Tre vill köpa Tele 2

Diskussion i 'Tre & Hallon' startad av Nervsjuk, 15 maj 2013.

1. Nervsjuk

Nervsjuk Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    6

MINA ENHETER

2. Kate

Kate Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1 046

MINA ENHETER

Frågan är om familjen Wallenberg är med på affären. Det står fortfarande rätt oklart vad jag förstår.

En annan fråga är ju om PTS godkänner affären. Det skulle ju förändra den svenska telekommarknaden rätt ordentligt.

3. Sweden2

Sweden2 Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    560
    Operatör:
    Hallon
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

MINA ENHETER

Operatör:
    Hallon
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Telefon 2:
    iPhone 15
    Hade varit nice om dom köpt tele 2 = oslagbar teckning (om dom slår ihop näten dvs).

Min Nexus 7 Tapatalkade

4. Cupcakes

Cupcakes Mobilberoende Moderator

Mottagna gillanden:
    8 377
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Jag är dubbel till ett uppköp av Tele2, det hade varit bättre om man lyckades fiska upp Telenor här i Sverige - de två minsta spelarna med redan bra nät går ihop och bildar ett riktigt bra nät tillsammans samtidigt som två bra operatörer går ihop (personligen skulle jag se det som mer positivt om det blev 3+Telenor än 3+Tele2).

I dagsläget är det ju främst Tele2 och 3 som på olika sätt sänker priserna medans Telenor och Telia ligger i överkant, där den sistnämnda allt som oftast ligger högst vad gäller prissättningen. Om 3 köpte upp Tele2 skulle det innebära att de kan konkurrera med Telia på ett annat sätt - men samtidigt skulle man förlora en lågprisspelara på marknaden.

Samtidigt skulle ett uppköp öppna för ett riktigt bra mobilnät - ett 2G-nät som täcker mycket av Sverige, ett grymt 3G-nät som 3 idag har (det går säkert att kombinera bra med det 3G-nät Tele2 har tillsammans med Telia), Tele2s 4G-nät kombinerat med 3s. Det gör att mobilnätet skulle kunnas byggas ut rejält, på många frekvenser och stora investeringar skulle kunna göras.

Investor (som äger Hi3G Access här i Sverige till 40%) har ju inte sagt något än, likaså har Tele2 eller Kinnevik inte gått ut med något - men enligt en artikel på DI.se verkar Kinnevik vara öppna för att gå vidare med det.

Bra artikel på DI.se: http://www.di.se/artiklar/2013/5/15/kopsuget-3-spanar-pa-tele-2/

Last edited: 15 maj 2013
  5. Cupcakes

Mottagna gillanden:
    8 377
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Det skulle nog innebära bra saker för oss, oavsett om vi har Tele2 eller 3. Om man slår ihop två nät som till 100% är separat byggda öppnar det möjligheter för att göra ett riktigt bra mobilnät, likaså kommer man kunna konkurrera med Telia på en helt annan nivå. På det sättet kan man sätta en annan press på Telia än vad operatörerna kan göra själva idag.

I artikeln jag länkade till i mitt inlägg före detta, skriver DI att de befarar att Kinnevik är öppna för en affär med DI. Tele2 har ju redan sålt sitt ryska dotterbolag, vilket kanske tyder på att de är klara med telekommarknaden ur den synpunkten.

En källa till DI säger detta "De är inte sentimentala. Om det kommer ett tillräckligt bra bud är de villiga att diskutera att sälja det svenska dotterbolaget" - så det verkar ju vara som att det hänger mycket på hur pass intresserade Hutchison Whampoa LTD är. Det hänger väl mest på Investor, som du säger - men Hutchison Whampoa skulle nog kunna göra uppköpet själva om de verkligen vill.

Enligt DI-artikeln är det i stort sett bara TeliaSonera som inte får slås samman med någon annan operatör.

6. mfm

mfm Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    271
    Telefon:
    Samsung Galaxy S4

MINA ENHETER

Telefon:
    Samsung Galaxy S4
    Det innebär väl främst höjda priser, Comviq är den enda som pressat priserna.

7. Cupcakes

Mottagna gillanden:
    8 377
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Nu skrev jag inte det i den posten du citerade från, men den innan så skrev jag om det du precis nämnde!

8. mfm

Mottagna gillanden:
    271
    Telefon:
    Samsung Galaxy S4

MINA ENHETER

Telefon:
    Samsung Galaxy S4
    Men 3 är väl inga prispressare direkt även om det nu härmat Comviq och Halebop med Hallon... 3 är väl mest kända för jobbiga säljare och dålig täckning. Det enda billiga abonnemanget man hade tog man bort också.

9. Cupcakes

Mottagna gillanden:
    8 377
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Det var 3 som började med fastpriskriget, förra året sänkte de först av alla fastprisabonnemanget till 349kr/månad under en period. Likaså var de även väldigt tidiga med bra subventionering på sina telefoner.

Uppenbarligen gör 3 något rätt, då de senaste året ska ha fått över 183000 nya kunder - i jämförelse med Tele2s 33000 nya kunder.

Concha gillar detta.
  10. leobjorkman

leobjorkman Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    84
    Operatör:
    Tre

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre
    Min yngre kusin fick ett 3 abonnemang (köpt på TPH) på 69 kr i månaden ring för allt med en telefon (HTC Desire X) som då kostade ny några under priset för abonnemanget under hela bindningstiden.

EDIT: Kollade upp priset och det visade sig att telefonen ny kostade några hundra mer ny än om man fick ringa för 69 kr i månaden gratis 2 år. Så kan väl inte säga att dem bara har dåliga abonnemang.

Skickat från min GT-N7100 via Tapatalk 2

11. LeBron

LeBron Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    63

MINA ENHETER

Nej tack. Dom kommer höja priset som fan och råna sina kunder, I don't want this. Varför tror jag det? För 3 och Tele2 ligger lägst i pris just nu med sina fast-pris abonnemang och om dom slås ihop så finns det ingen anledning till att ligga så lågt under Telenor/Telias priser.

12. Radioman

Radioman Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    43

MINA ENHETER

Nu gäller det bara inte att PTS godkänner en ev. affär utan det kommer även EU att lägga sig i och det är dom som kommer avgöra i slutändan.
    Då det bara finns 2st 3G nät i Sverige kommer inte EU godkänna att ett bolag kommer kontrollera stora delen av dessa 2 nät utan i så fall lär nog Tele2's delägande med Telia i det samägda 3G bolaget säljas antingen helt till Telia eller ett nytt företag före en ev affär tippar jag på!

Last edited: 16 maj 2013
  13. islandmountain

islandmountain Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    46

MINA ENHETER

Telia via Halebop har ju fortfarande ganska låga priser.

14. mfm

Mottagna gillanden:
    271
    Telefon:
    Samsung Galaxy S4

MINA ENHETER

Telefon:
    Samsung Galaxy S4
    Jag gissar att dessa 33000 inte inkluderar Comviq?

Att det fått mest nya kunder kan ju bero på att de har flest aggressiva säljare som jagar kapitalsvaga kunder som egentligen inte har råd med en dyr telefon och binder upp dem med låsta telefoner och långa bindningstider... Snarare det än att 183000 personer har jämfört kvaliteten mellan alla operatörer och kommit fram till att 3 är bäst.

15. Cupcakes

Mottagna gillanden:
    8 377
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Comviq är inte en egen operatör utan endast ett varumärke, alltså är man kund hos Tele2 om man är kund hos Comviq.

3 får ofta riktigt goda ord i testet, artiklar om mobilnät osv - tack vare deras riktigt bra 3G-nät. De har funnits i tio år på svenska marknaden och är den operatör som växt mest på senare tid.

Under sista kvartalet fick 3 ca41000 nya kunder, bara det är 8000 fler kunder än vad Tele2 fick under hela året. Samma kvartal förlorade Tele2 ca38000 mobilkunder. Totalt under året blev det en förlust för Tele2 på ca 3000 kunder i jämförelse med 2011.

Jag tycker att dessa siffror visar väldigt bra vad folk tycker om en operatör - men det kanske bara är jag?

Sent from my iPhone using Tapatalk 2

16. dragontrumpetare

dragontrumpetare Android Apprentice Medlem

Mottagna gillanden:
    332
    Telefon:
    SONY Xperia 10

MINA ENHETER

Telefon:
    SONY Xperia 10
    ROM:
    Original Stock ROM
    Mig veterligen är 3 en stor orsak till att att vi idag har så här låga priser. Det var inte Tre som som i stort sett startade priskriget som verkade under många år. Utan 3. Och skulle nog vilja säga att 3 inte är kända för jobbiga säljare. Tele2 och Telenor räknas snarare dit, och då speciellt Telenor. Och nej Tre har inte sämre täckning gentemot Tele2 eller Telenor. Snarare ligger de bättre till. Jag vet inte varför, men många gånger verka tres skamfilade rykte ifrån deras barndom fortfarande hänga kvar. 3 hade t o m bättre täckning när de funnits i 5 år, än tele2 hade när de funnits i 5 år. Idag har ju 3 gått om tele2 på den punkten. Finns ju en orsak till varför 3 ligger bra till varje år i Mobils täckningstest.

Tror inte Tele2 eller Comviq försvinner som varumärken. Det blir troligen snarare så att de kommer att verka som egna företag, likt hallon. Och konkurrera som förut. Kanske t o m har egna företagsledningar. Så funkar det ju hos Halebop som är TeliaSonera, Comviq o s v. Däremot tror jag att bredbandsbolaget, glocalnet och telenor är mera sammanknutna eftersom de t o m har samma kundtjänstfolk.

Enligt vad jag hört är svenska PTS tuffare än vad EU har varit i sådana här fall.

Med andra ord, samma agressiva försäljningsätt som de flesta mobiloperatörer kör med. Nej, det är inte den agressiva försäljningen som lockat många kunder, utan oftast väldigt bra erbjudande och tjänster som 3 har erbjuder. Canvas försäljning (som jag tror är det som du talar om) har 3 minskat på, eftersom de ökar sin närvaro med butiker. 3 är inte som Mobilizera, eller Phone Family som väldigt aktivt försöker haffa sina kunder. Så vet inte riktigt vad du fått dina villfarelser ifrån? Visst 3 gör misstag likt andra företag gör misstag. Det är ju ändå människor som säljer och vill få bra lön. Hörde t ex om ett fall här i Örebro då en försäljare sålt en telefon till någon som var handikappat, och inte kapabel till att skaffa detta på egen hand utan god man. Tog hus i helskotta. Men 3 gjorde vad de kunde, anullerade abonnemanget och telefon och rättade till misstaget.

17. mfm

Mottagna gillanden:
    271
    Telefon:
    Samsung Galaxy S4

MINA ENHETER

Telefon:
    Samsung Galaxy S4
    Ganska historielöst att tro att 3 är en historisk prispressare i Sverige (och att bara sälja låsta telefoner och nästan bara på kredit ger inte några extrapoäng hos mig i alla fall...)

Tre har betydligt sämre 4G än Telenor (och ingen 2G). På 3G så kanske, kanske inte... det beror väl på var man är. Det var fortfarande Telia som vann täckningstestet för norra Sverige.

Mina villfarelser kommer från att många gånger ha blivit antastad av en säljare från 3 när jag gått in på gallerian i Stockholm.

18. dragontrumpetare

dragontrumpetare Android Apprentice Medlem

Mottagna gillanden:
    332
    Telefon:
    SONY Xperia 10

MINA ENHETER

Telefon:
    SONY Xperia 10
    ROM:
    Original Stock ROM
    Innan 3 kom var Comviq det enda företaget som utövade prispress, och det var mycket dyrt trots detta företag. Europolitan liksom telia gjorde inte affärer genom att sänka priserna. Vet inte om du minns att priserna låg på ca 6kr dagtid och runt 2-3 kvällar och helger. Visst Comviq började med ett biligare pris inom sitt egna nät och testade lokalabonnemang.

Inte förrän 3 kom in på svenska marknade började priserna verkligen gå ner. Så kan nog inte säga att jag är så värst historielös på den punkten. För att få kunde var 3 tvungen att ha sälja abonnemang, genom att priskriga. Och detta lugnade inte ner sig förrän 3 2005 sa, nu slutar vi priskriga. De flesta analytiker som skrivit om saken på t ex DI.se eller andra affärstidningar har vad jag läst varit rörande överrens på den punkten.

Jepp, kan säga samma sak om tele2 eller Telenor och t o m telia. Så det är inget ovanligt. Jag tycker mig däremot märka att Tele2, Telnor är mycket värre på detta. Däremot inte butikförsäljare. De som går in där är oftast ute efter en ny pryl.

19. Cupcakes

Mottagna gillanden:
    8 377
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Ja, de vann för norra Sverige - generellt sett för Sverige vann de också men 3 och Telenor kom mindre än 0,1% efter Telia. För mobilt datanät vann 3 överlägset, med en snitthastighet på ca 1Mbit/s högre än tvåan Telenor mer än 2Mbit/s högre än Telia och Tele2. Tele2 kom sist i båda delarna av testet.

3 använder 900MHz, utöver 2100MHz, (som tidigare endast användes för GSM-näten utanför städer - men nu även används för 4G utanför städer av Net4Mobility) att bygga 3G-på, detta ger en riktigt stor yttäckning samt genomträngning av olika saker som kan störa. Detta gör att 3 har Sveriges största 3G-nät eftersom de andra operatörerna endast bygger 3G på 2100MHz.

20. jnsson

jnsson Operatörsnörd Moderator

Mottagna gillanden:
    20 314
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Nokia G42 5G

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Nokia G42 5G
    Telefon 2:
    Pixel 3a
    Telefon 3:
    Google Pixel
    ROM:
    Lineage OS 21
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Enligt Comviq så är Tele2 och Comviq helt separata operatörer men att Comviq är ett dotterbolag till Tele2. Dem har sagt det flera gånger på deras FB sida