Trick för att få igång batteriet X10 mini pro

Diskussion i 'X10 Mini/Mini Pro' startad av kenkarniff, 18 aug 2010.

1. kenkarniff

kenkarniff Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Hej!

Tänkte bara dela med mig av lite batteri-erfarenheter här. Eftersom utvecklingen av elektroniken har gått snabbare än batteriforskningen så är ju det ett ständigt problem.

Nu till det som jag och min fru "råkade" upptäcka, jag köpte henne en X10 mini pro i födelsedagspresent för två veckor sedan. Redan från första dagen var batteristyrkan helt kass, ca 6 timmar räckte det. Då ÄVEN när man har stängt av både bluetooth, sync, GPS och skärmstyrkan på rätt låg nivå. Inga konstiga program installerade heller, enligt batterimenyn så hade telefonen varit idle osv som vanligt. Ca två kortare samtal och 4 sms hade skrivits, en kortare facebook titt (med den uppdaterade versionen med awake fixen).

I helgen så hade vi en ganska jäktig dag då vi behövde hela tiden, batterierna i hennes telefon dränerades totalt efter bara några timmar. Den fick sedan ligga oladdad med tömda batterier i ca 18 timmar. Batteriet laddades sedan under en natt (avstängd tror jag) i ca 10 timmar.

Efter denna omedvetna behandling har batteriet blir piggt som attans, nu kan man slå på allt sync, gps osv och använda den väldigt mycket. Battieret var tex igår på 43 % efter en hård dags användning och efter att ha varit på i 26 timmar.

Så om detta är en slump eller inte vet vi inte, men resultatet var iaf att det funkar bättre nu. Testa gärna, dock kräver det ganska lång tid avstängd.

Mvh K

2. thesslin

thesslin Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

... hmm testar under helgen.... man borde ju vara ledig ändå ^_^

3. Bim

Bim Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Är de inte dåligt att ladda ur dessa batterier totalt? Hmm..

4. thesslin

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Tror inte det skall spela någon roll för batteriets räkning men det kanske finns något som "resetas" eller så är det bara en illusion pga att man är så länge utan sin mobil...^^

5. twintin

twintin Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    59

MINA ENHETER

Litium batterier har inget minne till skillnad från gammla NiCa och behöver inte laddas ur helt. Tvärtom, så åldras de fortare om de laddas ur helt och blir därmed fortare sämre. En enstaka urladdning en kortare tid gör nog ingen märbar skillnad, men gör man det ofta eller låter de ligga urladdade en längre tid då lär man nog märka skillnad (min V3 låg i byrolådan över ett år, när jag väl tog den i bruk dog batteriet efter ca 3 månader).

I Kenkarniff fall var det nog mer det faktum att telefonen blev strömlös som gjorde susen snarare än själva urladdningen. Hade säkert fungerat lika bra att bara ta ut batteriet, vänta någon minut och sen stoppa tillbaka det för att få ungefär samma effekt skulle jag gissa.

6. thesslin

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Problemet är väl att det inte går att plocka ut batteriet i mini'n ^^

7. twintin

twintin Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    59

MINA ENHETER

Kenkarniff har en PRO och på den kan man plocka ut batteriet.

8. baker666

baker666 Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    34
    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Huawei P20 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Huawei P20 Pro
    Fast han kan inte ha laddat den medan den var avstängd. För det kan varken X10mini , mini Pro eller stora X10'an , enligt användare här och på XDA.

9. Bim

Bim Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Precis!

När jag pluggar in min laddare , i avständ mini pro, så startas den.

10. teddyjohan

teddyjohan Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Rent generellt så är det väl bara att ladda på och så blir det gradvis bättre. Urladdning ska inte göra någon skillnad, inte positivt i vart fall, på dessa batterier. En omstart gör alltid telefonen rappare ett tag eftersom det är enda gången som minnet i Android rensas, annars kör ju alltid multitasking non-stop.