Frågan är om
Tre kommer bygga ut 4G i Målilla?(söder om Hultsfred)
Det är lite märkligt att man placerat en 4G mast bortåt Mörlunda med betydligt mindre folkmängd men har så dåligt täckning i Målilla som nästan är som ett svart hål för
Tre.
I Målilla hålls ju dessutom en del stora tillställningar som drar publik på Motorbanan. Exempel VM deltävlingen i speedway drog runt 10000 besökare.
Tele2/
Telenor har 4G igång sedan länge och Telia har väl också fått igång sitt 4G så det är bara
Tre som fattas nu då.
Även Tres vanliga 3G är rätt dåligt här, med usel hastighet i praktiken.
Kör jag stor riktantenn får jag precis in 4G masten söderut på räckviddsgränsen om jag låser på 4G only med 5-15Mb men det är ostabilt med signalbortfall då och då,.
4G går ändå mycket snabbare än de 2-5 Mb i 3g läget ger med stor fördröjning.
Det verkar också som om 3G är rätt hårt belastat tidvis och då blir det ännu sämre fart på det.
Jämför jag med
Tele2/
Telenor 4G så har Jag 30-40Mb ned och 20Mb upp med låg fördröjning hos dem och givetvis bra signal med bara originalantenner på 4G-routern ,även samma höga hastigheter i mobilen inomhus. Telia har jag ej testat då jag ej har abb där,men de sitter ju i samma fysiska mast 800m bort med fri sikt så troligen liknande värden även med dem.
Vore trevligt om också
Tre kunde bli fungerande alternativ här och inte den nödlösning som det nu är.
Har ändå kvar mitt
Tre abb eftersom jag har 100GB gräns på det och det funkar till viasatboxen som inte kör realtidsströmmat.
Då är det bara tv-boxen drabbas och inte mitt vanliga internet om jag slår i trafiktaket, lite lättare vara utan nedladdad tv än hela internet.
På kartan verkar det som de ska bygga i Virserum men det är 2 mil bort så det kommer inte nå hit.
Click to expand...