känns det som, så jag ska ta och ge det ett försök. Jag har inget externt SD-kort i telefonen, även om det så klart hade kunnat vara det som spökade i så fall.

Jag har aldrig rootat eller flashat någon av mina tidigare Android-lurar, och jag känner inte att det behövs i den här heller. Jag har ju precis börjat knappa på den. Dessutom känns det lite fånigt om jag ska behöva ändra så pass mycket i mjukvaran på det som ska vara marknadens bästa mobil just nu? :ehm:

5. Eidolon

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Då har jag provat att spela musik utan SIM-kortet i telefonen, men det gjorde ingen skillnad. Musiken pausades lik förbannat efter en halvtimme. Det känns lite tröstlöst det här, och det ger ju inget vidare första intryck av Samsung... :neutral:

6. Lauregos

Lauregos Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    2

MINA ENHETER

Det verkar som om någonting triggar ett intent som får musiken att pausa, och därmed påverkar alla mediaspelare. Du råkar inte ha exempelvis någon NFC-task-launcher eller Tasker (Eller liknande) igång?

Även inkommande samtal och andra events med hög prioritet pausar musikuppspelning, det borde vara fullt möjligt för en dumt kodad app att pausa musik utan anledning.

Har alla telefoner uppvisat det här beteendet även innan du installerat en första app? Kolla även i programhanteraren vilka appar och services som är igång, det är möjligt att någon av de medföljande Samsung-applikationerna beter sig dumt - jag har inte testat dem själv, men jag skulle kunna tänka mig att exempelvis ChatOn kan tänkas vilja pausa musiken om man får inkommande meddelanden av något slag.

Någon som är lite mer insatt än jag vet säkert något bra sätt att få ut en logcat eller liknande för att se vad som faktiskt händer i telefonen vid det tillfälle då musiken pausas. För just symptomen gör att problemet känns mjukvarurelaterat.

EDIT: En till sak jag kom på är att allt pågående ljud tystnar om man vänder telefonen så att skärmen är nedåt, ifall man råkat aktivera detta. Det kan inte vara så att du helt enkelt råkat vända på telefonen (eller att den vänt sig i fickan/väskan) under musikuppspelningen? Om accelerometrarna dessutom är felkalibrerade kan det räcka med en väldigt liten rörelse för att händelsen ska triggas.

Last edited: 23 sept 2012
    Eidolon gillar detta.
  7. Eidolon

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Tre telefoner senare så håller jag med dig om att problemet måste vara mjukvarurelaterat.

Det finns ett par olika funktioner för att tysta telefonen; dels att vända på den, men även att lägga handflatan över skärmen. Båda dessa funktioner har dock alltid varit avstängda. I den inbyggda musikspelaren så finns faktiskt även en funktion för att stänga av musiken efter en viss tid. Denna går att ställa in i femton minuters-intervaller har jag för mig. Även denna funktion har alltid varit avstängd.

Någon gång så har jag fått ett mail eller liknande medan jag lyssnade på musik. Då pausades musiken tillfälligt medan notifikationsljudet spelades upp. Efter det så återupptogs musiken, precis som det ska fungera. Utöver det tillfället så har musiken alltid fått spelas ostörd, så att säga.

Den senaste telefonen kom bokstavligen rakt ur kartongen när jag började spela musik med den. Den låg sedan helt orörd på ett bord i butiken i en halvtimme innan musiken pausades. Inga appar hade laddats ned, ingen taskkiller var installerad. Jag har inte heller haft någon taskkiller installerad på någon av de två första telefonerna. Jag har manuellt stängt av så många "onödiga" program som möjligt, men musiken pausas fortfarande.

8. Lauregos

Lauregos Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    2

MINA ENHETER

Hmm, ok, då kan vi stryka några saker från listan i varje fall.

Läste här att det kan ha och göra med om röststyrning/röstkommandon är aktiverade eller inte. Du kan testa att avaktivera allt sådant temporärt och se om det fungerar bättre.

Jag har även läst lite äldre rapporter om att det kan bero på att Galleri-appen vidarebefordrar musik till mediaspelaren och att musiken kan tystna om galleriet stängs av av systemet. Med tanke på att S3:an hade problem med "redraws" av launchern i början, är det inte helt otänkbart att den aggressiva minneshanteringen medför att musikspelare i vissa fall stängs av utan anledning. Samtidigt kan jag tycka att det borde vara ett mer uppmärksammat problem i så fall...

9. sneakysteve

sneakysteve Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    177
    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    iPhone 16 Pro Max

MINA ENHETER

Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    iPhone 16 Pro Max
  10. Jerpa

Jerpa Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    50
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Xiaomi Mi 9T

MINA ENHETER

Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Xiaomi Mi 9T
    Info:
    Nova
    Platta:
    Lenovo Yoga tab 3 Pro
    Info:
    Nova
    Övrigt:
    Chromecast
    Hmm, jag har motsatt problem, att min musikspelare kör sista spelade låten automatiskt så fort jag trycker i lurarna... jaja..

Om du går till en annan butik då, som har tålamodet att vänta ut problemet.

11. kendobendo

kendobendo Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    632
    Telefon:
    OnePlus 7T Pro McLaren + Root

MINA ENHETER

Telefon:
    OnePlus 7T Pro McLaren + Root
    Det finns en sak kvar att prova göra som du antagligen inte har provat.

Gör en återställning på mobilen så allt försvinner.
    Vid nästa omstart: Logga inte in på Wifi eller ditt Gmail konto. Hoppa över allt. när du kommer till hemskärmen så startar du musikspelaren och kör de som hänger med på repeat.

Funkar de inte då så vet jag inte vad de kan vara.

De som ovan kan eventuellt undvika är:
    när man loggar in sitt gmail-konto så återställs appar ifrån Google automatiskt om man inte uttryckligen bockar ur det vid installationen av kontot. Det kan ju vara någon app som dummar sig. Så för att undvika alla dessa eventualiteter så ska vi prova utan kontot.

hoppas de funkar. Sen är det bara att prova ett steg i taget för när de börjar strula. :)